سید جواد حسینی گفت: سیستان و بلوچستان نیازمندترین و حساس ترین استان در حوزه تعلیم و تربیت است و باید مورد توجه ویژه مسئولان کشوری و استانی قرار گیرد.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان، حسینی در جلسه شورای آموزش و پرورش استثنایی استان اظهار کرد: براساس مصوبه شورای پشتیبانی و توسعه آموزش و پرورش استثنایی کشور، اولین جلسه شورای پشتیبانی و توسعه استانی در سیستان و بلوچستان برگزار شده است تا مشکلات ویژه این بخش از تعلیم و تربیت به صورت تخصصی و ویژه پیگیری شود.
وی افزود: شورای راهبری کیفیت بخشی به اجرای طرح تلفیقی – فراگیر با هماهنگی سایر سازمانها و ارگانهای مرتبط استانی همانند شورایی که در وزارت آموزش و پرورش وجود دارد باید در استان تشکیل شود تا هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی این طرح را ارتقا ببخشید.
وی با بیان اینکه وجود چند نوع مدرسه در نظام آموزشی به کیفیت و عدالت لطمه می زند، گفت: در آرمانی ترین شکل متصور باید همه مدارس ما به مدارس تلفیقی فراگیر تبدیل شوند.
وی بر توجه ویژه به دانش آموزان دیر آموز تاکید کرد و افزود: دیر آموزان غریبترین قشر دانش آموزان هستند.
حسینی ادامه داد: سالانه ۵ تا ۷ درصد دانش آموزان کشور در این گروه قرار میگیرند اما نه در معاونت های ابتدایی و متوسطه نه در آموزش و پرورش استثنایی برای این دانش آموزان برنامه خاصی وجود ندارد.
وی ادامه داد: به همین دلیل ضروری است یک تیم کاری با تفاهمنامهای بین معاونت ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان و اداره آموزش و پرورش استثنایی استان تشکیل شود و برای کیفیت بخشی به آموزش این قشر از دانش آموزان برنامهریزی کنند.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور خاطر نشان کرد: آموزش و پرورش استثنایی حداقل چهار خدمت فراسازمانی برعهده دارد و به همین دلیل نیازمند نگاه و توجه ویژه است.
وی ادامه داد: این خدمات شامل برنامه سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی که از گسترده ترین طرح های غربالگری در حوزه سلامت است، اجرای طرح تلفیقی فراگیر در ۲۱ هزار مدرسه پذیرای کشور، طرح هدایت برای تهیه و توزیع تبلت دانش آموزی و خدمات مراکز اختلالات یادگیری هستند.
حسینی در بخش دیگری به حساسیت کار مراکز اختلالات یادگیری اشاره و خاطر نشان کرد: هیچ مرکز اختلال یادگیری نباید بدون تایید اداره آموزش استثنایی تغییر کاربری دهد، همچنین تامین نیرو برای این مراکز در استان باید اولویت اول آموزش و پرورش استان باشد.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور تصریح کرد: به طور کلی در تامین نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش استثنایی، سالانه باید ۱۰ درصد سهمیه جذب نیروی انسانی در استانها به مدارس استثنایی تخصیص یابد.
حسینی از تخصیص ۱۰۰ میلیون تومان برای ارتقای تجهیزات اتاق تربیت بدنی دانش آموزان با نیازهای ویژه در زاهدان خبر داد و گفت: در سه مدرسه استان سیستان و بلوچستان سالن ورزشی درون مدرسهای ساخته خواهد شد.
وی با بیان اینکه در کل کشور در حال ایجاد مراکز جامع تشخیصی توانبخشی هستیم، برای تجهیز این مرکز در سیستان و بلوچستان از طرف سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور یک میلیارد تومان را تعهد میکنیم.
حسینی خاطر نشان کرد: اگر در سایر نقاط ۵۰ درصد هزینه ایاب و ذهاب دانش آموزان با نیازهای ویژه را پرداخت میکنیم در سیستان و بلوچستان این مبلغ را به ۷۰ درصد افزایش خواهیم داد.
وی تاکید کرد: تا پایان امسال یک مرکز مشاوره خانواده و دو مرکز اختلالات یادگیری دیگر نیز باید در سیستان و بلوچستان ایجاد و راه اندازی شود.
حسینی افزود: مدارس آینده نگری که در حاشیه شهر ساخته خواهند شد با رویکرد عدالت ترجیحی تحت پوشش طرح سنجش سلامت قرار خواهند گرفت.
وی خاطر نشان کرد: ظرف یک ماه آینده شورای پشتیبانی و توسعه آموزش و پرورش استثنایی متناظر با شورای استانی در شهرستانها و مناطق استان تشکیل و مصوبات این جلسه پیگیری شود.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان