معاون سوادآموزی آموزش و پرورش فارس گفت: طرح حلقههای کتاب و کتابخوانی به منظور پاسخگویی به نیازهای فردی ،اجتماعی ، خانوادگی، سیاسی ،اقتصادی، فرهنگی مخاطبان سوادآموزی طراحی و تدوین شده و ویژه نوجوانان و کم سوادان جامعه میباشد.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش فارس،دکتر بهزاد نوروزی چگینی در بازدید از فعالیت های سواد آموزی شهرستان سروستان ضمن تشریح روند اجرای طرح حلقه های کتاب وکتابخوانی به عنوان یک طرح موثر در تحکیم و ترسیخ آموختههای مخاطبان سوادآموزی گفت: این طرح در سراسر استان اجرا می گردد و بدین وسیله ۱۴۵۰ سوادآموز تحت پوشش این طرح قرار میگیرد.
معاون آموزش و پرورش فارس گفت: مخاطبان این طرح تمامی بزرگسالان با سواد بالای ۱۰ سال غیر محصل دارای مدرک دوره های سوادآموزی، ابتدایی و راهنمایی هستند که در زمان ثبت نام و شرکت در جلسات حلقه های کتابخوانی در هیچ یک از دوره های تحصیلی و سواد آموزی مشغول به تحصیل نباشند.
نوروزی چگینی گفت: طرح حلقههای کتاب و کتابخوانی در اجرای منویات مقام معظم رهبری به منظور پاسخگویی به نیازهای فردی اجتماعی ، خانوادگی، سیاسی ،اقتصادی، فرهنگی و… مخاطبان سواد آموزی طراحی و تدوین شده و ویژه نوسوادان و کم سواد آن جامعه می باشد.
وی افزود: هدف از اجرای این طرح فراهم کردن زمینه و فرصت مطالعه برای نوسوادان و کم سوادان جامعه و نیز دسترسی آسان تر به منابع مکتوب مناسب می باشد تا با استقرار این شبکه آموزشی فرهنگی زمینه عادت به مطالعه تلاش و ایجاد انگیزه به کتابخوانی و یادگیری مستمر فراهم شود
وی افزود: در هر حلقه حداقل ۱۰ نفر باید عضو باشند و نیز در هر حلقه اعضا از بین خود یک نفر را به عنوان نماینده انتخاب می کنند که نماینده فرم درخواست اعضای حلقه را به رابط یا واحد سوادآموزی شهرستان یا منطقه تحویل می دهد و نیز دریافت بسته های آموزشی و توزیع آن بین اعضا و هماهنگی با اعضا و پشتیبان به منظور برگزاری جلسات بحث و بررسی و رفع اشکال از دیگر وظایف نماینده می باشد.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش فارس گفت: علاوه بر نماینده حلقه یک نفر نیز به عنوان پشتیبان با نظر و انتخاب اعضای حلقه تعیین می شود که این فرد پشتیبان باید حداقل دارای تحصیلات دوره دوم متوسطه و ترجیحاً از افراد خانواده اعضای حلقه و علاقهمند به همکاری افتخاری با حلقه باشد و نیز تناسب جنسیت با اعضای حلقه نیز داشته باشد.
نوروزی چگینی گفت: حضور در جلسات حلقه ها به منظور رفع اشکال اعضا، راهنمایی اعضا در خصوص چگونگی مطالعه کتاب ها و هدایت بحث و گفتگو را از جمله مهمترین وظایف پشتیبان حلقه ها عنوان کرد.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش فارس خاطرنشان کرد: انتخاب افراد به عنوان نماینده یا پشتیبان حلقه هیچگونه حقوق اداری و استخدامی برای آنان نداشته و متقابلاً تعهد اداری، مالی و حقوقی برای آموزش و پرورش ندارد.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان فارس