کارگاه آموزشی برنامه ویژه مدرسه با حضور رابطین برنامه برگزار گردید.
معاون آموزش ابتدایی استان لرستان : یکی از الزامات شیوهنامه برنامه ویژه مدرسه، توسعه شایستگیهای مدیران، معلمان و … در تدوین و اجرای برنامهریزی درسی در سطح مدرسه است. در هیمن راستا کلاس کارگاهی ویژه کارشناسان و رابطین برنامه دوره ابتدایی و متوسطه اول در بستر شاد برگزار گردید که رابطین موظفند کلاس کارگاهی برنامه ویژه مدرسه را در شهرستان و منطقه برای مجریان برنامه برگزار نمایند .
رقیه معتمدی بیان داشت : برنامه ویژه مدرسه (بوم) در راستای راهکار۵-۵سند تحول بنیادین و ۲-۱۳برنامه درسی ملی براساس رویکرد فرهنگی تربیتی و با تأکید بر آموزش های مهارت محور و بسط گستره فعالیت های پرورشی در سطح مدارس به اجرا در آمده و طراحی و اجرای بخشی از زمان آموزش را طبق ضوابط و چارچوبی معین، به مدرسه واگذار می کند. به این معنا که مدرسه می تواند با توجه به خواست و نیازسنجی داخلی خود و با سنجش امکانات بالفعل و بالقوه اجتماع پیرامونی اش برنامه های خاص و ویژه خود تدارک ببیند.
معتمدی مهمترین هدف اجرای طرح «بوم» را توجه به نیازهای محلی و بومی و زنده کردن این نیازها دانست و گفت: در کنار این، دنبال کردن نیازهای فردی هم برایمان بسیار مهم است چرا که هر یک از دانشآموزان استعداها و نیازهای خاص خود را دارند در واقع این برنامه تلاش دارد فرصتی فراهم آورد تا مدیران و همکاران در مدرسه فضایی منعطف برای ظهور و بروز ابتکار عمل ها و شایستگی های حرفه ای خود در زمینه رهبری برنامه درسی و برنامه ریزی درسی در اختیار داشته باشند و مدرسه محیطی جذاب و یادگیرنده برای دانش آموز به دلیل پرداختن به نیازها و علائقشان شود که رنگ و بوی امکانات و شرایط محلی و بومی را به خود وکلیه کارکنان مدرسه گرفته است.
معاون آموزش ابتدایی استان خاطر نشان کرد: جلب مشارکت خانواده ها ، دستگاه های فرهنگی، هنری، خدماتی، مذهبی و تولیدی در طراحی و اجرای برنامه و فعالیت های خارج از کلاس و مدرسه و ارتقای توانمندی های معلمان برای مشارکت موثر آنان در برنامه ریزی درسی در سطح مدرسه از دیگر اهداف این برنامه آموزشی است.
او ادامه داد: برای اجرای برنامه «بوم» مدارس میتوانند این 60 ساعت را به 6 ساحت گوناگون شامل مباحث اعتقادی، اخلاقی، علمی، اجتماعی سیاسی، زیباشناسی و هنر، زیستی و تربیت بدنی، اقتصادی و حرفهای اختصاص بدهند.
برنامه ویژه مدرسه، باید با مشارکت عوامل سهیم و مؤثر (بهویژه نهادهای محلی) طراحی و اجرا گردد. برای تحقق این انتظار، بهرهگیری از ظرفیت شورای آموزشوپرورش شهرستان و مناطق در جهت هماهنگیهای لازم با سازمانها و نهادهای محلی یکی از محورهای مهم بسته تحولی هست .
دبیر برنامه ویژه مدرسه استان درباره چگونگی ارزیابی اجرای این طرح در مدارس گفت : ارزیابهای ما به صورت حضوری در مدارس حاضر میشوند و ارزیابی آنان از جنس روایتنگاری است که در واقع مشاهدات خود را توصیف میکنند و در مرحله بعد به تحلیل و داوری میپردازند.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان لرستان