معاون سوادآموزی آموزش و پرورش مازندران از ارائه خدمات سوادآموزی در قالب سوادآموزی مدرسه محور خبر داد.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش مازندران؛ «داود تقی نیا» با اعلام این خبر گفت: به منظور نقش آفرینی هرچه بیشتر مدارس در ارائه خدمات سوادآموزی و افزایش نقش مدرسه به عنوان یکی از کانون های پیشرفت محلی، به ویژه در ابعاد فرهنگی- اجتماعی و همچنین فراهم آوردن زمینه های لازم برای نقش آفرینی مدرسه به عنوان کانون کسب تجربیات تربیتی محله و جلوه ای از جامعه اسلامی و حیات طیبه با تفویض اختیار و مسئولیت به آن و استاندارد سازی تمام مؤلفه ها و عوامل درون مدرسه ای، خدمات سوادآموزی از این پس در قالب سوادآموزی مدرسه محور انجام خواهد شد.
وی با اشاره به آیین نامه جدید مدارس افزود: در آئین نامه جدید مدارس بر نکاتی از جمله برنامه ریزی و زمینه سازی برای اجرای برنامه های سوادآموزی مدرسه محور با استفاده از تمام ظرفیت های موجود در شناسایی، جذب و آموزش اولیای بیسواد و کم سواد جامعه محلی، جلب مشارکت موسسات آموزشی، پرورشی و ورزشی معتبر و مورد تایید آموزش و پرورش و حوزه های علیمه برای اجرای آموزش های مکمل و فوق برنامه دانش آموزان و آموزش خانواده و تربیت و توانمند سازی معلمان، با رعایت قوانین و مقررات، فراهم آوردن زمینه همکاری معلمان علاقه مند برای آموزش اولیا و خانواده های بی سواد و کم سواد در تحقق اهداف سوادآموزی و شناسایی اولیای بی سواد دانش آموزان، افراد بی سواد محله و برنامه ریزی برای باسواد کردن آنها با استفاده از ظرفیت های مدرسه (معلمان علاقه مند همکاری، اولیای باسواد و…) با تایید شورای مدرسه تأکید شده است.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش با بیان اینکه شیوه نامه مدیریت ارائه خدمات سوادآموزی مدرسه محور مازندران را تدوین و ابلاغ کرده ایم تصریح کرد: در اجرای این طرح به دنبال اهدافی از قبیل بهره گیری از ظرفیت ها و قابلیت های مدرسه در شتاب بخشی به سوادآموزان، بهبود و تقویت فرآیندهای آموزشی و نظارتی سوادآموزی، بستر سازی برای سوادآموزی تقاضا محور، تسهیل دسترسی بی سوادان (نوسوادان) به موقعیت های آموزشی و تقویت رویکرد سوادآموزی جامعه محوری هستیم.
تقی نیا خاطرنشان کرد: همه ی واحدهای آموزشی مراکز ارائه انواع خدمات سوادآموزی شامل شناسایی،جذب، ثبت نام و آموزش بی سوادان و کم سوادان در گستره جغرافیایی مدرسه خواهند بود و معاونت سوادآموزی استان فرآیندهای تسهیل کننده مرتبط را با تعامل مطلوب و بایسته با واحدهای ذیربط را اتخاذ می نماید.
وی تأکید کرد: آموزش، توجیه و اقناع سازی مدیران مدارس برای حضور مسئولانه آنان نه تنها یک فرصت بلکه یک الزام است. این موضوع باید با تشکیل جلسات،برگزاری کارگاه ها و دوره های مختلف با محوریت معاونتهای آموزشی و همکاری معاونت سواد آموزی تدبیر شود.همچنین اطلاع رسانی از کمیت و کیفیت ارائه خدمات سوادآموزی توسط مدرسه در جامعه محلی،با رویکرد تحریک تقاضای اجتماعی حضور در برنامه های سوادآموزی، نیز باید از طرق مختلف و امکانات در دسترس مدرسه و مشارکت اداره روابط عمومی شهرستان/منطقه تمهید شود.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران