به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش کردستان، مراد خیرآبادی در حاشیه سی و ششمین اجلاس مدیران و روسای آموزشی پرورش کشور، اظهار کرد: در آموزش و پرورش برای بهبود وضعیت آموزشی و پرورشی برنامه هایی در دولت های مختلف با رویکرد های متنوعی تصویب شده اما گویا مسائل آموزش و پرورش تغییر چندانی نکرده و همچنان مشکلات ثابتی داریم.
وی ادامه داد: به نظر می رسد مشکلات معیشتی معلم و محتوایی در نظام تعلیم و تربیت با تغییر نوع نگرش به آموزش و پرورش در مجموعه دولت ها و مسئولین و حتی تغییر نگرش در بین مردم قابل حل باشد چون آموزش و پرورش به عنوان یک دستگاه سرمایه ای و یک زیرساخت توسعه شناخته می شود .
خیرآبادی با تاکید بر اینکه نگاه و نگرش هزینه ای در مورد آموزش و پرورش در بین مسئولان باید تغییر یابد؛ گفت: در این راستا ما باید یک الگوی حاکمیتی تازه را برای آموزش و پرورش تعریف کنیم و در سایه یک الگوی جدید بتوانیم گفتمان اعتلا و ارتقای آموزش و پرورش را به سرانجام رسانده و یک گام عملی و عملیاتی برداریم.
رئیس آموزش و پرورش موچش راهکار اصلی تحقق این امر را داشتن یک نظام آموزش و پرورش مشارکتی دانست و اظهارداشت: مشارکت مردم یک ظرفیت بسیار عظیمی است که میتواند کمک کند و نوع نگاه مردم را نیز تغییر دهد ضمناً مشارکت مردم را نباید جایگزین کمکهای اقتصادی با وظایف اقتصادی دولت قرار دهیم.
این مقام مسئول همچنین یکی دیگر از راهکارهای تحقق اهداف آموزش و پرورش را نیروی انسانی با انگیزه و توان حرفهای بالا دانست و خاطرنشان کرد: باید روی بحث نیروی انسانی متمرکز شویم و لازمه این امر نگاه ترکیبی و داشتن یک الگوی مناسب در مورد نیروی انسانی می باشد .
وی با بیان اینکه حکمرانی مناسب در آموزش و پرورش از معلم شروع می شود؛ گفت: معلم رکن اصلی آموزش و پرورش است و ما هر چه در تربیت معلم در افزایش مهارتهای حرفه ای معلم در مشکلات معیشتی معلم و افزایش انگیزه معلم درست حرکت کنیم به یک حکمرانی مناسب و خوب در آموزش و پرورش دستیابی پیدا خواهیم کرد.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان كردستان