به گزارش خبرنگار مهر، یوسف نوری در جلسه رأی اعتماد اظهار داشت: به فضل الهی در گام دوم انقلاب اسلامی جهشی به سمت تمدن نوین اسلامی داریم که باید نسل تمدن ساز را پرورش دهیم.
وی افزود: ما نیازمند آن هستیم که اهداف متعالی را از عرش به فرش بیاوریم، تصور بنده بر این است که تا زمانی که نتوانیم نمونه عینیت یافته انسان تراز انقلاب اسلامی را پیش روی نظام تعالی و تربیت قرار دهیم اهداف ما ناتمام خواهد ماند.
نوری بیان کرد: امروز خداوند الگوی تربیتی را در مقابل ما مسئول سند تحول بنیادین آموزش و پرورش قرار داده است که باید نمونه آن را مشاهده کنیم.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش ما باید دانش آموزانی با شاخصههای علمی در زمینههای مختلف تربیت کند که ماحصل آن شهید احمدی روشن و شهید رضایی نژادی باشد که تربیت یافته همین مدرسهها بودند.
وی ادامه داد: تحقق چنین آموزش و پرورشی دور از دسترس نیست، به شرط آنکه از بن دندان معتقد باشیم که مدرسه ما میتواند مدرسه تربیتی شهید سلیمانی باشد.
نوری بیان کرد: جایگاه آموزش و پرورش را متأسفانه به یک مسئله درون سازمانی تقلیل داده ایم که باید این نگرش تغییر کند و با نگاه ملی به آن نگاه کنیم و میدان داری آن برعهده وزارت آموزش و پرورش است، اگر تربیت انسان مجاهد را شاه بیت آموزش و پرورش میدانیم این وزارتخانه را باید در قله قرار دهیم. کشورهای پیشرفته دنیا آموزش و پرورش را در اولویت قرار داده است که چراکه از این نهاد با ایجاد ارزش افزوده میتواند به تولید کمک کند.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: بر اساس فلسفه سیاسی جمهوری اسلامی ایران، تربیت ابزار نیست بلکه هدف است، تمام برنامههای توسعه باید با نگرش تربیتی تبیین شود؛ همچنین وحدت دولت و مجلس زمانی شکل میگیرد که این وحدت باشد.
وی گفت: شورای عالی آموزش و پرورش به عنوان نهاد سیاست گزار نیازمند تحول جدی است و این شورا باید متحول شود.
نوری بیان کرد: اهداف آموزشی پس از هفت سال به تصویب رسید و طبف قانون باید هر ۵ سال تکمیل شود ولی حتی این سند هنوز به اجرا گذاشته نشده است.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: این شورا (شورای عالی آموزش و پرورش) در قبال نفوذ سند آموزش ۲۰۳۰ منفعل بود، سرکردگان سند ۲۰۳۰ جایی در نظام آموزش و پرورش نخواهند داشت.
وی گفت: ما برای حرکت به سمت جوان گرایی ظرفیتهای جوان، خلاق و انقلابی را به کار میگیریم تا حداقل نیمی از مدیران ما جوان باشد تا از اسیب هایی مانند رشد اسانسوری و باندگرایی دور باشیم.
نوری بیان کرد: دانشگاه فرهنگیان قلب تپنده اموزش و پرورش است، دانشگاه فرهنگیان از وضعیت مطللوب خود فاصله دارد و حیاتش در خطر قرار گرفته است که باید احیایی قلبی برای این دانشگاه انجام شود.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: برای جبران کمبود نیروی انسانی در کوتاه مدت تدابیری اندیشیده ایم که در متن پیشنهادیم به نمایندگان تقدیم شده است.
وی ادامه داد: یکسان بودن کتاب درسی برای همه دانش اموزان در تمام زیست بومها مانند انتخاب یک سایز برای همه است که کار اشتباهی است و باید به تدرج به سمت تنوع استعدادها و تفاوتهای فردی دانش اموزان در یک مدرسه حرکت کنیم.
نوری خاطرنشان کرد: اموزش های ما همچنان رنگ و بوی سکولاریزم تربیتی میدهد و روح توحید در اموزش جاری نیست، هنوز تاریخ را به صورت سلسلهای رویدادها درس میدهیم.
وزیر پیشنهادی اموزش و پرورش گفت: ما هنوز کلاس درس را نیز به عنوان تنها وسیله یادگیری و منفک از یادگیریهای زندگی میبینیم که باید این نگرش هم تغییر پیدا کند.
وی گفت: تزریق نیروهای محقق و خلاق انقلابی به این سازمان از متصدی تولید و چاپ کتاب تا تولید کننده محتوای درسی باید بر این اصل شوند.
نوری تاکید کرد: همه میدانیم معاونت پرورشی در دورهای تعطیل شد و با نظر مقام معظم رهبری بازگشت؛ اما این معاونت دیگر به مدار اصلی خود برنگشت، باید با قدرت امور تربیتی را به کمک صاحبنظران این عرصه به دوران اوج خود برسانیم.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: فلسفه سیاسی جمهوری اسلامی بر پایه عدل است و نظام آموزشی ما مکلف است منابع را با کیفیت در خدمت همه به منظور تحقق عدالت تربیتی قرار بدهد.
وی ادامه داد: فقط ۶۰ درصد از دانش اموزان در سامانه شاد فعال هستند و شماری از دانش اموزان از یادگیری باز مانده اند که باید این افراد هرچه سریعتر بر مدار اموزش و پرورش بازگردند.
نوری گفت: فضای مجازی بازوی کمکی مدرسه است نه جایگزین ان که باید به این مهم دقت کرد. قرارگاه جهادی در وزارتخوانه راه اندازی میشود تا تدابیر ویژه برای هر منطقه گرفته شود. نظارت بر مدارس دولتی را با کنترل هزینهها تقویت خواهیم کرد.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: چاپ و نشر کتب درسی به نحوی انجام میشود که اموزش و پرورش هم نفع ببرد و البته هیچکدام از مدیران اموزش و پرورش نباید مدارس دولتی داشته باشند.
وی ادامه داد: باید توجه داشت که به کارگیری ظرفیتهای مردمی فقط کمک مالی از سوی مردم نیست و باید سمنها و ظرفیتهای این چنینی تقویت شوند.
نوری با اشاره به وضعیت معیشتی معلمان گفت: سهم اموزش و پرورش از سرانهها، تولید ناخالص داخلی و عمومی باید افزایش پیدا کند و برای افزایش حقوق مزایای معلمان از ظرفیتهای کشور به کار میگیریم
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان فساد زدایی خواهد شد که اصلاح اساسنامه، ایجاد تنوع در بازپرداخت سهم اعضا و … نمونهای از فساد زدایی است.
وی از پیگیری رتبه بندی معلمان خبر داد و گفت: تصویر واقعی از نظام اموزشی در دسترس نیست و به جز ازمون های نهایی به منبع دیگری برای ارزیابی نمیتوان مراجعه کرد، مرکز سنجش باید به نحوی بازپروری شود که صعودی و نزولی بودن مدارس در یک سال اموزشی را اعلام کند.
نوری در پایان گفت: ارتقا معیشیت معلم کمترین اقدامی است که باید برای تکمیل ان قدم برداشت و معلمان را راضی نگه داشت.
منبع: خبرگزاری مهر