معاون آموزش ابتدایی استان در نشست هم اندیشی و تبادل نظر که با نماینده راهبران آموزشی و تربیتی مناطق و نواحی استان کرمانشاه برگزار شد گفت: راهبران آموزشی تربیتی بازوان توانمند آموزش در اجرای عدالت آموزشی در مناطق محروم و روستایی هستند و باید نقاط ضعف و قوت را ببیند و گزارش دهند.
به گزارش اداره اطلاعرسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان کرمانشاه به نقل از معاونت آموزش ابتدایی، در ابتدای این نشست که با حفظ کامل پروتکلهای بهداشتی برگزار شد، ناهید فضلی ضمن خیر مقدم به راهبران آموزشی، عنوان کرد: راهبران آموزشی ناظر و پیگیر عدالت آموزشی و بازوان قدرتمند آموزش در پیاده کردن مسائل مهم در امر آموزش در مناطق روستایی و محروم هستند.
وی به نقش حمایتی و نظارتی راهبران در حیطههای 4 گانه ذیل تاکید داشت و این نقشها را در قالب نقش حمایتی و نظارتی راهبران در دوران پسا کرونا، نقش حمایتی و نظارتی راهبران در کیفیت بخشی به آموزش، نقش حمایتی و نظارتی راهبران در تدریس اثر بخش معلمان، نقش حمایتی و نظارتی راهبران در اجرای عدالت آموزشی تشریح کرد.
معاون آموزش ابتدایی استان به نقش راهبران در کیفیتبخشی به آموزش و نقش راهبری و نظارتی آنان اشاره داشت و افزود: امروز نیازمند کار عملی و اجرایی هستیم و در این راستا، نماینده راهبران نواحی و مناطق را ملزم کرد ضمن تشکیل جلسه با راهبران زیر مجموعه خود با بررسی دقیق تعداد دانشآموزان ارتقاء یافته و شناسایی دانشآموزانی که مردود شدهاند را در اولویت کارهای خود قرار داده و برنامههای آموزشی جبرانی و مکمل خود را در اسرع وقت ارائه نمایند و گزارشی از فعالیتهایشان را به معاونت آموزش ابتدایی به صورت ماهانه وکاربردی ارائه دهند و برای طول سال تحصیلی نیز برنامههای جبرانی داشته باشند.
فضلی تاکید کرد: مردودی در دورهی ابتدایی باعث هیچ پیشرفت تحصیلی نمیگردد، بنابراین تمام انرژیمان را باید در آموزش بکار بندیم تا دانشآموزان به مراتب بالاتر ارتقا یابد، دانشآموزان ترک تحصیل را شناسایی کنیم و برای آنها برنامه داشته باشیم و نقش حمایتی و نظارتی خود را در این راستا ایفا نماییم.
وی به پدیده افت پنهان در آموزش اشاره داشت و گفت: بسیاری از دانشآموزان را که شرایط ارتقا نداشته اما به دلایلی ارتقا پیدا کردهاند را شناسایی و برای آنها نیز برنامههای مکمل داشته باشیم.
دبیر سند تحول بنیادین استان به ساحتهای ششگانه در سند تحول اشاره و افزود: آموزش زندگی و نحوه حل مسائل روزمره و پیچ و خمهای زندگی، عین اجرای سند دانست و به تشریح بعضی از حیطههای سند در عمل پرداخت.
وی گفت کیفیت یعنی توجه به جزییات و اگر ما جزییات را خوب نبینیم برنامه کیفی خوبی اجرا نکردهایم.
فضلی به خلاقیت معلمان روستایی استان اشاره و اظهارداشت: معلمان ما در نواحی محروم نوآوریهایی داشتهاند که مور تقدیر است از جمله این خلاقیتها احداث کتابخانه در سر چشمه یکی از روستاها استکه افراد ضمن استفاده از آب چشمه از نعمت خواندن کتاب نیز بهره میبرند.
وی به آموزش مهارتهای زندگی از جمله آموزش استفاده از عابر بانک توسط معلم روستا برای دانشآموزان روستایی و آشنایی آنها با نحوه کار دستگاههای دولتی و زندگی روزمره نیز اشاره کرد.
ناهید فضلی اهمیت آموزش معلمان را نیز ضروری دانست و افزود: نماینده راهبران در این زمینه نیز باید نقش خود را ایفا کنند.
وی در پایان سخنان خود اظهار داشت: این دانشآموزان مسوولان آینده کشور هستند و باید در تربیت آنها کوشا باشیم.
گفتنی است؛ در این نشست باقری مدیر آموزش و پرورش ناحیه دو ضمن خیر مقدم به راهبران آموزشی و مدعویین، به نقش راهبران در بازدیدها تاکید کرد و شناسایی دانشآموزان نیاز به تلاش را عامل کلیدی در حل مشکل بازمانده از تحصیل دانست.
در پایان دهنوی و عزیزی رؤسای آموزش دوره اول و دوم ابتدایی استان نیز به تشریح مسائل مختلف آموزشی در نواحی روستایی و محروم پرداختند و نشست پرسش و پاسخ نیز در این خصوص ادامه یافت.