مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش در گردهمایی معاونین آموزش متوسطه ادارات آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: نظام های آموزشی نوین دنیا تنها راهکار جبران افت یادگیری را حضور دانش آموز در مدرسه و کلاس درس می دانند.
به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان رضوی، سلطانیان در این جلسه با بیان اینکه نخستین راهکار در اسفند ماه سال ۹۸ برای پیشگیری از تعطیلی فرایند آموزش دانشآموزان به سبب شیوع ویروس کرونا ارائه آموزش های تلویزیونی بود که نخستین برنامه آن روز شنبه ۱۰ اسفند ماه روی آنتن رفت اظهار داشت: در گام بعدی به سمت تولید بسته های آموزشی و راه اندازی سامانه شاد رفتیم، تا به امروز که شاهد بازگشایی مدارس و حضور دانش آموزان می باشیم.
وی با بیان اینکه نخستین پیام شیوع ویروس کرونا برای ما وقوف به کاستی ها و ناتوانی هایمان از جمله عدم مهیا بودن زیرساخت های لازم برای آموزش مجازی و کاستی در روش ها و مدل های ارزشیابی بود تصریح کرد: عدم وجود فهم صحیح و عملیاتی از معنای یادگیری الکترونیکی در این ایام دومین پیام کرونا برای ما بود، فهم ضرورت ها و لزوم تغییرات از جمله فهم ضرورت معلمی و مدیریت، مدل نظارت و ارزشیابی و تغییر در مدل ها و شیوه های ارزشیابی در فضای مجازی مورد توجه بود.
سلطانیان با بیان اینکه عدم باور به اثربخشی آموزش ها سومین پیام کرونا برای ما بود، کرونا آسیب های فراوانی را به همراه داشت اما دستاوردهای چون امید به تحقق یادگیری تلفیقی، آشنایی همگانی با فناوری آموزشی و نزدیک تر شدن دنیای معلمان و دانش آموزان را برای ما به ارمغان آورد افزود: نظام های آموزشی نوین دنیا تنها راهکار جبران افت یادگیری را حضور دانش آموز در مدرسه و کلاس درس می دانند چرا که هیچ چیز جایگزین آموزش چهره به چهره و تعامل دانش آموز و معلم نیست.
وی با بیان اینکه در این ایام عدم آمادگی دبیران برای ایفای نقش در فضای جدید چالشی عمیق و گسترده به شمار می آمد افزود: راهکار مطلوب ارزشیابی در بسیاری از کشورهای دنیا تمرکز بر ارزشیابی تکوینی است.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی