محسن الماسی گفت: از مهمترین چالشها در دوران شیوع کرونا این است که دانشآموزان اوتیسم با فضای مجازی ارتباط خوبی ندارند و خانوادههای آنها به دلیل مشغلههای زیاد نمیتوانند برای آموزش آنها زمان زیادی بگذارند.
به گزارش اداره اطلاعرسانی و روابطعمومی اداره کل آموزشوپرورش استان اصفهان و به نقل خبرگزاری ایمنا محسن الماسی رئیس آموزشوپرورش استثنایی استان اصفهان در خصوص تعداد مدارس اوتیسم در اصفهان، اظهار داشت: در شهر اصفهان یک مدرسه ویژه دانشآموزان اوتیسم وجود دارد، یک مدرسه هم در حال ساخت است که بیش از ۹۴ درصد پیشرفت داشته و امیدواریم قبل از نوروز به فضای مدارس استثنایی اضافه شود. یک مدرسه مستقل نیز در شهرستان زرینشهر وجود دارد که به دلیل آمار بالای کودکان اوتیسم در این محدوده پیشبینی فضا شده است و با مساعدت یک خیر مدرسهای در حال ساخت و آماده بهرهبرداری است.
وی افزود: علاوه بر فراوانی دانشآموزان اوتیسم نمیتوانستیم منتظر استانداردسازی فضا بمانیم، در هر مکانی دانشآموز اوتیسم وجود داشته باشد مدارس با نیاز ویژه پیشبینی شده است تا این دانشآموزان بتوانند از خدمات این مدارس استفاده کنند.
رئیس اداره آموزشوپرورش استثنایی استان اصفهان، تاکید کرد: از سال ۱۳۸۸ اولین مرکز اوتیسم بهصورت رسمی در اصفهان آغاز به کار کرد، سپس کلاسهای ضمیمه تشکیل شدند و دانشآموزان اوتیسم با ثبتنام در این مدرسه از خدمات بهرهمند میشدند که در حال حاضر در این مرکز قریب به ۹۰ نفر دانشآموز تحصیل میکنند.
الماسی تصریح کرد: حدود ۲۳۰ دانشآموز اوتیسم در کل استان اصفهان وجود دارد و قریب به ۳۲ نفر آنها در مدارس عادی بهصورت تلفیقی خدمات میگیرند و تنها مشکل اوتیسم دارند و مشکل هوشی نداشتهاند، اما مابقی آنها با نیاز ویژه بودند و در بخش هوش هم مشکل داشتند که با هماهنگی صورتگرفته این گروه از دانشآموزان در مدارس و کلاسهای خاص خدمات میگیرند.
وی در خصوص گروهبندی دانشآموزان اوتیسم گفت: علاوه بر تست اوتیسم تست هوش نیز از این دانشآموزان گرفته میشود و بر مبنای عملکرد هوشی، روند آموزشی اتفاق میافتد. این دانشآموزان با گروهبندی در طیفهای مختلف قرار میگیرند تا ارائه آموزشها به آنها آسانتر باشد و محتواهای متفاوتی هم برای آنها ارائه میشود.
رئیس اداره آموزشوپرورش استثنایی استان اصفهان خاطرنشان کرد: تلاش شده تا خدمات به دانشآموزان با نیاز ویژه ارائه شود، خدمات آموزشی خاص که دانشآموزان اوتیسم نیاز دارند احتمال دارد تا حدودی با خدمات آموزشی بقیه گروهها با نیازهای ویژه متفاوت باشد و در بخشهای توانبخشی مانند کاردرمانی و گفتاردرمانی هم به این موضوع پرداخته شده است.
الماسی در مورد چالشهای تحصیلی دانشآموزان اوتیسم در پاندمی کرونا، تصریح کرد: یکی از مهمترین چالشها این است که دانشآموزان اوتیسم با فضای مجازی ارتباط خوبی ندارند و خانوادههای آنها به دلیل مشغلههای زیاد نمیتوانند برای آموزش آنها فرصت زیادی بگذارند، از سوی دیگر تأثیری که آموزش حضوری برای دانشآموزان اوتیسم دارد قابلمقایسه با آموزش غیرحضوری نیست.
وی اضافه کرد: در دوران شیوع کرونا، روند آموزش مجازی بهخصوص بحث توانبخشی دانشآموزان اوتیسم باید مدنظر قرار بگیرد، متأسفانه بهصورت غیرحضوری امکانات آموزشی توانبخشی در بستر مناسبی ارائه نمیشود.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان