مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت: با توجه به تغییر و دگرگونی در تعریف سواد، بروزرسانی برنامههای درسی و محتوای آموزشی در مدارس و دوره های سوادآموزی متناسب با تعاریف جدید ضروری است.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان، رخشانی در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان به مناسبت هفته سواد آموزی، اظهار کرد: سوادآموزی یکی از مهمترین مسائل آموزش و پرورش در جامعه ایران بوده و هست که ضرورت و اهمیت آن در استانی مانند سیستان و بلوچستان دو چندان است.
وی افزود: در استان پهناور سیستان و بلوچستان با عزم و تلاش دستاندرکاران حوزه سوادآموزی هم اکنون نرخ باسوادی در این استان از ٢٩ درصد قبل از انقلاب به ٨۴.٧۵ درصد رسیده است.
رخشانی ادامه داد: براساس آمار سرشماری سال 1395 اعلام شد که 330 هزار در سیستان و بلوچستان بیسواد هستند که در طول این مدت تا کنون از این تعداد، 60 هزار نفر در دوره های سوادآموزی جذب و از جرگه بیسوادان خارج شدند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان با بیان اینکه تلاشهای فراوانی در زمینه جذب و آموزش بیسوادان در استان انجام شده است، گفت: تلاش برای جذب حداکثری دانش آموزان لازم التعلیم در استان در کاهش آمار بیسوادان تاثیر دارد.
رخشانی ادامه داد: جذب دانش آموزان بازمانده با تارک از تحصیل به آموزش عمومی از ورود افراد جدید به جمعیت بی سواد استان جلوگیری می کند که خوشبختانه در سالهای اخیر با رشد 10 درصدی در زمینه جذب و نگهداشت دانش آموزان در سیستان و بلوچستان گامی رو به جلو در این زمینه برداشته شده است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان بهرهمندی از ظرفیت علما و معتمدان در تشویق بیسوادان به شرکت در دوره های سوادآموزی را ضروری دانست و خاطر نشان کرد: وسعت زیاد، پراکندگی و تراکمِ کمِ جمعیت از مهمترین مشکلات موجود در مسیر سوادآموزی در سیستان و بلوچستان است که وجود فاقدین شناسنامه، بازماندگان از تحصیل و گاهی دو هویتی بودن افراد، روی آوردن به مشاغل کاذب و ممانعت از تحصیل بانوان به دلیل برخی تعصبات در این استان نیز بر این مشکلات میافزاید.
وی با بیان اینکه مفهوم سواد امروز دچار تغییر و دگرگونی شده است، خاطر نشان کرد: در سومین تعریف ارائه شده از سواد از سوی یونسکو، فرد باسواد کسی است که دارای 12 نوع سواد یعنی سواد عاطفی، سواد ارتباطی، سواد مالی، سواد رسانه ای، سواد تربیتی، سواد رایانهای، سواد سلامت، سواد نژادی و قومی، سواد بوم شناختی، سواد تحلیلی، سواد انرژی و سواد علمی باشد.
وی ادامه داد: همچنین براساس آخرین تعریف ارائه شده نیز سواد به معنای توانایی ایجاد تغییر است و کسی باسواد تلقی میشود که بتواند در خود، دیگران و جامعه تغییر مثبت ایجاد کند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان تغییر در برنامه های درسی و محتواهای آموزشی متناسب با تعاریف جدید از سواد را ضروری دانست.
جذب 100 درصدی حجم ابلاغی سوادآموزان استان در دوره انتقال
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان نیز در این جلسه به ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در حوزه سوادآموزی پرداخت و گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا کنون ١٠٠ درصد حجم ابلاغی در دوره انتقال، 60 درصد حجم ابلاغی در دوره تحکیم و 41 درصد حجم اختصاص یافته به استان در دوره سوادآموزی جذب شدهاند.
تراقویی ادامه داد: در دوره سوادآموزی ١۶ هزار و ۵٠ نفر حجم در اختیار استان قرار گرفت که هماکنون بیش از ۶ هزار نفر جذب شدهاند و تا پایان فرصت یک ماهه ای که برای کلاس گذاری باقیمانده است امیدواریم با همت و تلاش همه همکاران ما در سراسر استان بتوانیم به طور کامل حجم ابلاغی را تحت پوشش قرار دهیم.
وی افزود: در دوره تحکیم نیز حجم ابلاغی به استان ٨ هزار و ٨١٠ نفر بود. تاکنون ۴ هزار و ٨٠٠ سوادآموز تحت پوشش قرار گرفتهاند و مابقی را در فرصت پیش رو به سرانجام خواهیم رساند.
تراقویی خاطرنشان کرد: در دوره انتقال نیز با همت، تلاش و همکاری درون و برون سازمانی و با استفاده از ظرفیت شورای پشتیبانی سوادآموزی استان و شورای بهبود کیفیت سوادآموزی توانستیم ١٠٠ درصد حجم ابلاغی یعنی ۶هزار و ۶۵٠ سوادآموز را تحت پوشش قرار دهیم.