خبرگزاری مهر-گروه جامعه: از ابتدای آبان ماه و در حالیکه بازگشایی مدارس علیرغم تاکیدات و دستورالعمل ها به شکل حداقلی هم رخ نداده بود، آئین افتتاحیه بسته تحولی ارتقای سواد حرکتی دانشآموزان ابتدایی با رویکرد توسعه مهارتهای بنیادین و ترویج سبکزندگی فعال با حضور سرپرست آموزش و پرورش و مسئولانی از وزارت ورزش و جوانان برگزار شد؛ طرحی که در روزهای عادی و در شرایط استانداردی که نه کرونایی در کار باشد نه آموزش مجازی و نه منع فعالیت های ورزشی به دلیل آلودگی هوا، حتماً می تواند مثمر ثمر باشد.
اما اجرای طرح ارتقای سواد حرکتی دانش آموزان در روزهایی کلید خورده است و قرار است خروجی پژوهشی از آن بیرون بیاید و مبنای فعالیت های آموزش و پرورش در عرصه ورزشی باشد که کرونا و ترس های والدین و کادر مدارس و عدم استانداردهای مورد نیاز برای بازگشایی مدارس همچنان بسیاری از مدارس کشور را در تعطیلی نگه داشته و آموزش ها در بسیاری مقاطع و مدارس مجازی دنبال می شود و در عین حال این روزها آلودگی هوا در شهرهای صنعتی نیز مزید بر علت است تا منعی برای فعالیت های ورزشی وجود داشته باشد.
پیش از این در گزارشی با عنوان ارتقای سواد حرکتی دانش آموزان ابتدایی در غیاب مدرسه و معلم به چالش های این طرح که عمدتاً اهداف پژوهشی دارد پرداختیم از جمله اینکه به دلیل اینکه عمده ارزیابی و آموزش ها در خانه و توسط اولیا صورت خواهد گرفت، نتایج فاقد اعتبار خواهد بود.
حسن محمدی، معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش شهر تهران در گفتگو باخبرنگار مهر در خصوص اصل موضوع سواد حرکتی که مبنای این طرح است، گفت: موضوع سواد حرکتی بحث جدیدی در دنیاست و به این موضوع می پردازد که در کنار سواد خواندن، نوشتن، محاسبه کردن و سواد رایانهای ما به سواد دیگری به اسم سواد حرکتی نیز نیاز داریم. این مساله امروز در دنیا بسیار مورد توجه قرار گرفته است. مبنای سواد حرکتی این بحث این است که بچه ها را باید به گونهای تربیت کنیم که اگر در زندگی با چالش های حرکتی مواجه شدند بتوانند مواجهه مناسبی داشته باشند.
مبنای سواد حرکتی این بحث این است که بچه ها را باید به گونهای تربیت کنیم که اگر در زندگی با چالش های حرکتی مواجه شدند بتوانند مواجهه مناسبی داشته باشند
وی ادامه داد: در بحث سواد حرکتی این مساله مطرح است که بچه ها را برای کارهای ساده و چالش های ساده در زندگی روزمره آماده کنیم. به طور مثال برای عبور از جوی آب یا واکنش به موقع هنگام توقف یک ماشین در خیابان یا یک حادثه احتمالی. اگر چنین آموزش هایی در دوران مهم خودش آموزش داده نشود و یادگیری صورت نگیرد شاید کودک در آینده نتواند این مهارت ها را به دست بیاورد.
محمدی با بیان اینکه این طرح در اصل یک کار پژوهشی است که در دوره ابتدایی برگزار می شود در پاسخ به این پرسش که در شرایط حاضر و با توجه به اینکه اولیا باید داده های عملکرد فرزندانشان را ثبت کنند آیا خروجی آن برای یک کار پژوهشی قابل استناد خواهد بود، بیان کرد: به هر حال در شرایط حاضر ما نیازمند مشارکت خانواده ها هستیم. خانواده ها بدانند که برای سلامتی فرزندانشان این کار صورت می گیرد. این بسته در واقع یک آزمون مقدماتی دارد که ۴ حرکت ساده است و اندازه گیری آن هم برای اولیا بسیار ساده است. در شبکه شاد برای خانواده ها فیلم و پوستر و راهنمای مسیر گذاشته شده است.
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد: اطلاعات این آزمون باید در سامانه پادا ثبت شود و بعد از این مرحله اول معلم ها تمرینات یا تکالیفی را به صورت هفتگی به دانش آموزان می دهند که طی دو ماه و نیم ادامه خواهد داشت. در اسفند نیز دوباره آزمون گرفته می شود تا بشود پیش بینی کرد که آیا این تمرینات منظم برای بالابردن سواد حرکتی موثر بوده است یا خیر تا نتیجه مبنای تصمیم گیری های بعدی باشد.
وی درباره اینکه هنوز مدارس بازگشایی کاملی نشده اند و عملاً درس تربیت بدنی در اولویت ساعت های حضور دانش آموزان در مدرسه نیست نیز گفت: در این طرح به آموزش ها توسط معلم تاکید شده است و در بحث ساعت های حضور دانش آموزان در مدرسه نیز توصیه شده این طرح و حرکت ها در اولویت قرار بگیرد. البته بحث آلودگی هوا بحثی است که کمیته اضطرار آلودگی هوا برای آن تصمیم می گیرد. ما هفته گذشته اولین رویداد ورزشی را می خواستیم بعد از دو سال برای دانش آموزان برگزار کنیم که مسابقات صخره نوردی بود اما مجبور شدیم به خاطر آلودگی هوا و تصمیم همین کمیته آن را لغو کنیم. به هر حال محدودیت هایی ممکن است در روزهایی وجود داشته باشد.
به نظر می رسد اگر مجموع شرایط حال حاضر را در نظر بگیریم در خوشبینانه ترین شرایط باید گفت که طرح مبحث اهمیت سواد حرکتی برای دانش آموزان از دوران ابتدایی کاری قابل تامل است اما اجرای طرح ارتقای سواد حرکتی دانش آموزان که این روزها دنبال می شود تنها می تواند یک پیش آمادگی برای اولیا و مربیان و دانش آموزان باشد تا در شرایط استاندارد و با اجرایی استاندارد در ماه های دیگر اجرا شود و خروجی های اجرای امروز نمی تواند مبنا قرار بگیرد چرا که برای مبنا قرار دادن خروجی های یک کار پژوهشی باید استانداردها به شکل حداکثری رعایت شود از جمله اینکه ورودی داده ها برای کار تحلیلی و آماری قابل استناد و حقیقی باشد.
منبع: خبرگزاری مهر