خبرگزاری فارس ـ گروه تعلیم و تربیت: وقتی پای کرونا به کشور باز شد، اولین اقدامی که صورت گرفت، تعطیلی مدارس بود و اکنون از آن زمان، ۲۲ ماه میگذرد؛ البته آموزش غیرحضوری و تلویزیونی در دستور کار مسؤولان آموزش و پرورش قرار گرفت و تلاش کردند تا آموزش دانشآموزان متوقف نشود اما درهای مدرسه یعنی همان خانه دوم دانشآموزان بسته بود.
بسته بودن درهای مدرسه، از جهات مختلف قابل بررسی بوده و نگران کننده است؛ دانشآموزان در مدرسه زندگی کردن را میآموزند و در کنار همسالان رشد میکنند؛ تربیت کودکان با در کنار هم بودن شکل میگیرد و دانشآموزان، مشارکتجو، عدالتمحور، یادگیرنده، انقلابی، متعهد، امین و بصیر میشوند.
اما بسته بودن درهای مدرسه به یک بُعد دیگر نیز خسارت زد و آن هم ساختمان مدرسه بود؛ مدرسه با حضور دانشآموزان و اولیای مدرسه سرپاست و تعطیلات و البته عدم نگهداری، به آنها آسیب رساند. ناگفته نماند که در این میان، مدارس فرسوده، خسران بیشتری دیدند.
* ما مدرسه میخواهیم
در سال تحصیلی جاری یعنی ۱۴۰۱ـ۱۴۰۰، وزارت آموزش و پرورش مصمم شد که مدارس کشور را دایر کند و سه مرحله را پیشبینی کرد؛ مرحله اول، مدارس روستایی و عشایری بودند اما برخی از این مدارس خیلی قدیمی هستند، مدارسی که در این مدت، از باران و برف و بعضا زلزله آسیب هم دیدند.
هادی سلیمی دهیار روستای حاتم آباد بخش مرکزی شهرستان کبودرآهنگ در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: ما یک روستای پرجمعیت هستیم و ۱۲۰ دانشآموز داریم. این در حالیست که مدرسه روستا، تخریبی است و البته فقط یک مدرسه داریم و دانشآموزان به صورت مختلط درس میخوانند.
وی ادامه داد: نکته دیگر این است که مدرسه روستا فقط دبستان است و ما دوره متوسطه اول و دوم نداریم و دانشآموزان برای تحصیل در مقطع متوسطه اول مجبور هستند که به روستای مهدی آباد که نزدیک 5 کیلومتر فاصله دارد و آن هم کانکس و مختلط است، بروند.
سلیمی افزود: برخی بچهها به مدرسه شبانهروزی میروند و برخی هم به خاطر نداشتن مدرسه، ترک تحصیل میکنند و این در حالیست که همین مدرسه موجود هم بسیار فرسوده است
* مرمت مدرسه به کمک والدین
البته روستای حاتمآباد یک مدرسه راهنمایی هم در گذشته داشته است اما چون دانشآموزان دوره راهنمایی کم شدند، کمکم معلم هم به آنها اختصاص نیافت و ساختمان مدرسه راهنمایی به ساختمان مدرسه ابتدایی اضافه شد.
حالا دانشآموزان این روستا، فقط یک مدرسه، آن هم قدیمی و در دوره دبستان و به شکل مختلط دارند؛ وضعیت نابسامان مدرسه موجب شد که خانوادهها با تلاش خانم همتی مدیر مدرسه، به کمک آیند و مدرسه را مرمت کنند.
سلیمی در این خصوص گفت: آنقدر فضای مدرسه، فرسوده بود که احساس کردیم، دانشآموزان در این فضا نمیتوانند به خوبی درس بخوانند و والدین دست به کار شدند و با تلاش بسیار زیاد خانم همتی مدیر مدرسه، سعی شد تا یک مقدار، فضای کلاسها بهتر شود اما در هر حال این مدرسه عمر بالای 50 سال دارد.
* حق این بچههاست که مدرسه داشته باشند
هرچند که پدرها دست به کار شدند و تلاش کردند تا برای فرزندانشان سرپناه ایمن درست کنند اما در یک مدرسه فرسوده چقدر میتوان با مرمت ظاهری، ایمنی ایجاد کرد.
دهیار روستای حاتم آباد با اشاره به پیگیریهایش برای ساخت مدرسه جدید در این روستا، گفت: هرجا که زمین بخواهید، داریم چون روستای ما اوقافی است و زمین عمومی زیاد داریم؛ برق، آب و گاز مدرسه را نیز خودمان تأمین میکنیم.
وی ادامه داد: آموزش و پرورش اعتبار کامل ساخت مدرسه را ندارد و میتواند در پروژه مشارکتی حضور داشته باشد. بر همین اساس یک خیّر پیدا کردیم که حاضر است 300 میلیون تومان برای ساخت مدرسه بدهد اما آموزش و پرورش میگوید که باید خیّر 30 درصد هزینه ساخت مدرسه را تأمین کند تا آنها مابقی را بدهند و این در حالیست که ساخت مدرسه روستای ما نزدیک به 2 میلیارد هزینه دارد و باید خیّر حداقل 700 میلیون تومان ما بیاورد.
* هر فرد پولی گذاشت و مدرسه را تعمیر کردیم
فضای ناامن دبستان علامه مجلسی کبودرآهنگ نیز خانوادهها را نگران کرده است و آنها تصمیم گرفتند که خودشان دست به کار شوند و مدرسه را کمی ایمن کنند.
جواد شریفینیا عضو انجمن اولیا و مربیان این مدرسه که فرزند کلاس ششمی دارد، به خبرنگار فارس گفت: مدرسه در زمان کرونا تعطیل بود و بارندگی و زمین لرزه موجب شد که مدرسه آسیب ببیند. وقتی اول مهر آمدیم و دیدیم که شرایط مدرسه خوب نیست به فکر افتادیم که برای ایمن شدن فضای مدرسه، کاری کنیم.
وی ادامه داد: دوبار به آموزش و پرورش رفتیم و آنها هم گفتند که مدرسه فرسوده است و باید تخلیه شود و پیشنهاد دادیم که مدرسه دخترانهای در این نزدیکی را شیفتی کنند اما مورد موافقت قرار نگرفت.
شریفینیا افزود: این مدرسه، 120 دانشآموز ابتدایی دارد و همچنین 30، 40 کودک پیشدبستانی هم داریم؛ پس تصمیم گرفتیم خودمان مدرسه را مرمت کنیم. هر کسی پولی گذاشت و مرمت شروع شد تا حداقل مدرسه تا عید یا پایان سال تحصیلی جاری، سرپا باشد.
* اعتبار تخریب و بازسازی مدارس کم است
به سراغ محمد حسین مرادی مدیرکل نوسازی مدارس استان همدان رفتیم تا ببینیم چه پاسخی برای حل مشکل مدارس تخریبی دارد. مرادی به خبرنگار فارس گفت: بله تعدادی از مدارس تخریبی است و اعتبارات موجود تخریب و بازسازی در استانها خیلی کم است؛ 8.5 میلیارد تومان در سالجاری، اعتبار تخریب و بازسازی است و این در حالیست که هزینه ساخت یک مدرسه 8.5 میلیارد تومان در میآید.
وی از حضور خیرین برای مدرسهسازی تشکر کرد و ادامه داد: برای ساخت پروژههای مشارکتی باید خیر به میزان مشخصی مشارکت داشته باشد که این رقم در روستاها، 30 درصد و در شهرها 50 درصد است.
مرادی به مشارکت خانوادهها در مرمت مدرسه اشاره کرد و افزود: اینکه خانوادهها بخواهند مشارکت کنند کار بسیار خوبی است و ما تشکر میکنیم اما بهتر است به همکاران ما در واحدهای فنی و مهندسی مراجعه کنند تا کار استاندارد انجام شود.
* 19.5 درصد مدارس کشور ایمن نیستند
در سال 82، حدود 70 درصد مدارس کشور ناایمن بود و نیاز به تخریب، بازسازی و مقاومسازی داشت؛ در همان سالها عزمی برای ایمن شدن ساختمان مدارس جزم شد و لایحه اختصاص 4 میلیون دلاری برای تخریب، بازسازی و مقاومسازی مدارس اختصاص یافت و کمکم این عدد به 30 درصد مدارس کشور رسید اما حالا این رقم کمتر هم شده است.
مهراله رخشانیمهر رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور و معاون عمرانی وزیر آموزش در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: در حال حال حاضر 19.5 درصد مدارس کشور ایمن نیست و مابقی ایمن شده است.
وی ادامه داد: بر اساس این آمار ، 12.5 درصد مدارس نیازمند مقاومسازی و 7 درصد مدارس نیازمند تخریب و بازسازی هستند که تلاش میکنیم به مرور و با تخصیص اعتبار، انجام دهیم.
به گزارش فارس، امیدواریم با گشایشی در بودجه و تداوم حضور پرمهر خیرین، شرایطی فراهم شود که همه مدارس فرسوده و ناایمن کشور تبدیل به مدرسه ایمن، شاد و دوست داشتنی برای بچهها شوند.
انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری فارس