نیاز اساسی برای رسیدن به یک چارچوب منطقی در جهت ارتقا آموزش و پرورش را چه می دانید؟
باید جایگاه آموزش و پرورش در سطح فرهنگی، سیاست گذاری و افکار عمومی مورد توجه قرار گیرد. بنا بر اصول مطرح در قانون اساسی ازجمله اصل سیام: «دولت موظف است وسایل آموزش وپرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد.»
الان خطری هم آموزش و پرورش را تهدید می کند؟
تجاریسازی در حوزه آموزش و پرورش، کاهش سهم تعداد مدارس دولتی و افزایش موسسات غیرانتفاعی زنگ خطری که آموزش و پرورش را تهدید میکند. در ادبیات حکمرانی خوب، تجاریسازی حوزه آموزش و پرورش مورد انتقاد است که با معیارهای اخلاقی و روح عدالت اجتماعی در تضاد بوده و ممکن است باعث محرومیت اقشار کمدرآمد از این امکانات شود؛ اما با افزایش مسئولیتپذیری اجتماعی در سطح جامعه میتوان زمینهی بیشتری برای مشارکت سازمانها به آموزش و پرورش فراهم کرد.
برای مشارکت و مسئولیت پذیری اجتماعی ، چه راه حلی مد نظر است؟
در حکمرانی مشارکتی استفاده از ظرفیتهای تمرکز زدایی اداری و مطالعه امکان سنجی تشکیل دبیرخانه هیات امنای استانی یا منطقهای آموزش و پرورش چند استان هم جوار برای تصمیمگیری پارهای از موارد منطقهای میتواند یک راهحل ساختاری باشد.
به یک مشارکت فکری هم در آموزش و پرورش نیاز داریم؟
ببینید از موضوعاتی که در کشور مورد غفلت است؛ با وجود هزینه تربیت نیروی انسانی متخصص درکشور، مکانیسمی فراهم نشده است که آموزش و پرورش از میوههای پرثمر بهرهمند شود. اساتید، پزشکان و…12 سال تحصیلی خود را در مدارس گذراندهاند که می توان با برگزاری گردهمایی هایی آنها را به زادگاه آموزشی بازگرداند که مشارکت فکری و اقتصادی در تعالی آموزش وپرورش به حداکثر برسد.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی