اصفهان، یزد، ایلام، زنجان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، البرز، آذربایجان شرقی، کرمانشاه، فارس، مازندران و در تهران مقابل مجلس شورای اسلامی از جمله نقاطی بودند که فرهنگیان با برگزاری تجمع خواستار پیگیری مطالباتشان از سوی دولت سیزدهم و نمایندگان مجلس یازدهم با توجه به تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۱ به مجلس شورای اسلامی شدند.
معلمان تاکید کرده اند که این موضوع صرفا صنفی است، ارتباطی به مسائل سیاسی ندارد و مهمترین درخواست آنها از دولت سیزدهم و نمایندگان مجلس یازدهم آن است که با توجه به تورم بالا برای رفع مشکل این قشر، رعایت عدالت اجتماعی در پرداخت حقوق ها و در راستای رفع تبعیض به خصوص در پرداخت حقوق و مزایای معلمان با کارکنان دولت در نهادهای مختلف اقدام کنند.
البته در این میان برخی معلمان علت حضور نیافتن در کلاس درس را با ارسال پیام هایی در گروه های فضای مجازی اینگونه توضیح دادند که “اولیای گرامی و دانش آموزان عزیزم، امروز تصمیم گرفتهام برای دفاع از حق ضایعشده خودم برخیزم تا نمونه آشکاری برای شما در آینده باشم. از شما عزیزان میخواهم ما معلمین را در مسیر دادخواهیمان همراهی کنید. قول می دهم باز هم در کنار شما مثل همیشه راه درستی و راستی را پیشه کنیم و من با همه همکاران بزرگوارم همراه و هم پیمانم و در اعتصاب سراسری معلمین کشور کلاس درس خود را تعطیل میکنم.”
تجمع معلمان طی روزهای گذشته در فضایی آرام به همراه دست نوشته ها و تصاویری از خواسته های صنفی آنها در اتاق معلمان مدارس و مقابل ادارات کل آموزش و پرورش نقاط مختلف کشور برگزار شد و برخی فرهنگیان به نمایندگی از دیگر همکاران خود دیدگاه ها و مطالبات را مطرح کرده و بر اجرای هرچه سریع تر طرح همسان سازی حقوق و مزایا، رسیدگی به عدالت آموزشی برای تمامی دانشآموزان به دلیل شیوع ویروس کرونا و کمک به فرهنگیان در تامین وسایل الکترونیکی تاکید کردند.
نه تبعیض، نه سازش رتبه بدون خواهش، اجرای کامل همسان سازی حق مسلم ماست، همسانسازی حقوق بازنشستگان مبتنی بر قانون مدیریت خدمات کشوری، اجرای رتبهبندی شاغلان بر اساس حداقل ۸۰ درصد از حقوق هیات علمی دانشگاهها، باید حقوق فرهنگیان حدود ۸۰ درصد حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه ها باشد، آموزش رایگان، کیفی و عالانه حق تمام کودکان، برخوردار شدن مدارس از سرانه آموزشی، تامین تجهیزات مناسب برای مدارس به خصوص مدارس فنی وحرفهای و کار و دانش، رتبه بندی حل نشه، کلاس ها تعطیل میشه، یه اختلاس کم بشه مشکل ما کممیشه، ما همه باهم هستیم تا پیروزی میایستیم، معلم داد بزن حقت و فریاد بزن، ما از فقر نمی نالیم از فرق می نالیم، معلمان ناراضی جامعه ای ناراضی تربیت می کنند، فقط یک معلم می داند که معلم ماندن و معلم بودن یعنی چه، مجلس انقلابی، لطفا فردا نخوابید و ای رهبر فرزانه حمایت حمایت، ای رهبر فرزانه دستور قاطعانه، از جمله شعارهای معلمان در این اجتماعات بود.
فرهنگیان در پایان تجمع چند روز گذشته در بیانیه هایی این اقدام خود را “گردهمایی”، اجرای عدالت و برخورد صادقانه دولت و مجلس شورای اسلامی با قشر فرهنگی و رساندن خواسته های خود به گوش مسوولان عنوان کرده اند.
به دنبال اجتماعات معلمان در شهرهای مختلف مدیران کل آموزش و پرورش استانها نیز در بین آنها حاضر شده و تاکید کردند که اجرای صحیح طرح رتبه بندی معلمان در راستای حفظ کرامت و منزلت اجتماعی معلمان، افزایش عملکرد رقابتی بین معلمان، توسعه نظامند شایستگیهای عمومی و تخصصی معلمان، تقویت انگیزه و رضایتمندی شغلی و ارتقای تعهد این قشر، تهیه شده است و با اجرایی شدن این طرح دغدغه معیشت معلمان کمتر شده و با انگیزه و روحیه بهتر در کلاس درس حاضر خواهند شد.
این مسوولان همچنین بیان کردند: اجرای این طرح در دست مسوولان استانی نیست و باید در سطح کلان تصویب و اجرایی شود و مسوولان اداره کل آموزش و پرورش استان پیگیر مطالبات به حق فرهنگیان هستند و اکنون این موضوع در حال پیگیری است، تا مشکلات فرهنگیان، نیروهای خرید خدمت و نیروهای تازه استخدام، رفع شود.
در این بین رسانه های خارجی از اعتراض صنفی معلمان در نقاط مختلف ایران سوء استفاده کرده و با نمایش تصاویری از تجمع ها تلاش کردند از این آب گل آلود ماهی بگیرند اما با هوشیاری معلمان و تاکید آنان بر اینکه مطالبه ما یک مطالبه صنفی است، دشمنان در نقشه های شوم خود ناکام ماندند.
پیگیری خبرنگار ایرنا نشان می دهد که از روز گذشته کارگروه هایی برای بررسی مطالبه معلمان با حضور نمایندگان این قشر از جامعه در نقاط مختلف کشور تشکیل شده و همه در تلاش هستند در سطح ملی و استانی خواسته آنان را محقق کنند.
براساس گزارش های دریافتی از سراسر کشور معلمان از امروز طبق روال قبل، فعالیت های آموزشی را به صورت حضوری و غیرحضوری از سرگرفتند که امیدواریم به زودی خبرهای خوشی از تحقق مطالبات آنان به گوش برسد.
صدر تا ذیل نظام رتبه بندی معلمان
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که تدوین آن مدت ها زمان برده بود آذر سال ۱۳۹۰ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و توسط رییس جمهور وقت ابلاغ شد.
در مقدمه این سند آمده است: در تهیه سند ملی تحول بنیادین آموزش و پرورش کوشش شده با الهام گیری از اسناد بالادستی و بهره گیری از ارزش های بنیادین آنها و توجه به اهداف راهبردی نظام جمهوری اسلامی ایران، چشم انداز و اهداف تعلیم و تربیت در افق ۱۴۰۴ هجری شمسی تبیین شود.
این سند مشتمل بر ۷ فصل و ۱۳۱ راهکار ذیل چشم انداز سال ۱۴۰۴ تنظیم شده و در زمان تنظیم مدل سه گام برای اجرای آن تصور شد؛ گام نخست تدوین سند و نقشه راه، گام دوم زمینه سازی برای اجرای سند و گام سوم اجرای احکام سند است. فصل ششم از این سند به ارتقای منزلت اجتماعی و جایگاه حرفه ای منابع انسانی با تأکید بر نقش الگویی و جایگاه معلم می پردازد و به طور مشخص هدف ۱۰ و راهکار عملیاتی ۱۰/۲ مقرر می دارد: استقرار نظام سنجش صلاحیت های عمومی، تخصصی و حرفه ای، تعیین ملاک های ارزیابی و ارتقای مرتبه (نظام رتبهبندی) علمی و تربیتی معلمان و تقویت انگیزه ارتقای شغلی در آنان براساس نظام معیار اسلامی است.
بنابراین آموزش و پرورش از همان سال به تدوین طرح رتبه بندی معلمان همت گذاشت و لایحه ای اوایل تابستان سال ۹۲ توسط دولت به مجلس ارائه شد که بر اساس آن معلمان با در نظر گرفتن معیارهایی در چهار گروه طبقه بندی و دستمزد آنها بر همین اساس تعیین می شد. این طرح پس از بررسی به دلیل برخی اشکالات توسط مجلس به دولت بازگردانده شد و نمایندگان مشخص شدن منابع مالی برای اجرای آن را خواستار شدند.
در ادامه بررسی طرح، مسئولان آموزش و پرورش اعلام کردند طرح رتبه بندی معلمان نیاز به مصوبه مجلس شورای اسلامی ندارد؛ از این رو پس از تلاش های بسیار، با هدف افزایش انگیزه همکاران فرهنگی و ارتقای شایستگی های حرفه ای معلمان در آخرین جلسه هیات دولت ۲۷ اسفند ۹۳ در قالب قانون مدیریت خدمات کشوری به تصویب رسید.
بر این اساس مرحله اول طرح رتبه بندی معلمان در نیمه ابتدایی سال ۹۴ با بار مالی ۱۳۰۰ میلیارد تومان اجرا شد و طی آن حقوق فرهنگیان میانگین تا ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافت. با وجود این برای اعتباربخشی بیشتر و قانونی بودن اجرا و تامین اعتبار این طرح در قانون برنامه ششم توسعه (۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰)، دولت مکلف شد طرح رتبهبندی را در مرحله نهایی در قالب یک لایحه تهیه کرده و به مجلس ارائه دهد.
لایحه نظام رتبه بندی معلمان پس از ۲ ماه بررسی اواخر آبان ماه سال ۹۷ در آخرین نشست تخصصی کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک دفتر هیات دولت به تصویب رسید.
این لایحه به منظور ایجاد ساز و کارهای لازم برای ارتقای شایستگی های حرفه ای، منزلت و مرجعیت علمی و اجتماعی معلمان و افزایش انگیزه در راستای ارتقای فعالیتهای آموزشی و پرورشی آنان تهیه شد.
با این نظام، رتبه های حرفه ای برای طبقه بندی معلمان در نظر گرفته و بر اساس هر رتبه، ضرایبی در امتیازات شغل و شاغل و در نتیجه حقوق و مزایا برای آنان لحاظ می شود.
رتبهبندی بر اساس اعلام مسوولان وزارت آموزش و پرورش فرآیندی است که منجر به ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش میشود و هدف مستقیم آن افزایش حقوق نیست اما منجر به افزایش حقوق هم میشود، صلاحیت های عمومی شامل شخصیت افراد، تخصصی شامل دانش و توانمندی های آموزشی و پرورشی و حرفهای شامل مجموعه ای از شایستگی ها، توانمندی ها و مهارت هایی است که معلم حین کار به دست آورده و خود را ارتقا میدهد و کاملا مرتبط با شغل معلمی است.
پس از ارزیابی معلمان در نظام سنجش صلاحیت، برای آنها گواهینامه صادر می شود و البته هر چند سال یک بار به روز خواهد شد، این گواهینامه معلمان را در امتیازهای رتبهبندی طبقهبندی میکند و در ادامه مزایایی همچون کسب پستهای مدیریتی، شرکت در آزمونهایی مانند خارج از کشور یا حضور در گروههای آموزشی را برای آنها به همراه دارد.
اما جای گرفتن در رتبه های یک تا پنج شرایطی دارد از جمله اینکه برای کسب رتبه یک داشتن حداقل ۲ سال سابقه کار، ۱۲۰ ساعت دوره آموزشی ضمن خدمت، کسب حداقل ۷۵ درصد امتیازات حاصل از محاسبه میانگین ارزیابی در ۲ سال گذشته و ۶۰ درصد شاخص صلاحیتهای معلمی؛ کسب رتبه ۲ حداقل ۶ سال سابقه کار، ۴ سال توقف در رتبه یک، ۱۸۰ ساعت دوره آموزشی ضمنخدمت، ۸۰ درصد امتیاز حاصل از محاسبه میانگین ارزیابی عملکرد و ۶۵ درصد امتیاز شاخص صلاحیتهای عمومی، کسب رتبه سه، ۱۲ سال سابقه کار، ۳ سال توقف در رتبه ۲، گذراندن ۱۵۰ ساعت دوره آموزشی و ۷۰ درصد امتیاز شاخص صلاحیتهای معلمی، کسب رتبه چهار، ۱۸ سال سابقه کار، ۴ سال توقف در رتبه سه، ۱۲۰ ساعت دوره آموزشی ضمنخدمت و ۷۵ درصد امتیاز شاخص صلاحیتهای معلمی و کسب رتبه پنج، حداقل ۲۴ سال سابقه، ۴ سال توقف در رتبه ۴، ۱۰۰ ساعت دوره آموزشی و ۸۵ درصد امتیاز شاخص صلاحیتهای عمومی و حرفهای مورد نیاز است.
اما برای سنجش صلاحیت های معلمان هیئتهای ممیزه مرکزی، هیئتهای ممیزه استانی و کارگروه شهرستانی و مناطق پیشبینی شده است که ترکیب اعضای آنها در قالب آیین نامه ای توسط وزارت آموزش و پرورش اعلام خواهد شد و ارزیابی به این نحو است که ابتدا فرد در سطح شهرستان و منطقه خود مورد ارزیابی اولیه قرار می گیرد و در ادامه پس از تایید در سطح استان برای بررسی به سطح کشوری ارجاع داده خواهد شد.
آخرین اقدامات برای اجرای طرح رتبه بندی معلمان
سال گذشته لایحه رتبه بندی معلمان پس از رفع ایرادات، از صحن علنی به کمیسیون آموزش ارجاع و تغییراتی اعمال شد از جمله اینکه در لایحه آمده بود که این طرح تنها ۵۰۳ هزار نفر از معلمان را شامل شود اما با افزایش بیش از ۲۳۰ هزار نفر، معلمانی که کار اداری انجام می دهند نیز شامل طرح رتبه بندی شدند.
بر اساس اعلام مسوولان یکی از دلایلی که درباره اجرا نشدن طرح رتبهبندی معلمان اعلام می شود آن است که ترکیب و نسبت برقرار کردن بین وضعیت معیشتی و ارتقای معیشتی معلمان با رتبهبندی است، یعنی نگاه به رتبهبندی اصلاح وضعیت معیشتی بوده است حال آنکه باید در معیارهای ارزیابی کسانی که کیفی تدریس می کنند از افرادی که عملکرد محدودی دارند، مشخص شوند.
پیش بینی دست اندرکاران پیگیری اجرای طرح رتبه بندی معلمان بر این است که اگر فرایند تصویب نهایی انجام شود، آیین نامه آن تا دو ماه آینده تدوین و از ابتدای سال ۱۴۰۱ عملیات اجرای رتبه بندی اعمال خواهد شد.
امروز (۲۳ آذرماه) پس از کش و قوس های بسیار لایحه رتبه بندی معلمان با بررسی نهایی در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، برای بررسی ماده های چهار، پنج، ۶، هفت و هشت آن در دستور کار مجلس قرار گرفت تا بعد از جمع بندی و تصویب در صحن علنی مجلس به شورای نگهبان ارسال شود.
شماری از نمایندگان ملت در جلسه امروز خواستار در نظر گرفتن نیروهای اداری و خدماتی و همه عوامل دست اندرکار آموزش و پرورش در لایحه رتبهبندی معلمان شدند.
امروز همچنین رییس سازمان برنامه و بودجه در صحن علنی مجلس قول داد به خانواده شهدای معلم و دانش آموز و فرهنگیانی که در انقلاب و جنگ تحمیلی، اثرگذار بودهاند ۲۵ هزار میلیارد تومان اختصاص دهد.
به نظر می رسد در لایحه بودجه ۱۴۰۱ اعتبار مناسبی برای اجرای طرح رتبه بندی معلمان لحاظ شده است که در این رابطه می توان به سخنان آیتالله سید ابراهیم رییسی در جلسه علنی ۲۱ آذرماه اشاره کرد مبنی بر اینکه وی گفت: مساله رتبه بندی معلمان مورد بررسی قرار گرفته و مبلغی که باید به آن اختصاص یابد در بودجه ۱۴۰۱ لحاظ شده است.
رییس جمهور همچنین ابراز امیدواری کرد که طرح رتبهبندی معلمان با قوت دنبال شود تا حق آنان ضایع نشود.
یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش هم ۲۰ آذرماه اعلام کرد که در مورد جزییات رتبه بندی معلمان ابهاماتی وجود دارد که باید برطرف شود. بنده این طرح را بیشتر همسانسازی میدانم تا اطلاق عنوان رتبهبندی؛ چرا که برای رتبهبندی باید سندی وجود داشته باشد تا روی آن سند نیز کار شود و اثر آن روی کیفیت آموزش دیده شود.
البته در این میان رییس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی به فرهنگیان این نوید را داده است که بر اساس طرح رتبه بندی که اجرای آن از ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۰ خواهد بود، پایین ترین و حداقل دریافتی معلمان بر اساس طرح رتبه بندی مبلغ ۸ میلیون و ۲۰ هزار تومان خواهد بود.
علیرضا منادی سفیدان با اشاره به اینکه معلمان بر اساس طرح رتبه بندی ۸۰ درصد مربی پایه یک دانشگاه تهران را دریافتی خواهند داشت، اظهار داشته است: افرادی که در آموزش و پرورش معلم هستند و کار اداری انجام می دهند اما حکم آنها معلمی است نیز شامل طرح رتبه بندی خواهند شد. به طوری که در حال حاضر مشمولان طرح رتبه بندی از ۵۰۳ هزار نفر به ۷۶۰ هزار نفر افزایش یافته است.
وی یادآورشده است: در طرح رتبه بندی معلمان هر ۶ سال یکبار طبق ارزیابی های انجام شده حائز رتبه بالاتر خواهند شد و یک معلم با رتبه پنج درحال حاضر ۱۰ میلیون دریافتی دارد با اجرای طرح رتبه بندی جدید، حقوق این افراد به حدود ۱۵ میلیون تومان افزایش خواهد یافت.
اکنون فرهنگیان و بازنشستگان وزارت آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین دستگاه اجرایی کشور چشم انتظار تغییر و تحول در میزان دریافتی ها و حقوق ومزایای خود هستند و امید دارند تا دولت سیزدهم با همفکری مجلس یازدهم گام های اساسی برای تحقق کامل رتبه بندی بردارند تا حقی از این قشر که در تلاش برای تربیت آینده سازان کشور هستند، ضایع نشود.