معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش فارس گفت: الگوی تعالی مدیریت ابزاری است برای ارتقای مدارس چراکه ابزارهای مدیریتی بخش مهمی از راهکارهای رهبران سازمانی به خصوص در ادارات و سازمانهای آموزشی و تعلیم و تربیتی و دانشگاهها محسوب می شوند که باید الگوی مناسب و خاصی داشته باشند تا بتوانند تمام برنامه ها و فعالیتهای خود را بر اساس آن تنظیم و اجرا نمایند.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش فارس گفت: الگوی تعالی مدیریت ابزاری است برای ارتقای مدارس چراکه ابزارهای مدیریتی بخش مهمی از راهکارهای رهبران سازمانی به خصوص در ادارات و سازمانهای آموزشی و تعلیم و تربیتی و دانشگاهها محسوب می شوند که باید الگوی مناسب و خاصی داشته باشند تا بتوانند تمام برنامه ها و فعالیتهای خود را بر اساس آن تنظیم و اجرا نمایند.
وی با اشاره به اینکه الگوهای دیگری در نظام های آموزشی دنیا وجود دارد گفت: شاید بهترین الگو برای سیستم آموزش و پرورش کشورمان همین الگوی تعالی مدیریت ارائه شده باشد که برای تدوین آن دوستان ما در سطح وزارت آموزش و پرورش و اندیشمندان حوزه تعلیم و تربیت توان و وقت بسیاری صرف نموده اند تا به بهترین شکل تدوین و ارائه گردد.
قانونی ضمن یادآوری اینکه الگوی تعالی مدیریت یک الگوی بسیار کاربردی در آموزش و پرورش است گفت: این الگو بسیار کاربردی تر از سایر الگوهاست.به نحوی که هم سنجش در آن دیده شده ، هم قضاوت، هم ارزشیابی و هم بر توانمندی ها تکیه دارد که این موارد در ارتقای کمی و کیفی فعالیتهای نظام تعلیم و تربیت بسیار مهم هستند.
وی با بیان اینکه الگوی تعالی مدیریت بر 8 اصل پایه گذاری شده است، اظهارداشت: اصل نتیجه گرایی، اصل مشتری مداری، اصل رهبری و ثبات، اصل مدیریت بر مبنای سیستم ها و فرایندها ، اصل توسعه مشارکت کارکنان، اصل یادگیری نوآوری، اصل بهبود مستمر و اصل توسعه مشارکتها و توجه به مسئولیت های اجتماعی از جمله این اصول هستند که بطور کامل دیده شده اند.
قانونی با تاکید بر اینکه همه مدارس ملزم به تنظیم تمامی برنامه های خود بر اساس این الگو هستند گفت: با توجه به اینکه همه کارکردهایی که یک مدرسه دارد در الگوی تعالی دیده شده لذا تمام بازدیدها و برنامه هایی که توسط حوزه های مختلف آموزشی و پرورشی باید در مدارس اجرا شوند نیز باید بر همین مبنا و در این قالب اجرا شوند.
وی در پایان اظهار امیدواری نمود با همکاری مدیران محترم مدارس شرایطی فراهم گردد تا تمامی فرایندهای اجرایی فعالیتها در مدارس مطابق و در چارچوب این الگو برنامه ریزی شود تا بتوانیم به نتایج مطلوب و اهداف مورد نظر تعلیم و تربیت کشور دست یابیم.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان فارس