.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان اردبیل به نقل از خبرگزاری فارس، سالهای نه چندان دور درس خواندن برای ملت ایران رویایی بیش نبود، روزهایی که خواندن و نوشتن فقط برای عدهای از افراد خاص جامعه مقدور بود. اما امروز به برکت انقلاب اسلامی، جامعه ایران سرافراز با عدالت تحصیلی و آموزشی عجین شده است.
مشقِ الفبای آموزش در جایجای ایران/ بیش از ۳هزار مدرسه در اردبیل فعالیت دارد
هنوز هم پدربزرگها و مادربزرگهایی را در اطراف خود میبینیم که توان خواندن و نوشتن ندارند. در مواقع ضروری مثل خواندن یک آدرس و یا انجام کارهای اداری و بانکی دست به دامن جوانان میشوند و همیشه هم از این جریان ناراضی هستند.
دنیای بیسوادی به نظرم دنیای جالبی نیست. دنیایی که در آن برای انجام کارهای اولیه هم باید از دیگران کمک بگیری، چیزی برای گفتن ندارد و قطعا عبور از دنیای بیسوادی و حتی کم سوادی، پلهای آرامش و موفقیت را بر روی هرکسی باز میکند.
خیلی دور نیست؛ سالهایی که درس خواندن برای ملت ایران رویایی بیش نبود، رویایی که ارباب و رعیت آن را خوب میشناخت، آن روزها همان روزهایی بود که اگر کسی خواندن و نوشتن میدانست یک سر و گردن از بقیه بالاتر بود و من نسل امروز جامعه چقدر خدا را شاکرم که در آسایش تمام به تحصیل پرداختم.
اگر گذری به گذشته بزنیم متوجه میشویم که آموزش و پرورش در ایران و تحصیل به شیوه امروزی، به زمان تاسیس مدرسه دارالفنون در سال ۱۲۲۸هجری شمسی برمیگردد. در واقع از این زمان تحولی جدی در نظام آموزشی کشور به چشم میخورد به طوری که سیر تحولات از این زمان به تدریج به سمت آموزش و پرورش امروزی حرکت کرده است.
هر چند نظام آموزشی از زمان آغاز به کار تاکنون دستخوش تغییراتی بسیاری شده است اما نقطه عطف آن را میتوان سال ۱۳۵۷همزمان با آغاز انقلاب اسلامی و به دنبال آن شکلگیری نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دانست.
به جرات میتوان گفت تعیلم و تربیت در سالهای قبل از انقلاب در دسترس افراد محدودی بود که وقت و پول لازم را برای گذراندن مقاطع تحصیلی داشتند. ولی خوشبختانه با پیروزی انقلاب اسلامی تحولی عظیم در سیستم آموزشی کشور به وجود آمد و این تحول به قدری با شتاب پیش رفت که این سیستم آموزشی به تمام نقاط دور افتاده نیز راه یافت. تا جایی که در کنار تحصیل کودکان حتی برای تحصیل و سوادآموزی افراد بیسواد جامعه هم برنامههایی در قالب نهضت سوادآموزی طراحی و اجرا شد.
براساس برآورد آماری در سال ۱۴۰۰تفاوت نرخ باسوادی بانوان و مردان به کمتر از ۶.۱درصد رسیده است. در جمعیت بالای ۶سال طبق همین آمارها، درصد باسوادی در کشور از ۴۷.۵درصد سال ۱۳۵۵ به ۸۷.۶درصد در سال ۱۳۹۵رسیده و در برآورد سال ۱۴۰۰به عدد ۹۰.۵درصد افزایش یافته است. به عبارت دیگر میزان باسوادی در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی بیش از ۴۲.۵درصد افزایش یافته است.
در استان اردبیل نیز طبق آمارها بیش از ۹۵.۱درصد جمعیت ۱۰الی ۴۰سال باسواد هستند و در جمعیت ۶سال به بالا درصد با سوادی از ۳۰.۷قبل از انقلاب به ۸۴.۹در سال ۱۴۰۰ارتقا یافته است. در جمعیت ۱۰تا ۴۹سال نیز درصد باسوادی به ۹۵.۱درصد رسیده است.
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی جرقههای امید در دل تمام ملت ایران و ساکنان مناطق محروم زده شد، مناطقی که تا قبل از انقلاب از کمترین امکانات و زیرساختها بیبهره بودند، بعد از انقلاب همپای شهرها برای پیشرفتشان تلاش شد.
دربین این اقدامات، توسعه آموزش در جای جای ایران چه شهرها و چه روستاها مهم گرفته شد و همین مهم بودن پلی شد تا امروزه با افتخار از کاهش چشمگیر و حیرتانگیز بیسوادی در کشور صحبت کنیم.
برای بررسی جایگاه استان اردبیل در بحث آموزش و پرورش به سراغ مسئولان آموزش و پرورش استان رفتیم.
فعالیت ۳هزار و ۴۱۳مدرسه در سطح استان اردبیل
مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل با اشاره به اهم اقدامات حوزه طرح و برنامه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در استان اردبیل اظهار کرد: در سال ۱۳۵۷تعداد ۶۵۹آموزشگاه در استان فعالیت داشتند که این مدارس با ۲هزار و ۶۲۳ کلاس درس برای ۱۰۶هزار و ۴۲۸ دانش آموز خدمات آموزشی ارائه میدادند.
احمد ناصری ادامه داد: در حال حاضر در ۱۲هزار و ۹۵۱کلاس درسِ ۳هزار و ۴۱۳آموزشگاه، بیش از ۲۵۵هزار و ۲۹۴دانشآموز مشغول تحصیل در مقاطع مختلف هستند.
وی اضافه کرد: طبق بررسیها در سال ۵۷میانگین تراکم دانشآموزان در کلاسهای درسی با احتساب دولتی و غیردولتی ۴هزار و ۵۷نفر و نسبت دانشآموزان به پرسنل ۲۷.۳۷درصد بوده که در سال تحصیلی ۱۴۰۰میانگین تراکم دانشآموزان در کلاس درس با احتساب دولتی و غیردولتی به ۱۹.۷۱درصد نفر رسیده است.
رشد ۶۸درصدی دوره پیش دبستانی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی
مدیر کل آموزش و پرورش استان اردبیل مهمترین برنامههای اجرایی دوره پیش دبستانی را بعد از انقلاب اسلامی توسعه کمی، کیفی و مدیریت یکپارچه عنوان کرد و افزود: دوره پیش دبستانی در استان اردبیل به رشد ۶۸درصدی رسیده است به عبارتی در بیش از ۷۸درصد از مناطق شهری، روستایی و عشایری دوره پیش دبستانی دایر است.
ناصری در رابطه با توسعه کیفی دوره پیش دبستانی نیز بیان کرد: تلاشهای بسیاری برای افزایش کیفی این دورهها صورت گرفته است که تهیه و تالیف محتوای استانی کتاب «آوای مدرسه» برای دوره پیش دبستانی و برگزاری کارگاههای آموزشی و توانمندسازی مربیان از جمله برنامهها بوده است.
ارتقای تحصیلی دوره ابتدایی به ۹۸.۹۱بعد از انقلاب اسلامی
وی در ادامه با اشاره به ارتقای تحصیلی دوره ابتدایی بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به ۹۸.۹۱درصد بیان کرد: در پوشش تحصیلی دوره ابتدایی با افزایش چشمگیری روبه رو هستیم به طوری که حتی با این میزان رشد، از میانگین کشوری که ۹۷.۵۴درصد است بیشتر بوده و با تفاوت ۱.۳۷درصدی در رتبه ۴کشوری قرار داریم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل گفت: همچنین پوشش تحصیلی پایه اول ابتدایی در سال تحصیلی جاری به ۹۷.۵۷درصد رسیده که طبق آمارها آموزش و پرورش استان در رتبه ۶کشوری قرار دارد.
به گفته ناصری، استان اردبیل با پوشش تحصیلی دوره ابتدایی در سال تحصیلی جاری با ۹۸.۸۰درصد در رتبه ۷کشوری قرار گرفته است.
توجه ویژه نظام جمهوری اسلامی ایران به بحث آموزش
مدیرکل آموزش و پرورش استان تاکید کرد: بعد از انقلاب اسلامی در سطح استان دوره آموزش متوسطه اول ۹۵درصد و در دوره دوم متوسطه ۷۹درصد رشد داشتهایم که این رشد تحصیلی قابل توجه نشان از توجه ویژه نظام جمهوری اسلامی به امر تحصیل و سواد در جامعه را دارد.
همچنین در کنار رشد تحصیلی احداث و راهاندازی مدارس شبانه روزی برای ارائه خدمات آموزشی در مناطق محروم به تعداد ۲۹واحد، احداث و راهاندازی مدارس نمونه دولتی برای ارائه خدمات به دانشآموزان مستعد به تعداد ۱۲واحد از دیگر اقدامات آموزش و پرورش بوده است.
ناصری تصریح کرد: از دیگر برنامههای قابل توجه بعد از انقلاب اسلامی برگزاری جشنواره خوارزمی برای دانشآموزان متوسطه اول و متوسطه دوم و افزایش تعداد پژوهشسراهای دانشآموزی در سطح استان و حتی ایجاد این مراکز در مناطق محروم و کمتر برخوردار به تعداد ۲۲واحد است.
وی همچنین با اشاره به سنجش آمادگی تحصیلی ۲۱هزار و ۸۷۱دانشآموز در استان تصریح کرد: دانشآموزان استان قبل از ورود به مدارس از نظر بینایی، شنوایی، هوش، توان ذهنی و حرکتی مورد سنجش آمادگی تحصیلی قرار میگیرند که این اقدام بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی شروع شده است.
پوشش تحصیلی ۹۹درصدی مقطع ابتدایی در مناطق عشایری
مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل با اشاره به رشد چشمگیر تحصیل در مناطق عشایری استان گفت: به برکت انقلاب اسلامی، تحصیل در دورترین مناطق و حتی مناطق عشایری جدی گرفته شد به طوری که پوشش تحصیلی ابتدایی در مناطق عشایری از ۳۰درصد در سال ۱۳۵۷به ۹۹.۱درصد در سال ۱۴۰۰ارتقا یافته است.
وی همچنین در پوشش پیش دبستانی و آموزش دوزبانه در مناطق عشایری اشاره و اذعان کرد: این شاخص از ۱۰درصد در سال ۱۳۵۷به ۹۷.۳درصد در سال ۱۴۰۰رسیده است.
ناصری با بیان اینکه حال حاضر ۸هنرستان با ۲۶۰هنرجو در سطح استان فعال است اضافه کرد: نسبت هنرجویان به کل دانش آموزان دوره متوسطه عشایری به ۳۷.۸درصد رسیده و این درحالیست که قبل از انقلاب اسلامی هنرستانی در مناطق عشایری وجودنداشت. همچنین دراین مناطق ۱۲مدرسه شبانه روزی متوسطه اول و دوم با ۷۱۷دانش آموز عشایری وجود دارد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل به وجود ۵۰ساختمان گلی و سنگی به نام مدرسه در ۸منطقه عشایری استان تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: با گسترش تحصیل در مناطق عشایری ۲۹۳باب مدرسه در این مناطق احداث شده که این مدارس به ۱۳۱کتابخانه مستقل و ۱۰۶نمازخانه مستقل مجهز هستند.
۳۸۰کتابخانه مستقل در سطح استان فعالیت دارد
در ادامه معاون پرورشی آموزش و پرورش استان اردبیل با اشاره به مجهز شدن مدارس استان به کتابخانههای مستقل گفت: در مدارس استان اردبیل ۳۸۰کتابخانه مستقل تجهیز شده است.
سیدغلامحسن خلیلی موسوی به کسب عناوین مختلف در مسابقات گوناگون بعد از انقلاب اشاره کرد و افزود: بیش از ۱۵۰رتبه کشوری در رشتههای قرآنی، فرهنگی، هنری و تربیتی را دانشآموزان اردبیلی از آن خود کردند.
همچنین معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان اردبیل با اشاره به افزایش مشارکت دانشآموزان در امر ورزش بیان کرد: شرکت دانشآموزان در مسابقات ورزشی در مراحل مختلف از ۴هزار و ۶۰۰نفر در سال ۱۳۵۷به ۱۷۷هزار و ۶۹نفر در سال ۱۴۰۰رسیده است.
منصور صاحب ادامه داد: سالنهای ورزشی سرپوشیده از ۲هزار و ۵۸۷متر مربع قبل از انقلاب به ۵۰هزار و ۱۳۶مترمربع افزایش یافته است.
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، آموزش و سواد و پیشرفت نیاز مبرم هر جامعهای است؛ جامعهای که با تکیه بر سواد و دانش و آگاهی نیروهای خود، برای پیشرفت گام بردارد، بدون شک موفقتر از جامعهای خواهد شد که وابستگی به کشورهای دیگر دارد.