به گزارش ایرنا، حسن ملکی روز شنبه در این یادداشت تاکید کرد: آموزش و پرورش تحول طلب به وزیر تحولگرا نیاز دارد. گرایش به تحولّ و باور عمیق به تغییرات اساسی در این نهاد بی بدیل و اثرگذار شرط لازم و بسیار مهم است؛ ولی شرط کافی نیست. گرایش به تحولّ با ارادة قوی و تحقّق آن در عرصة عمل کامل میشود. چنانچه وزیر، تحولّ گرا نباشد یک نقص بنیادین است و اگر تحولگرا باشد ولی توان اجرای آن را نداشته باشد نقص دیگر است.
در طول سالهای پیشین با موضوع تحولّ به انحای مختلف برخورد شده است. وجه مشترک همة آنها تک گزینی در عرصه تحول است. هرکدام از وزرا یک مورد خاص را به زعم خود پسندیده و همان را به اجرا درآورده است.
از آنجا که هر جزء در متن کلّمعنا و جایگاه پیدا میکند عمل به جزء نتوانسته گرهگشا باشد و گاهی گره آفرین نیز شده است. حقیقتاً تحول را یکپارچه دیدن و برای اجرای آن یکپارچه برنامه داشتن و اجرای یکپارچه برنامه؛ سه شرط اصلی تحول راستین است. وزیری که انتخاب میشود باید این سه وجه را دارا باشد. نگرش یکپارچه، برنامه یکپارچه و اجرای یکپارچه.
نگرش یکپارچه به این معناست که هریک از اجزای “نظام تعلیم و تربیت کشور را در یک شبکه ارتباطی” با سایر اجزا میبیند و به کلّ آن نیز موجودّیت خاص قائل است. «کلّ» ویژگیها و اقتضائاتی دارد که تکتک اجزا لزوماً ندارند. بی تردید وزیر نه جزء نگر غافل از کل باید باشد و نه کلنگر غافل از جزء. جزء و کل را باهم دیدن و نظام ارتباطی آنها را مورد توجه قرار دادن شرط تحولگرایی است.
برنامه یکپارچه داشتن برای تحولّ نیز وجه دوّم تحول است. وقتی که پای برنامه به میان میآید همه عناصر یک برنامه کارآمد و خوب نمایان میشود. برنامه تعهدآور است در آن جهتگیری و هدفهای مورد انتظار معلوم میشود و راههای نیل به هدفها و نحوه نظارت بر اجرا نیز تعیین میشود.
در مجموع برنامه تحولی، چگونگی حرکت و نقشه گامها و اقدامات را با خود دارد. برنامه نیز با همة امتیازاتش به تنهایی راهگشا نیست و چیزی جز مجموعهای از تصمیمات نیست. اجرای برنامه است که نهایتاً شرایط را تغییر میدهد. میتوان اجرا و تغییر را معادل یکدیگر تلّقی کرد و الگوی مناسب برای آن طراحی و اجرا کرد.
در مجموع سخن اصلی نویسنده این یادداشت آن است که وزیر مطلوب و کارآمد برای ایجاد تغییرات اساسی باید سه ویژگی کلان و چند ویژگی خُرد را دارا باشد. یک ویژگی، داشتن گرایش قوی به تحول است، دوم برنامه داشتن جهت تحقق عینی آن گرایش و سوّم توان اجرایی کردن برنامه. تمام اقدامات یک وزیر تحولّگرا از طریق همکاران و به طور خاص معاونان تحولگرا و معتقد به برنامههای وزیر قابل انجام است. وزیر به تنهایی کاری پیش نمیبرد.
افرادی که در پیرامون وزیر حضور خواهند داشت به قدری مهم هستندک ه میتوانند ممّد و یا مخلّ باشند. آنان هستند که در تصمیمسازیها مستقیماً دخالت می کنند و در اجرای تصمیمات نیز بدون واسطه ایفای نقش میکنند. بنابراین در انتخاب آنان باید دقیق بود و کارها را به اصحاب واقعی و شایسته سپرد.
منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)