مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش در جلسه شورای معاونان اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان، گفت: سازماندهی مدیریت نیاز به بازنگری دارد.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان کرمان، مرضیه مسگرزاده با بیان این که در دوره ای در تاریخ هستیم که فراز و فرودهای بسیاری را پشت سر می گذاریم، گفت: ما جریان ساز تعلیم و تربیت هستیم، دانش آموزان را از دوره ابتدایی تحویل و به دوره دوم متوسطه تحویل می دهیم، باید پیوستاری تعریف شده و موثر، داشته باشیم و پیوسته عمل کنیم.
وی افزود: سه فرآیند اصلی در مدرسه داریم و بقیه فرآیندها پشتیبان هستند و فرایند اصلی محسوب نمی شوند، سه حوزه ای که اصلی اند جنس آموزشی، پرورشی و سلامت و تربیت بدنی دارند، مدرسه به این دلیل راه اندازی می شود و فعالیت می کند که بتواند این سه فرآیند را به پیش ببرد، همه باید تلاش کنیم تا این سه فرآیند به درستی انجام و درست نظارت، ارزیابی و اصلاح گری شوند.
مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: امروز بیش از هر دوره ای نیازمند جریان سازی برای مدیریت تغییر هستیم، آموزش و پرورش غیر از دوره کرونا و رویایی درست در برابر این بیماری که اقدامات نوینی انجام داد، در سایر امور و فرایندها دچار یکنواختی است، دوره تکرار تکنیک ها و روش های گذشته از بین رفته با روش های قبلی بیش از این نمی توان پیش رفت، تا زمانی که خودمان تغییر نکنیم نمی توانیم روش مدیریت خود را تغییر دهیم.
مسگرزاده با اشاره به این که کرونا تهدیدی بود که فرصت ایجاد کرد، گفت: ما چقدر ارتقای شایستگی های معلمان را با روش های جدید دنبال کرده ایم؟، تکنیک و روش های جدید فقط بسترها نیستند باید فکر، تولید کنیم اگر در مدرسه مشارکت واقعی وجود داشته باشد، دانش آموز و ولی و همکار از بودن در چنین مدرسه ای لذت می برند.
وی تصریح کرد: ما در موقعیتی قرار داریم که خطی نگاه می کنیم، ورود به تولید ایده با نگاه واگرا نداریم، وارد عرصه های توام با خطرپذیری نمی شویم، پایه برنامه ریزی آمار و اطلاعات است باید برنامه را بر پایه آمار موثق بچینیم، در تعالی مدیریت مدرسه شاخص هایی تعریف کردیم که ریز به ریز همه چیز باید کنترل شود، ما در سازماندهی مدیریت نیاز به بازنگری داریم تا تفکر انتقادی را رشد ندهیم نمی توانیم به تغییر و رشد برسیم، کسی که می خواهد به رشد و بالندگی برسد چاره ای ندارد جز اینکه روش خود را عوض و درست تحلیل کند.
مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: همچنان تهدید اجتماعی کرونا جدی است و آموزش و پرورش در حال آسیب دیدن از بیماری کروناست بازگشایی مدارس متوسطه دوم از 15 آبان در دستور کار بوده که در کرمان به خوبی کنترل شده و روز اول آذر ماه مدارس متوسطه اول بازگشایی می شوند، شبهه ای پیش آمده که آموزش حضوری اختیاری است اما هیچ جا به این شکل نیست.
مسگرزاده تاکید کرد: بازگشایی مدارس الزامی است با همه الگوها و شیوه نامه ها، ما مدارس را به سمت آموزش حضوری می بریم اما در انتخاب الگوی آموزش، اختیاری است شورای مدرسه باید از جمیع جهات همه موارد را بسنجد که در این خصوص اقناع فکری اولیا در جریان بازگشایی مدارس بسیار مهم است، برخی از افراد مشغول جریان سازی برای عدم بازگشایی هستند که تبعات بدی دارد.
وی گفت: بچه های ما در اثر عدم حضور در مدارس، دچار مشکلات حاد شده اند هم آسیب های زیستی و بدنی برای دانش آموزان پیش آمده و هم آموزش، آسیب دیده اما همه ما خواهیم دید شورای مدرسه تمام ابعاد را در آموزش حضوری در نظر می گیرد و قالب آموزش ها را تعیین می کند ما با شکل آموزش حضوری دو سال قبل نمی توانیم آموزش حضوری را در دوره فعلی مدیریت کنیم .
برپایه این گزارش، جلسه شورای معاونان اداره کل با حضور مرضیه مسگرزاده مدیرکل دفتر آموزش دور اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش و حضور مجازی مدیران و روسا و معاونان آموزش آموزش و پرورش شهرستان ها و مناطق استان در سالن کنفرانس شهید جعفری اداره کل برگزار شد.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان