معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی صبح یکشنبه به صورت سرزده از مدرسه اتیسم ترنم، مجتمع آموزشی ناشنوایان الهام و مجتمع نابینایان حضرت عبدالعظیم (ع)شهر ری بازدید کرد.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران، حمید طریفی حسینی در راستای سیاست حضور میدانی و بررسی فرآیندهای آموزش حضوری به صورت سرزده از مدرسه اتیسم ترنم، مجتمع ناشنوایان الهام و مجتمع نابینایان حضرت عبدالعظیم شهر ری بازدید کرد و از نزدیک در جریان روند فعالیتهای آموزشی و پرورشی این مدارس قرار گرفت.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در بازدید از مدارس استثنایی گفت: “مدرسه محوری، مردمی سازی و اجتماعی سازی نظام تعلیم و تربیت» رویکرد اصلی آموزش و پرورش استثنایی است.
وی پس از بازدید فرایند آموزش حضوری این مدارس در جمع معلمان و مدیران با تاکید بر اینکه آموزشهای حضوری باید با جدیت پیگیری شود، گفت: بر اساس تاکید ستاد ملی کرونا و وزیر آموزش و پرورش باید به سمت بازگشایی کامل مدارس حرکت کنیم و در این میان با توجه به جمعیت کم دانشآموزی، مدارس استثنایی در اولویت اصلی بازگشایی کامل قرار دارند.
این مقام مسوول یکی از ضروریات حضور دانشآموزان استثنایی در مدارس را سرویس ایاب و ذهاب دانست و گفت: با توجه به افزایش قیمت سرویسهای ایاب و ذهاب، امید است با مشارکت شهرداریها و شوراهای شهر بخشی از این هزینه ها تامین شود.
طریفی حسینی گفت: رویکرد مردمی سازی با جدیت در آموزش و پرورش استثنایی دنبال خواهد شد و استفاده از کمک خیرین و نهادها با سرعت بیشتری پیگیری خواهد شد، در آیین نامه جدید مصوب شورای عالی آموزش و پرورش مدیر مدرسه در برنامه ریزی و جلب مشارکت خیرین و اولیا اختیار کامل دارد.
وی با تاکید بر اینکه مدرسه باید جایگاه واقعی خود را پیدا کند گفت: بر اساس سند تحول بنیادین مدرسه، محور نظام تعلیم و تربیت است و در مدرسه معلم، محور فعالیت است و مدیر مدرسه راهبر آموزشی و تربیتی است.
معاون وزیر ضمن تقدیر از فعالیت تمامی معلمان و مدیران مدارس در ایام کرونا که با روحیه جهادی تعلیم و تربیت دانش آموزان استثنایی را ادامه دادند گفت: فعالیت دولت و آموزش و پرورش، رویکرد فعالیت جهادی است و نتیجه تمام فعالیتهای جهادی باید در مدارس دیده شود.
وی افزود: معلمان آموزش و پرورش استثنایی از سطح سواد، تخصص، احساس مسئولیت و تعهد بالایی برخوردار هستند و در ایام کرونا با روحیه جهادی به خوبی وظیفه خود را ایفا کردند.
طریفی حسینی گفت: وظیفه اصلی تعلیم و تربیت بر دوش مدرسه است و انتظار از ادارات استانها این است شان سیاست گذاری را حفظ کنند و با راهبری و نظارت، اختیار تام فعالیت را به مدارس واگذار کنند.
وی تصریح کرد: مدیران مدارس با رویکرد مدرسه محوری و با طراحی برنامه های نوآورانه و اجرایی سازی آن گام در جهت اجرایی سازی سند تحول بنیادین بردارند.
معاون وزیر با اشاره به اینکه باید مردمیسازی تعلیم و تربیت در همه ارکان باشد، گفت: ارتباط مدارس با دستگاههای اجرایی از ضروریات است و عمق بخشی به طرحی نظیر صد مدرسه صد دبیرخانه موجب مشارکت بیشتر دستگاههای اجرایی در نظام تعلیم و تربیت خواهد شد.
وی افزود: تفاهم نامه با دستگاهها و نهادهای اجرایی و تنوع بخشی به منابع مالی و کمک های مردمی با جدیت در مدارس پیگیری خواهد شد.
طریفی با تاکید بر اینکه دغدغه اصلی وزارت آموزش و پرورش اجرایی سازی سند تحول بنیادین با رویکرد مشارکتی و در کف مدارس است گفت: مدرسه کانون تربیت محله است و با این رویکرد باید مشارکت تمامی ارکان را در نظام تعلیم و تربیت جذب کرد.
این مقام مسوول تصریح کرد: اولیا نیز باید به شکل واقعی درگیر فرایند نظام تعلیم و تربیت دانش آموزان شوند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به سیاستهای اصلی سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: تقویت رویکرد فراگیر سازی، تقویت دورههای آموزش متوسطه پیش حرفهای و حرفهای، دقیق کردن ابزارهای سنجش و تقویت نظارت بر برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی از جمله سیاستهای سازمان آموزش و پرورش استثنایی خواهد بود.
وی افزود: استقرار کارشناس در ادارات آموزش و پرورش شهرستانها جهت پیگیری برنامه تلفیقی و فراگیر منجر به افزایش کیفیت آموزش دانشآموزان تلفیقی فراگیر خواهد شد.
شایان ذکر است مدرسه ترنم ۴۲ دانشآموز طیف اتیسم، شهرستانهای اسلامشهر، ورامین، شهر ری و بخش های حاشیه شهر تهران را تحت پوشش قرار داده است.
همچنین مجتمع ناشنوایان الهام ۸۵ دانشآموز از پیش دبستان تا متوسطه دوم و مجتمع نابینایان حضرت عبدالعظیم (ع) ۳۷ دانشآموز از پیش دبستانی تا متوسطه را تحت پوشش تعلیم و تربیت قرار دادهاند.