خبرگزاری فارس ـ گروه تعلیم و تربیت: سومین گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش، امروز در صحن علنی مجلس تعیین تکلیف میشود تا سرنوشت بزرگترین و زیربناییترین وزارتخانه دولت مشخص شود.
وزارت آموزش و پرورش تنها وزارتخانهای است که هنوز وزیری ندارد و این روزها و با پایان مدت 3 ماهه سرپرستی علیرضا کاظمی، سرپرست هم ندارد! تاکنون رئیسجمهور 3 نفر را برای سکانداری دستگاه تعلیم و تربیت به مجلس شورای اسلامی معرفی کرده است.
حسین باغگلی، اولین گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش بود که همزمان با سایر وزرای پیشنهادی کابینه به مجلس معرفی شد و تنها وزیری بود که نتوانست رأی اعتماد نمایندگان مجلس را کسب کند.
پس از او، رئیسجمهور با فاصله طولانی یعنی بیش از دو ماه، مسعود فیاضی را به مجلس معرفی کرد؛ او نیز به مانند باغگلی به دلیل عدم آشنایی با دستگاه تعلیم و تربیت و تخصص لازم برای تصدی وزارت، با رأی مخالف نمایندگان مواجه شد.
اما سومین گزینه پیشنهادی دولت، یوسف نوری است؛ نوری متولد 1340 که دارای دکترای تخصصی مدیریت گردشگری کودک، کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، کارشناسی برنامهریزی و فوق دیپلم پرورشی است. او فعالیت خود را از دبستان شهید وحید نیا شهر ایلام به عنوان مربی پرورشی شروع کرده است و در کارنامه کاری خود تدریس در مدارس، دانشسرای تربیت معلم و فعالیت در ادارات آموزش و پرورش با سمتهایی چون معاون پرورشی آموزش و پرورش شهرستان ایلام، معاون پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش استان ایلام، مدیر هسته گزینش آموزش و پرورش استان ایلام را دارد.
نوری همچنین رئیس سازمان آموزش وپرورش استان ایلام، معاون پشتیبانی و توسعه مدیریت آموزش و پرورش تهران، مدیرکل برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش و رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش را در کارنامه خود دارد. البته نوری مسؤول پرورشی مدارس جمهوری اسلامی ایران در کشورهای قطر و بحرین نیز بوده است.
چندی پیش نشستی را با تعدادی از اعضای شورای ملی کانون معلمان جوان ایران، پیرامون انتخاب وزیر آموزش و پرورش و وظایف آن برگزار کردیم؛ در این نشست حمیدرضا قلیلی فریمانی مدیرکانونهای فرهنگی و تربیتی شهر فریمان، مهدی رجبی معاون پرورشی مدرسه، ملیحه آهنشکی معلم دبستان، سمانه اجلالی معلم دبستان و فاطمه مشرفی معلم دبستان، به عنوان اعضای شورای ملی کانون معلمان جوان ایران حضور داشتند.
*3 ویژگی مهم وزیر آموزش و پرورش
قلیلی فریمانی: یکی از مهمترین چالشهای جدی در این روزها، انتخاب وزیر است. با توجه به سیستم آموزش و پرورش که متمرکز است، نگاهها در آموزش و پرورش به سمت وزیر هست.
یعنی همه معلمان و مسؤولان فکر میکنند که یک وزیر خوب میتواند آموزش و پرورش را به آن اهداف خود برساند. در اصل در کنار وزیر، یک بدنه یک میلیون نفری معلمان داریم که هر کدام از آنها میتوانند در تحول آموزش و پرورش سهیم باشند و اثرات خیلی خوبی را داشته باشند.
وزیر آموزش و پرورش باید محافظهکار نباشد و با روحیه مقتدرانه خودش، منافع همه معلمان را پیگیری کند
سه ویژگی مهم را باید وزیر آینده داشته باشد. وزیر آینده آموزش و پرورش باید بهره هوشی بالایی داشته باشد و جزو افراد باهوش و نخبه کشور باشد و بتواند مسألهها را به خوبی تشخیص دهد و نسبت به آنها بتواند راهحلهای عمیق فکری و علمی را پیدا کند.
نکته دوم بحث اقتدار است. یک وزیر مقتدری که در جلسات هیأت دولت و برنامههایی که مطرح میشود بتواند سهم زیادی از اتفاقات و مزیتها را بگیرد. وزیر آموزش و پرورش باید محافظهکار نباشد و با روحیه مقتدرانه خودش، منافع همه معلمان را پیگیری کند.
سومین ویژگی وزیر این است که نباید اهل زد و بند و بازیهای سیاسی و جناحی باشد. به عنوان یک شخصیت سیاسی تند مطرح نباشد.
وزیر باید دارای شخصیت جامعالاطراف باشد و بتواند ابعاد گوناگون این نهاد عریض و طویل را درک کند و معلم را به عنوان اصلی ترین رکن این نهاد در نظر بگیرد. معلم یک عنصر تربیتی است، عنصر تمدنساز و جامعساز است و وزیری لازم دارد که نگاه تمدنساز و والا و ارزشی داشته باشد و سیاسی نباشد.
*همه نگاهها برای حل مشکلات آموزش و پرورش به سمت وزیر آموزش و پرورش است!
رجبی: همه نگاهها برای حل مشکلات آموزش و پرورش به سمت وزیر آموزش و پرورش است. در صورتی که این یک آدرس غلط است. اگر میخواهیم آموزش و پرورشی داشته باشیم که همه شؤون آن از جمله معلمان، دانش آموزان، کادر اداری و خانوادهها از آن راضی باشند، نیاز به این داریم که کل هیأت دولت و بالاتر از سطح آن، حاکمیت، نسبت به تعلیم و تربیت با هم هماهنگ باشد.
اگر میخواهیم آموزش و پرورشی داشته باشیم که همه شؤون آن از جمله معلمان، دانش آموزان، کادر اداری و خانوادهها از آن راضی باشند، نیاز به این داریم که کل هیأت دولت و بالاتر از سطح آن، حاکمیت، نسبت به تعلیم و تربیت با هم هماهنگ باشد
وزارت آموزش و پرورش در حال حاضر بودجهها را تقسیم میکند. بالای 95 درصد از بودجهای که برای آموزش و پرورش تخصیص مییابد، برای حقوق است. خیلی نمیتوان با بودجه باقیمانده کار جدیدی را انجام داد.
البته فقط بحث بودجه نیست بلکه بحث مدیریت بودجه هم اهمیت دارد و باید وزیری داشته باشیم که بداند مناسبات مجلس با دولت چیست؟ ارکان تصمیمساز و تصمیمگیر برای آموزش و پرورش چیست؟ و بتواند مجموعه دولت را مجاب کند که بیایند و همه پای کار آموزش و پرورش باشند.
*وزیر آموزش و پرورش باید خلاقیت و توانمندی داشته باشد
مشرفی: یکی از نکاتی که باید به آن توجه شود، دانشگاه فرهنگیان است. وزیری که قرار است برای آموزش و پرورش انتخاب شود باید این نگاه را داشته باشد تا بتواند کرامت و جایگاه معلمان را برگرداند.
وزیر آموزش و پرورش حداقل فردی باشد که یک روز را معلم شده باشد تا با تمامی مشکلات و پستی و بلندیهایی که یک معلم در طول تدریس رخ میدهد، آشنا باشد
وزیر آموزش و پرورش باید خلاقیت و توانمندی داشته باشد و بتواند هم از تئوریهای علمی و هم تجارب دیگران استفاده کند. سیاسی نباشد و اشراف و آگاهی به مسائل آموزشی داشته باشد.
اینکه وزیری انتخاب شود که دانشگاهی باشد و از یک جایگاه دیگری وارد آموزش و پرورش میشود، نمیتواند عهدهدار این سمت باشد. حداقل فردی باشد که یک روز را معلم شده باشد تا با تمامی مشکلات و پستی و بلندیهایی که یک معلم در طول تدریس رخ میدهد، آشنا باشد.
با ردههای مختلف تحصیلی و مقاطع و رشتهها آگاهی داشته و از اهل نظر و فن مشورت بگیرد تا بتواند رویکردی جامع برای این نهاد اتخاذ کند.بحث دیگری که برای ما خیلی مهم است، بحث عدالت آموزشی است و اینکه یک وزیر بتواند برای بحث عدالت آموزشی تلاش کند.
*در آموزش و پرورش نیاز به تحول داریم
اجلالی: ما حدود 15 میلیون دانشآموز و یک میلیون فرهنگی در آموزش و پرورش داریم یعنی آموزش و پرورش بزرگترین ارگان کشور است و در تمام نقاط کشور، مدرسه دارد. بیشترین درصد فرهنگیان را خانمها تشکیل میدهند ولی خب در ادارات آموزش و پرورش، تعداد مدیران زن بسیار اندک هستند.
وزارت یک جایگاه مدیریتی است و هر کسی که در جایگاه مدیریتی قرار میگیرد، نمیتواند در همه چیز نخبه باشد ولی باید مدیر باشد که بتواند افراد توانمند را به دور خود جمع کند و مدیریت کند
در حال حاضر مسأله بودجه و رفاه فرهنگیان، اولویت وزرای آموزش و پرورش است و این درحالیست که یک سندی به نام سند تحول داریم که میتواند راهگشا باشد. یعنی در آموزش و پرورش نیاز به تحول داریم.
وزارت یک جایگاه مدیریتی است و هر کسی که در جایگاه مدیریتی قرار میگیرد، نمیتواند در همه چیز نخبه باشد ولی باید مدیر باشد که بتواند افراد توانمند را به دور خود جمع کند و بتواند مدیریت کند.
قلیلی فریمانی: فردی که میخواهد وارد آموزش و پرورش شود باید برنامه داشته باشد و این برنامه از دل بررسی یک تیم پژوهشی در میآید.
*وزیر آموزش و پرورش باید تحولگرا و دغدغهمند باشد
آهنشکی: به نظرم اگر وزیر آموزش و پرورش به رنجها، محرومیتها، درخواستها و نیاز معلمان، دانشآموزان و فرهنگیان آگاه باشد، میتواند رضایتمندی مخاطب خود را به دست آورد و به اهداف برسد.
وزیر آموزش و پرورش باید تحولگرا و دغدغهمند باشد و اگر اینگونه نباشد، بعد از یک مدتی به یک رکودی میرسد.
*وزیر آموزش و پرورش باید یک شخصیت پخته، باتجربه و با نگاه عمیق و تمدنی باشد
قلیلی فریمانی: مهمترین و اساسیترین چالش ما در آموزش و پرورش و در ساختار حاکمیتی آموزش و پرورش، بحث برنامه درسی است. این محتوا اگر با دقت و ظرافت برنامهریزی نشود، در آینده بسیار نزدیک، اتفاقات عجیبی را شاهد خواهیم بود.
از رئیسجمهور هم توقع میرود که نگاه کالایی و مصرفی را از دوش آموزش و پرورش بردارد و نگاه تمدنساز داشته باشد و این نگاه حاکم باشد. معتقدم وزیر آموزش و پرورش باید یک شخصیت پخته، باتجربه و با نگاه عمیق و تمدنی باشد.
انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری فارس