معاون سوادآموزی استان قم گفت :آموزش حقیقی ،کامل، جامع و سالم با رعایت زمان بندی دقیق و ادای حقوق آموزشی و یادگیری سواد آموزان را از مهمترین وظایف آموزش دهندگان است.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش تان قم ، معاون سواد آموزی استان قم درجمع آموزش دهندگان فعال سال جاری اظهار داشت اهمیت رعایت زمان بندی کامل آموزش طبق دستور العمل ها و آئین نامه های آموزشی در دوره سواد آموزی حداقل 400 ساعت ،دوره انتقال حداقل 600 ساعت و دوره تحکیم حداقل 200 ساعت می باشد.
وی استفاده آموزش دهندگان را از کتاب های راهنمای آموزش دوره های سواد آموزی و ثبت مستمر و منظم فعالیت های آموزشی در دفتر فعالیت های کلاس یکی از موثرترین و مهم ترین ابزار تدریس موفق در جهت کیفیت و سلامت آموزش برشمرد.
محمد رضا قاسمی نیا دراین جلسات که طی سه روزو با رعایت دستورالعمل های بهداشتی با حضور آموزش دهندگان فعال سال جاری در محل سالن اجتماعات دفتر معاونت سوادآموزی استان برگزار شد نکات ذیل را عنوان کرد:
1.همراهی با سوادآموز و جلب باور سوادآموزان از نظر عواطف که اواحساس کندمی خواهید راه زندگی و زیست بهتر با سعادت را به او نشان و هموار کنید.
2.باورواعتقاد و همت به کاری که بر عهده دارید.
3.توجه ویژه به سلامت فر آیندآموزش و یاد دهی و یادگیری .
4.توجه خاص به پوشش بی سوادان و کم سوادان روستایی و مناطق محروم و معلولان و کودکان و نوجوانان 10تا 20سال .
5.ثبت دقیق تلفن و آدرس سواد آموزان در سامانه .
6.جلب مشارکت و پشتیبانی اعضای با سواد خانواده برای تکمیل آموزش سواد آموزان .
7.تقویت مهارت نوشتن و خواندن سواد آموزان با تاکید وهدف بر تمعیق ،تثبیت و تحکیم آموخته های قبلی.
8.اجرا و انجام صحیح و کامل طرح های آموزشی نماز ، کلید بهشت ، خواندن با خانواده ، حلقه های کتاب و کتاب خوانی ، زنان و دختران روستایی ، icdlو آموزش مقدمات کار با رایانه، عشایر ، کمیساریاو استفاده از نشریه فرصت دوم.
9.استفاده از روش های تدریس خلاقانه و ابتکاری با تاکید بر زیست بوم جدید.
10.حضور فعال در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی با تهیه و تولید کلیپ و فیلم های آموزشی کوتاه مدت و جذاب .
11.ارتباط مستمر و تعامل با سایر آموزش دهندگان .
12.توجه به سلامت و بهداشت سواد آموزان و الگو بودن خودتان دراین موضوع و تاکید بر رعایت هرچه بهتر و بیشتر دستورالعمل های بهداشتی و نیز توجه به بهداشت روان و تاب آوری سواد آموزان و خانواده آنان.
13.توجه ویژه به استعلام های هدفمند و پیش ثبت نام سواد آموزان در سامانه در راستای تضمین سلامت ،سرعت شناسایی جذب ، ثبت نام و شروع آموزش و نگهداشت سواد آموزان.
14.انجام هراقدام و پیگیری و نظارتی که منجر به بهبود کیفیت آموزش و نگهداشت سواد آموزان و پایداری آموخته هامی شود.
15.ثبت نام ازسواد آموزانی باشد که قرار بر حضور مستمر در کلاس دارند.
16.ممنوعیت اخذ وجه از سواد آموزان به هر عنوان.
17.شناسایی و ثبت نام و آموزش به سوادآموزان درتمام مراحل فقط بر عهده آموزش دهنده ای می باشد که در سامانه ثبت نام کرده است و مورد تایید قرار گرفته است .
18.الزام بر عقد قرار داد باآموزش دهندگان برای هر کلاس توسط موسسین طرف قرار داد.
1.شناسایی و معرفی معلمین ، مدیران مدارس کادر اجرایی و آموزشی ، شورای مدرسه و انجمن اولیا و مربیان برای تقدیر و تشویق آنان که با آموزش دهندگان همکاری داشتند.
20.با توجه به شیوع ویروس کرونا و وضعیت فعلی درفعالیت های آموزشی باید ازنرم افزار های آموزشی ، برنامه رادیویی صدای دانایی، استفاده از لوح های فشرده آموزشی ، برقراری ارتباط تلفنی ، تهیه و تولید برنامه های صوتی ، تشکیل جلسات رفع اشکال برای آموزش به سواد آموزان انجام شود البته در مواردی که ستاد مقابله با کروناو مسئولین مربوط مجوز تشکیل کلاس حضوری را اعلام نمایند تشکیل کلاس حضوری با رعایت دستورالعمل های بهداشتی در اولویت می باشد .
21.از ثبت نام افراد متقاضی باسواد ولی بدون مدرک تحصیلی قبولی خودداری شود و آنان را برای دریافت گواهی نامه قبولی برای شرکت در امتحانات متفرقه تشویق و معرفی نمایید .
در پایان جلسه سوالات آموزش دهندگان توسط معاون و روسای ادارات سواد آموزی و سنجش پیگیری وپاسخ داده شد وقرار بر هماهنگی و رفع مشکلات موجود گردید.