معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران در جلسه شورای آموزش و پرورش استان از رشد هدایت دانشآموزان مازندرانی به رشته های هنرستانی خبر داد.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش مازندران؛ «علی دهقان» در جلسه شورای آموزش و پرورش استان ضمن ارائه بسته تحولی نظام مسائل هنرستانهای فنی و حرفه ای و کارو دانش مازندران گفت: شعار اداره فنی و حرفه ای وکاردانش آموزش و پرورش مازندران، «پرورش روحیه کارآفرینی به جای پرورش روحیه کارجویی» در فارغ التحصیلان آموزش های فنی و مهارتی است.
وی افزود: 356 هنرستان در سطح استان دایر است که از این میان تعداد 292 هنرستان دولتی و 64 هنرستان نیز غیر دولتی است.همچنین تعداد 47150 هنرجو در این هنرستانها مشغول تحصیل هستند.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران خاطرنشان کرد: تعداد رشته های دایر شاخه فنی و حرفه ای (با توجه به شرایط اقلیمی) 35 رشته و تعداد رشته های دایر شاخه کاردانش (با توجه به شرایط اقلیمی) 103 رشته است.
وی با اشاره به تشکیل اتاق فکر با مدیران هنرستان های استان در خصوص نحوه طراحی بسته تحولی بررسی نظام مسائل هنرستان ها گفت: تشکیل کارگروه پایش فعالیت های تولید محور درهنرستان های استان ذیل اهداف بسته تحولی و طراحی و تدوین ساختار اجرایی برای تحقق بسته تحولی پیشنهادی با تاکید بر مدیریت راهبری از جمله اقداماتی بود که در راستای تدوین بسته تحولی نظام مسائل استان انجام دادیم. همچنین با هدف تحقق راهبردهای ذیل بند دوم سیاست های اشتغال و بند اول سیاست های اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و با رویکرد اجرای طرح ها و فعالیت های عملیاتی در حوزه هنرستان ها که منجر به تغییر قالب های سنتی آموزش در اشاعه فرهنگ پشت میز نشینی و کارمندی و تغییر ذائقه جامعه از حافظه محوری به سمت مهارت محوری طرح هایی را به مرحله اجرا گذاشته ایم.
دهقان ادامه داد: از جمله آن طرح ها، تشکیل اتاق های کارآفرینی،المپیاد رویداد کارآفرینی شتاب، المپیاد تفکر و کارآفرینی، رنامه آموزش همراه با تولید در سطح هنرستان های استان،طرح تهیه عکس پرسنلی مدارس توسط هنرجویان رشته فتوگرافیک و گرافیک، طرح دوخت مانتو مدارس و چادر نماز و سجاده توسط هنرستان ها ، پروژه های تولیدی رشته های زیر گروه کشاورزی و دامپروری، تشکیل نمایشگاه های دائمی عرضه و فروش محصولات تولیدی هنرجویان، طرح هنرستان های تولید محور و طرح نظام آراستگی است.
وی از تنظیم شیوه نامه و فراخوان از هنرستان ها جهت اعلام ظرفیت های تولید و ارائه خدمات هنرجویان خبر داده و تصریح کرد: بازخوانی وجمع بندی طرح های ارسالی به استان توسط هنرستان ها و احصا پتانسیل های موجود و پروژه های آماده برای اجرا ( منوط به تصویب طرح و در صورت پشتیبانی و ررفع موانع موجود) نیز از دیگر اقدامات ما در این زمینه بوده است.
این مقام مسئول اضافه کرد: طراحی، تدوین و ارسال شیوه نامه رویداد کارآفرینی شتاب ویژه هنرستان ها با حمایت مرکز نوآوری پهباد و شتاب دهنده نوور و شرکت مبلمان لاوین و دانش بنیان خزر الکتریک و همچنین همکاری دانشگاه جامع علمی کاربردی استان، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مراکز پارک علم و فناوری ، صندوق کارآفرینی استان با هدف ارتقای کیفی آموزش های فنی و مهارتی و تقویت اکوسیستم کارآفرینی در استان در دستور کار است.همچنین طراحی و اجرای دوره تربیت منتور ( مربی کارآفرینی) که در آن از هر هنرستان یک مربی به تعداد 290 نفر با هدف تقویت و اجرای المپیاد تفکر و کارآفرینی و همچنین رویداد کارآفرینی شتاب در هنرستان ها بود، در دی ماه 1400 به اجرا درآمد.
وی با اشاره به مشکلات مربوط به فرایند تولید گفت: تامین منابع – تجهیزات و امکانات اولیه، کیفیت و انگیزش از جمله مسائل مربوط به فرایند تولید است. همچنین می توان از نبود پایگاه مدیریتی برای نظارت کیفی- بازاریابی و فروش(درحال حاضر تولیدات و ارائه خدمات هنرستان ها زیر مجموعه اصناف نیست)، به رسمیت شناخته نشدن تولیدات هنرستان ها، نداشتن جایگاه عرضه مناسب، نمایشگاه و فروشگاه، نداشتن پایگاه لازم دراطلاع رسانی و تبلیغات (دانش بازاریابی) را می توان از مشکلات مربوط به فروش تولیدات و ارائه خدمات برشمرد.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران در خصوص ایجاد هنرستان های تولید محور گفت: شالوده اصلی تاسیس این نوع تولیدی ها بر این امر استوار است که بخش اعظم فعالیت های تولیدی و یا ارائه خدمات در آنها، توسط هنرجویان و ترجیحا در محیط هنرستان صورت می گیرد و یا به عبارت دیگر دانش آموزان، مونتاژ بخشی از چرخه تولید یک واحد صنعتی و یا بنگاه اقتصادی را به عهده می گیرند.
وی در پایان بسته پیشنهادات خود در زمینه رفع این مشکلات را نیز در صحن علنی شورای آموزش و پرورش استان ارائه کرد.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران