معاون پرورشی و فرهنگی در نشست دو روزه مدیران سازمان دانشآموزی سراسر کشور که در مشهد مقدس برگزار شد، گفت: سازمان دانش آموزی انقلابی، دو کلان برنامه گروههای جهادی و سفرهای تربیتی را انجام دهد.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، اصغر باقرزاده در نخستین نشست سالانه مدیران سازمان دانشآموزی که روزهای یکشنبه و دوشنبه در مشهد مقدس برگزار شد، با بیان اینکه به انقلابی بودن و انقلابی عمل کردن در تشکل سازمان دانش آموزی نیاز داریم، خاطرنشان کرد: انقلابی عمل کردن یعنی در انجام فعالیتهای سازنده تربیتی منتظر دستورالعمل و بخشنامه نباشیم و سرزنده و پویا عمل کنیم.
رئیس سازمان دانشآموزی یادآور شد: برای انقلابی بودن تشکل سازمان دانشآموزی ضروری است دو ویژگی را در نظر بگیریم؛ یکی جهادی عمل کردن و یکی با بصیرت و روشنگری عمل کردن. گروه جهادی، گروهی است که سراغ کارهای روی زمین مانده میرود، با این نگاه مربیان سازمان دانش آموزی در مدارس و مناطق خود کارهایی که زمین مانده را شناسایی و بر عهده میگیرند.
وی افزود: در همافزایی تشکلهای دانش آموزی میتوان تقسیم کاری را مشخص کرد. بهعنوان مثال تشکل بسیج دانش آموزی، اردوی راهیان نور را عهدهدار و یا در تدارک بستههای معیشتی برای دانش آموزان نیازمند، فعال است. اما در برخی مناطق دانش آموزانی هستند که استعدادهای فراوانی دارند ولی امکانات ندارند، گروه جهادی سازمان دانش آموزی باید به سراغ آنها بروند و دورههای سرود، نقاشی، خطاطی، سواد رسانهای و یا کلاسهای تقویتی برای آنها برگزار کنند.
معاون پرورشی و فرهنگی با اشاره به کلان برنامه دوم یعنی سفرهای تربیتی تاکید کرد: ما اردوهای یک روزه را که مطرح میکنیم که برای بچهها جنبه اردو و تفریح برجسته است، اما برای مربیان باید جنبه تربیتی و هدفمند آن مطرح باشد.
باقرزاده اضافه کرد: سفرهای یک روزه تربیتی یعنی بدانیم یک روز بچهها را در فضایی خارج از مدرسه در اختیار داریم تا با برنامهای مشخص آنها را با مسائل مختلف تربیتی و معرفتی آشنا کنیم؛ برای مثال میتوان بچهها را با دستاوردهای نظامی و علمی جمهوری اسلامی آشنا کرد تا آنها بدانند که ما ضعیف نیستیم و اگر بخواهیم میتوانیم با کار جهادی به قلههای علم و فناوری و.. برسیم. همچنین در این سفرهای یک روزه قادریم به آنها مسئولیت دهیم، و برنامههای کتابخوانی و آشنایی با شخصیتها داشته باشیم.
وی از همه همکارانش در آموزش و پرورش و سازمان دانش آموزی خواست تا در برنامهها به دختران توجه ویژهای داشته باشند، چرا که هم دختران جامعه ما آماج حملات زیادی از سوی غرب هستند و هم آنها مادران فردای جامعهاند و در بسیاری از زمینهها مثل فضای ورزشی و هنری کمی مظلوم واقع شدند.
مربی و معلم تربیت یافته، نسخه شفا بخش آموزش و پرورش
معاون پرورشی و فرهنگی «تربیت» را حرکتی درونی در وجود بشر دانست و خاطرنشان کرد: در حقیقت، خداوند تنها مربی عالم است و دیگران که مربی نامیده میشوند کمک کار و وسیلهای برای تربیت بشر هستند.
باقرزاده گفت: وقتی صحبت از تربیت میکنیم، بحث از رشد درونی انسانی داریم که مختار، متفکر، و با اراده است.
وی افزود: عدم موفقیت کامل ما در تربیت آن است که با انسانها اشتباه رفتار شده که به اینجا رسیدهایم، اگر زمینه را برای شناخت درست انسان از اختیار، تفکر و ارادهاش مهیا کنیم، او راه خود را مییابد و بر اساس آیه مبارکه ﴿إِنَّا هَدَیْنَاهُ السَّبِیلَ إِمَّا شَاکِرًا وَإِمَّا کَفُورًا﴾ (ما راه را به او نشان دادیم خواه شاکر باشد و پذیرا گردد یا ناسپاس) (سوره انسان آیه 3) انسان با اراده خود یا شاکر میشود و یا کافر و ملاک پاداش و کیفر نیز اینگونه رفتار کردن است.
رئیس سازمان دانش آموزی، با اشاره به اینکه مهمترین نقطه کانونی تربیت انسان، مسئولیتپذیری است، گفت: آیا در تربیت اول باید کودک را نمازخوان کنیم و یا به او بگوییم که برو قرآن بخوان و روزه بگیر؟ نه، بلکه اگر به او مسئولیت دهیم و شکرگذاری را در وجود او نهادینه سازیم، دیگر خودش با انگیزه درونی به سراغ شکرگذاری از پروردگار خواهد رفت و نماز هم میخواند، قرآن میآموزد، و روزه میگیرد.
باقرزاده اظهارکرد: هرکدام از ساحتهایی که در سند تحول آمده، یک نقطه کانونی دارد و باید آن را تشخیص داد و روی آن کار کنیم. بنابراین وقتی خوب، مفهوم تربیت مشخص شد، و وقتی روی نقطه کانونی، کار کردیم، آنگاه نقش مربی مشخص میشود.
وی افزود: مربی کسی است که اولا خودش تربیت یافته باشد، مانند پیامبرکه چهل سال در مسیر تربیت الهی، تربیت یافت و بعد به پیامبری مبعوث شد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیرآموزش و پرورش تاکید کرد: تربیت مربی، مهمترین برنامه ما است که روی آن متمرکز شدهایم و دنبال آن هستیم که مربی در تراز انقلاب اسلامی داشته باشیم.
باقرزاده ادامه داد: سازمان دانش آموزی و معاونت پرورشی، باید قبل از هرکاری متوجه تربیت مربی باشد. اگر حتی یک مربی تربیت کرده باشیم، میتوانیم به خود ببالیم که همان یک نفر میتواند بار بزرگی را بردارد و همو روی مربیان دیگر و بچهها تاثیر گذار باشد.
رئیس سازمان دانش آموزی گفت: در انتخاب مربی باید دو ویژگی اصلی را در نظر داشت؛ یک دسته ویژگیهای ذاتی و یک دسته ویژگیهای اکتسابی. ویژگی ذاتی آن ویژگیهایی است که خداوند به انسان عطا کرده است. یک مربی ذاتا باید خوش خلق، خوشرو، صبور، وزین و دارای سعه صدر باشد، اگر این ویژگیها را نداشته باشد، نمیتوانیم برای او این ویژگیها را فراهم کنیم.
وی در خصوص ویژگیهای اکتسابی افزود: اما ویژگیهای اکتسابی نیز خود دو نوع است، یکی ویژگیهای اکتسابی بالفعل و دیگری ویژگیهای اکتسابی بالقوه. ما زمان زیادی برای آموزش ویژگیهایی مثل ارتباط موثر، مخاطب شناسی، تعلیم و تربیت و نظایرآن نداریم. بلکه این ویژگیها را باید خود او داشته باشد. البته برخی ویژگیهای اکتسابی هم لازم است مربی طی دورههای حرفهای و کارگاهی بدست آورد..
معاون پرورشی و فرهنگی تاکید کرد: کار انتخاب مربی بسیار اهمیت دارد، حتی اگر هزار سال هم جشنواره و مسابقه برگزار کنیم، اگر مربی خوبی نداشته باشیم در تربیت کودکان و نوجوانان به جایی نمیرسیم. نقطه تحول و شفابخش آموزش و پرورش دقیقا همین است که معلم و مربی ما تربیت یافته و تاثیرگذار باشد، لذا اگر میخواهیم سند تحول را پیاده کنیم باید اول معلم و مربی آن را بیابیم و آموزش دهیم.
منبع: وزارت آموزش و پرورش