مدیر کل آموزش و پرورش کردستان، سواد آموزی و گزینش را از حوزه های موفق و مهم مجموعه استان عنوان کرد و گفت: در طول سال های بعد از انقلاب، خدمات قابل توجهی توسط این بخش ها ارائه شده است.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش کردستان ، رشید قربانی با بیان اینکه هفتم دیماه سالروز تاسیس نهضت سوادآموزی و ۱۵ دیماه سالروز تاسیس گزینش به فرمان امام راحل از مناسبت های نیمه اول دیماه است، گفت: در مجموعه آموزش و پرورش این دو حوزه از اهمیت به سزایی برخوردار است و امروز به همین مناسبت فعالان عرصه سواد آموزی و گزینش در برنامه دیدار حضور دارند.
قربانی افزود: با توجه به قداست آموزش سواد، کمتر از یکسال از پیروزی انقلاب اسلامی، فرمان تاسیس نهضت سوادآموزی توسط امام راحل(ره) صادر و در طول بیش از ۴۰ سال گذشته در عرصه سواد آموزی اتفاقات خوبی در سطح ملی و استان افتاده شده است.
وی در ادامه سخنان خود گزارشی از وضعیت سواد جمعیت استان و مقایسه آن با قبل از انقلاب ارائه کرد و با بیان اینکه در سال ۱۳۵۵ کمتر از ۳۰ درصد جمعیت شش سال به بالای استان با سواد بودند، اظهار داشت: به برکت این نهاد انقلابی و تلاش های صورت گرفته، نرخ با سوادی جمعیت بالای شش سال استان در حال حاضر به ۸۵ درصد رسیده که ۵۵ درصد نسبت به قبل از انقلاب رشد داشته است.
قربانی اتفاق مهم دیگر این حوزه را رشد نرخ با سوادی استان در جامعه هدف و سن ۱۰ تا ۴۹ سال عنوان کرد و با بیان اینکه در سطح ملی، میزان با سوادی جمعیت شش سال به بالای استان پایین تر از میانگین کشوری است، گفت: با تلاش کلیه دست اندرکاران حوزه سواد آموزی استان در ۲۰ سال اخیر، قدم های خوبی برداشته شده و کردستان به میانگین کشوری نزدیک و در آینده کردستان جزو ۱۰ استان با سواد کشور خواهد بود.
وی افزود: از نظر نرخ با سوادی کردستان در رده سنی ۱۰ تا ۳۰ سال در رتبه ششم کشور، رده سنی ۳۰ تا ۴۰ سال در حد میانگین کشوری و در رده سنی ۴۰ تا ۵۰ سال زیر میانگین کشوری است و در مجموع در سنین پایین تر با تلاش های صورت گرفته، وضعیت استان مطلوب است.
مدیر کل آموزش و پرورش کردستان یکی از کلیدی ترین شاخص های آموزش و پرورش را انسداد مبادی بی سوادی عنوان کرد و با بیان اینکه اگر گلوگاه بی سوادی بسته شود، بی سوادی ریشه کن خواهد شد، گفت: در حال حاضر، کردستان در انسداد مبادی ورودی بی سوادی جزو استانهای برتر است.
وی افزود: از مجموع ۱۶۳ هزار دانش آموز دوره ابتدایی، تنها ۴۸۰ نفر تحت پوشش نیستند که حدود ۲۰۰ نفر آنان آموزش پذیر نبوده و از نظر هوشی دچار مشکل هستند و ۲۸۰ نفر دیگر نیز به علل مختلف از جمله کودکان کار، بد سرپرست بودن و … در مدرسه حضور ندارند .
قربانی با بیان اینکه دوره سواد آموزی، انتقال و تحکیم سه برنامه حوزه سواد آموزی است که برنامه ها بر اساس اهداف این دوره پیگیری می شود، اظهار داشت: از سال ۹۵ هر ساله بر اساس هدف گذاری وزارت و حجم ابلاغی، پوشش دوره های سواد آموزی به صورت ۱۰۰ درصد در سطح استان محقق و کردستان به عنوان استان قابل تقدیر توسط وزارت ارزیابی و مورد تقدیر قرار گرفته است.
مدیر کل آموزش و پرورش کردستان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه بر اساس مدل جدید جهانی، تنها به خواندن و نوشتن اکتفا نمی شود،بلکه در کنار سواد باید مهارت های زندگی آموزش و فرد توانمند شود، یکی از اقدامات مهم حوزه سواد آموزی را راه اندازی مراکز یادگیری محلی در استان عنوان کرد و با بیان اینکه در حال حاضر ۲۴ مرکز محلی یادگیری دولتی و خصوصی در استان فعال می باشد، گفت: در این مراکز علاوه بر آموزش سواد، مهارت های مختلف به بی سوادان آموزش داده می شود و این اقدام به اقتصاد خانواده ها و افراد کمک می کند و امروز در حاشیه مراسم هفته سواد آموزی، نمایشگاه دستاوردهای مراکز یادگیری دایر بود که این اقدام باعث افزایش انگیزه و آموزش سواد می شود .
وی آموزش lcdl به سواد آموزان را یکی دیگر از اقدامات این حوزه بر شمرد و گفت: کردستان یکی از استانهای موفق در اجرای این برنامه می باشد.
قربانی از راه اندازی اپلیکیشن سواد آموزی در استان و رونمایی از آن در مراسم هفته سواد آموزی خبر داد و با بیان اینکه این اپلیکیشن در دوره های سواد آموزی بکار گرفته می شود، تولید محتوای الکترونیکی را یکی دیگر از اقدامات حوزه سواد آموزی عنوان کرد .
مدیرکل آموزش و پرورش کردستان افزود: در مجموع این فعالیت ها باعث شد که کردستان به عنوان استان پیشتاز در عرصه سواد آموزی معرفی شود که امیدواریم این اقدامات باعث ریشه کنی بی سوادی در سطح استان شود .
مدیر کل آموزش و پرورش کردستان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرمان تاریخی حضرت امام در خصوص تاسیس گزینش، گفت: در سال ۷۴ قانون گزینش معلمان با هدف گزینش افراد شایسته و با صلاحیت برای حرفه معلمی تصویب شد .
وی گزینش عالمانه، هوشمندانه و با دقت را از تاکیدات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در این عرصه عنوان کرد و گفت: دست اندرکاران این حوزه با همین رویکرد و موازین، در راستای پیشبرد امور تلاش می کنند .
قربانی هم چنین به مشکلات و موانع مرتبط با حوزه کاری گزینش نیز اشاره کرد و با اشاره به حساسیت عرصه تعلیم و تربیت و عدم تضییع حق افراد و ورود افراد شایسته، تصریح کرد: گزینش معلمان باید عالمانه و هوشمندانه باشد .