پژوهشگر برتر استانی آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی می گوید: آموزش روشهای صحیح تحقیقکردن به معلمان و برگزاری کارگاههای آموزشی برای آشنا کردن معلمان با انواع تحقیق و پژوهش یک ضرورت است، چراکه تا معلم پژوهشگر نباشد نمیتواند یک دانشآموز محقق تربیت کند.
«فرهاد غدیری» مدیرآموزگار شاغل در منطقه انزل شهرستان ارومیه که در سال جاری به عنوان پژوهشگر برتر استانی انتخاب شده است در مصاحبه با پایگاه اطلاع رسانی آموزش و پرورش استان از موفقیتهای خود می گوید.
- خودتان را کامل معرفی کنید؟
با سلام خدمت شما عزیزان. بنده فرهاد غدیری هستم متولد 1363 شهرستان سلماس. من تحصیلات مقطع ابتدایی را در دبستان شهید رحیمی روستای ملحم گذراندم و بعد از آن مقطع راهنمایی و دبیرستان را به ترتیب در مدارس شهیدمطهری و امیرکبیر سلماس به اتمام رساندم. در سال 83 در رشته آموزش ابتدایی مرکز تربیت معلم شهید رجایی ارومیه به عنوان سهمیه منطقه انزل قبول شدم. سال 85 با مدرک کاردانی آموزش ابتدایی در منطقه انزل مشغول به خدمت شدم و همزمان در رشته روانشناسی دانشگاه پیام نور ارومیه تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ادامه دادم. سال 89 از این دانشگاه فارغ التحصیل شدم و در سال 91 در رشته روانشناسی عمومی دانشگاه سراسری تبریز در مقطع کارشناسی ارشد قبول شدم. در سال 93 مدرک کارشناسی ارشد را از این دانشگاه اخذ نمودم. در سال 96 با رتبه 65 در رشته روانشناسی دانشگاه ارومیه در مقطع دکتری پذیرفته شدم و در شهریور 1400 موفق به دفاع از رساله دکتری خود گردیدم. و هم اکنون در دبستان شهید محمد رشید سلامت واقع در روستای علیکان از توابع منطقه انزل ارومیه به عنوان مدیرآموزگار مشغول به خدمت هستم.
- در خصوص علت انتخاب شما به عنوان پژوهشگر منتخب استان به طور کامل توضیح دهید؟
بنده دارای 3 مقاله ISI، 24 مقاله علمی پژوهشی چاپ و پذیرش شده در نشریات معتبر داخلی، یک مقاله نمایه شده در همایش بین المللی، 17 مقاله ارائه شده در همایشهای ملی و مولف یک کتاب در حوزه کودکان اوتیسم هستم که تمامی این مقالات در سایت های خود مجلات یا سایت های مرجع مانند مگیران، نورمگز، انسانی و سیویلیکا نمایه شده اند که با جستجوی اسم بنده در این سایتها یا اینترنت میتوانید به این مقالات دسترسی داشته باشید.
- در خصوص دیگر موفقیتها بصورت خلاصه توضیح دهید؟
به عنوان مدرس در کارگاههای آموزشی و دورههای ضمن خدمت ذیل در خدمت همکاران محترم بودم
انتخاب به عنوان معلم نمونه منطقه در سال 1395
انتخاب به عنوان ارزیاب برنامه تعالی مدیریت مدرسه در سال 1397
کسب رتبه اول الگوهای برتر تدریس منطقه ای در کلاسهاس چندپایه سال 93-92 و 96-95
منتخب شدن پورتال دبستان شهیدمحمدرشیدسلامت در بین 5 مدرسه برتر استانی سال 93-92
طراح سوالات مسابقات علوم آزمایشگاهی پایه پنجم سال 94-93
کسب مقام اول استانی در جشنواره طراحی سوالات استاندارد دبیرخانه چندپایه استانی مستقر در شهرستان نقده سال 96-95
داور جشنواره تجربیات برتر تدریس در سال 97-96
داور جشنواره درس پژوهی در سال 98-97
داور جشنواره جابربن حیان سال 98-97
داور جشنواره الگوهای برتر تدریس سال، 95-94، 96-95، 98-97،
انتخاب رساله دکتری به عنوان رساله برتر کشوری از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال 1400
- چه ابتکار و یا پیشنهادی برای گرایش دانش آموزان به سوی تحقیق و پژوهش دارید؟
آموزش روشهای صحیح تحقیق کردن به معلمان و برگزاری کارگاههای آموزشی برای آشنا کردن معلمان با انواع تحقیق و پژوهش یک ضرورت است، چراکه تا معلم پژوهشگر نباشد نمی تواند یک دانش آموز محقق تربیت کند.
اختصاص یک ساعت در برنامه درسی دانش آموزان به عنوان زنگ تحقیق و پژوهش
برگزاری مسابقات مقالهنویسی در مدرسه و تهیه کتب مناسب و جدید برای کتابخانه های مدارس توسط مدیران
وجود کتب متناسب با سن و جنس دانش آموزان در کتابخانههای مدارس
وجود مراکز مشاوره مطالعه و تحقیقات در ادارات آموزش و پرورش و هدایت دانش آموزان به مراکز موجود
ایجاد وبلاگ، سایتهای گروهی و کانالهای فضای مجازی مانند شاد و ایتا برای نشر تحقیقات و مقالات دانش آموزان