معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش کردستان در گردهمایی کارشناسان پیش دبستانی، برنامه ها و طرح های اولویت دار پیش دبستان استان در سال تحصیلی جاری را تشریح کرد.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش کردستان، صدیقه عبدالهی معاون آموزش ابتدایی استان در نشست کارشناسان پیش دبستانی شهرستان ها و مناطق که به صورت غیر حضوری برگزارشد؛ به تبیین و تشریح سیاست ها، برنامه ها و طرح های اولویت دار حوزه آموزش ابتدایی پرداخت.
وی با بیان اینکه برنامه ریزی مؤثر، نظارت و راهنمایی مستمر کلید ارتقای کیفیت فعالیت های آموزشی و پرورشی است و پیگیری مستمر امور تا حصول نتیجه رمز موفقیت برنامه هاست؛ گفت: حرکت با برنامه زمینه تضمین کیفیت و موفقیت را فراهم می سازد.
معاون آموزش ابتدایی استان افزود: باید به برنامه های دوره پیش دبستان در سه محور توسعه کمی، توسعه کیفی و مدیریت یکپارچه این دوره مهم و اثر گذار توجه جدی نمود.
وی جذب نوآموزان در قالب مراکز غیردولتی تحت عنوان پیش دو «ویژه نوآموزان شش ساله»، پیش یک تحت عنوان «پوشش نوآموزان پنج ساله»، جذب نوآموزان در قالب کلاس چند پایه، اجرای دوره پیش دبستان مناطق محروم و حمایتی با مشارکت مردم، اجرای طرح پوشش سراسری رایگان و مجازی نوآموزان پنج سال تمام را از مهم ترین برنامه های کمی و توانمندسازی نیروی انسانی، اجرا طرح مداخله بهنگام، نظارت و ارزیابی، تولید بسته آموزشی بومی و منعطف، برنامه هویت ملی و مذهبی، از برنامه کیفی عنوان نمود.
معاون آموزش ابتدایی استان استقرار سازمان تعلیم و تربیت کودک و مسئولیت ارائه خدمات آموزشی و پرورشی کودکان از بدو تولد تا زمان ورود به مدرسه به آموزش وپرورش را نشان از اهمیت و ضرورت دوره کودکی برای برنامه ریزان و دلسوزان تعلیم و تربیت کودکان عنوان کرد .
عبدالهی با اشاره به شرایط کرونایی موجود، شناسایی، جذب و ثبت نام نوآموزان را از اولویت فعالیت ها برشمرد و خاطر نشان نمود: دوره پیش دبستانی به عنوان یک دوره طلایی می تواند باعث رشد همه جانبه و تکوین شخصیت کودکان شود و نوآموزان را برای ورود به دوره ابتدایی آماده کند و از افت تحصیلی و ترک تحصیل در دوره های آتی جلو گیری کند .
وی با اشاره به ورود نیروهای جدید در دوره پیش دبستان، برگزاری کارگاه های توانمند سازی را بسیار ضروری خواند و تصریح کرد: در این راستا برنامه ای مدون برای آموزش مربیان تدوین شده است که لازم است با نیازسنجی از همکاران شهرستان ها زمینه برگزاری کارگاههای آموزشی کیفی را فراهم نمایند.
عبدالهی سنجش نوآموزان را از دیگر اولویت های دوره پیش دبستانی برشمرد و ابراز امیدواری نمود مراکز پیش دبستانی ضمن ثبت نام حداکثری نوآموزان نسبت به نوبت گیری در سامانه سنجش اقدام نمایند تا اقدامات مداخله ای به موقع برای نوآموزان انجام پذیرد.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان كردستان