به گزارش ایسنا، محمدرضا رزاقی در جمع کارشناسان اداره کل امور شاهد و ایثارگران، گفت: کاری که شما در این اداره کل انجام میدهید عاری از فعالیت شکلی است و در حقیقت به دنبال کیفی سازی برنامهها و فعالیتهای مدارس شاهد هستید.
رزاقی ضمن بیان این که تدوین «شناسنامه فعالیتهای مدارس شاهد» در راستای تفکر سیستمی، استاندارد سازی و کیفیت بخشیدن به برنامهها و فعالیتهای مدارس شاهد صورت گرفته است تصریح کرد: در جهت عملیاتی کردن شناسنامه فعالیتهای مدارس شاهد لازم است گامهای اساسی برداریم و اولین گام در حقیقت نظارت بر حُسن اجرای شناسنامه است.
دبیر ستاد مرکزی شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بازدید عبارت است از فعالیتی که طی آن، عملکرد و فعالیت یک سازمان (توسط بخشهای درون و یا بیرون سازمان ) مورد بررسی، نظارت و ارزیابی قرارگیرد اظهار کرد: به میزانی که بازدید به صورت آزاد (از قبل هماهنگ نشده) باشد می تواند عملکرد واقعی مدرسه را به وضوح نشان دهد و در صورتی که بازدید از قبل هماهنگ شده باشد، شاید انحرافاتی صورت گیرد که نتایج را عاری از روایی و اعتبار کند.
وی در ادامه گفت: آنچه در بازدید بسیار مهم و اساسی است، تعیین هدف از بازدید است که در اداره کل امور شاهد و ایثارگران، هدف در مرحله اول «نظارت بر حُسن اجرای شناسنامه » فعالیت های مدارس شاهد توسط مدرسه است.
رزاقی با اشاره به این که ما دو نوع بازدید داریم، بازدید ارزیابی و نظارتی تصریح کرد: بازدید های ما از مدارس شاهد از جنس بازدید نظارتی است.
مدیر کل امورشاهد و ایثارگران نظارت را نوعی آموزش و ایجاد تسلط نسبت به درک و اجرای کیفی یک سیاست، برنامه و طرح دانست و تاکید کرد: در این رویکرد ِاز بازدید، بیش تر به دنبال بررسی میزان درک شاخص های یک سیاست یا برنامه، توسط مدیران مدارس هستیم.
وی همچنین در تبیین بازدید هایی که به منظور ارزیابی صورت می گیرد گفت: وقتی تسلط سازمان (مدرسه) نسبت به اجرای یک سیاست، برنامه و طرح کامل شده باشد و اطمینان کامل از اجرای آن شکل گرفته باشد، با ارزیابی به دنبال تعیین «کیفیت» و «کمیت» اجرای سیاست یا برنامه میباشیم و بدیهی است این نوع از بازدیدها، بعد از بازدیدهای نظارتی قابل تحقق و استناد می باشد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل امور شاهد و ایثارگران، رزاقی در پایان سخنان خود بار دیگر به اهمیت شناسنامه فعالیت های مدارس شاهد که با مشارکت جدی مدیران و کارشناسان مدارس شاهد تدوین شده است اشاره کرده و گفت: شناسنامه مدارس شاهد ابزاری است برای استاندارد سازی فعالیتهای مدارس شاهد که شورای عالی انقلاب فرهنگی آن را به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ کرده است و هدف غایی از بررسی نحوه اجرای شناسنامه مدارس شاهد افزایش تسلط مدیران مدارس به محتوای غنی شناسنامه است و نهایت این که بازدید نظارتی خود نوعی کارگاه آموزشی برای یادگیری کیفی و عمیق است.
انتهای پیام
منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)