نشست تخصصی معاونین آموزش ابتدایی و آموزشی و کارشناسان آموزش ابتدایی و گروههای آموزش ابتدایی در سالن گروههای آموزشی برگزار گردید.
معاون آموزش ابتدایی استان لرستان گفت : این نشست با هدف تشریح و توجیه برنامه ها و طرح های معاونت ابتدایی با حضور روسای ادارت پیش دبستانی و دور اول و دوم آموزش ابتدایی ورئیس اداره تکنولوژی در سالن گروههای آموزشی برگزار گردید
رقیه معتمدی معاون آموزش ابتدایی استان لرستان با اشاره به مفهوم تربیت در اوان کودکی و اهمیت این دوران گفت : سرمایه گذاری در دوره پیش دبستانی تاثیر بالایی بر حوزه آموزش و پرورش دارد و موجب میشود تا فرد در مسیر شناخت خود به پذیرش خود برسد و عزت مییابد و ما در این دوره از جایی شروع میکنیم که فرد میتواند به کرامت نفس برسد.
وی افزود : اولین عنصری که بحث تعلیم و تربیت را برعهده دارند خانواده است و اگر بتوانیم یافتههای علمی را درمیدان عمل به کارببریم آموزش خانوادهها را باید در نظر بگیریم که در این راستا کانال همگام با اولیا در بستر شبکه شاد ایجاد گردید
معتمدی اظهار داشت :اگر می خواهیم در دوره ابتدایی توفیق به دست آوریم و تربیت و تحول اتفاق بیافتد باید براساس سند تحول بنیادین نگاه تخصصی به کودک داشته باشیم و اقتضائات دوران کودکی را به رسمیت بشناسیم.
معاون آموزش ابتدایی استان خاطر نشان کرد: شناسایی و جذب دانش آموزان و کودکان بازمانده از تحصیل در سال گذشته دستاوردهای خوبی داشت و امسال هم با جدیت و قوت بیشتری ادامه پیدا خواهد کردما به صورت جدی پیگیر امور مربوط به تارکان تحصیل هستیم و از امسال براساس آئین نامه اجرایی مدارس استمرارحضور دانش آموزان میان پایه باید توسط کلیه مدیران واحد های آموزشی مورد رصد قرار گیرد .
وی افزود : هدف از رصد روند ادامه تحصیل دانش آموزان و شناسایی تارکان تحصیل از واحد مدرسه به هیچ وجه به جهت احصاء آمار و راستی آزمایی نیست بلکه توجه به نقش مهم مدیریت مدارس در فراهم کردن فرصت دسترسی و ادامه تحصیل کلیه دانش آموزان است.تلاش ما در استان این است که تا جایی که امکان دارد شرایط تحصیل و سوادآموزی را در همه شهرستان و مناطق برای کودکانی که در سن تحصیل قرار دارند فراهم کند.
معتمدی در ادامه تاکید کرد : در راستای سیاست کاهش تمرکزو به منظور عملیاتی سازی راهکار 5-5 سند تحول بنیادین ، امسال «برنامه ویژه مدرسه» در 100 درصد مدارس دوره دوم و متوسطه دوره اول ، 25 درصد مدارس دوره اول و 15 درصد مدارس غیر دولتی اجرا می گردد
برنامهی ویژه مدرسه نیاز و مطالبه قانونی و برخواسته از دانش برنامهریزی درسی کشورمان است. ایدهای که پشت این برنامه است به صراحت میگوید؛ بوم، پلی است بین اسناد و کلاس و مدرسه. اکنون ادبیات تخصصی مدارس تغییر کرده است. میبینیم که مدارس به طراحی محتوای آموزشی ورود کردهاند و عناصر برنامهریزی درسی را در مدارس خود پیاده میکنند. باید با برنامهی درست روی مرحلهی نهادینه سازی و برگشت ناپذیری بوم هم کار شود.
وی در خصوص عملیاتی سازی برنامه بوم گفت: زمانی میتوانیم بگوییم برنامه ویژهی مدرسه در حال انجام است که اجرای این برنامه در متن برنامهریزی درسی جای بگیرد. تا برنامه درسی غنا بخشیده شود. برنامه بوم باعث احیای مدارس میشود. یعنی مدرسه در جغرافیای کاهش تمرکز؛ نه از نگاه بالا به پایین در برنامه ریزی درسی و نه در جغرافیای عدم تمرکز و نگاه از پایین به بالا بر عملکرد مدراس به سر خواهد برد. بلکه یک تعادل راهبردی وجود دارد.
برنامه ویژه مدرسه یکی از بسته های تحولی است که اگر به صورت مطلوب اجراشود، نمونهای از بحث کاهش تمرکز است که به یک الگو تبدیل میشود.
وی یکی از مهمترین اهداف طرح «بوم» را کاهش تمرکز آموزش و پرورش بر برنامهریزی آموزشی دانست و تأکید کرد: «با اجرای این طرح، زمینههای قانونی استفاده از ظرفیت مدارس و محلات را فراهم کردهایم تا دیگر اجرای هر برنامهای نیازمند مجوز سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی نباشد. به این معنا که دانشآموزان میتوانند با حضور در مکانهایی مانند شیرینیفروشی، گلفروشی، بانک، دفتر بورس و … به انواع مهارتهای تفکری و مهارتهای ساده فنی دست پیدا کنند چرا که یادگیری فقط در کتابهای درسی نیست بلکه با واقعیت زندگی روزمره دانشآموزان آمیخته است.»
توجه به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در برنامه های مدیریتی مدارس ، همچنین توجه به طرح های خلاقانه مدارس در قالب برنامه تدبیر ، پیگیری شعار سال معاونت آموزش ابتدایی استان” تمرکز بر تدبیر، نظارت بر اجرا و کیفیت بخشی به آموزش در بستر شادی” از سوی ادارات آموزش و پرورش مناطق ونواحی و همچنین آموزش چگونگی طرح نویسی مدیران و معاونین مدارس با توجه به اسناد بالادستی از دیگر مطالبی بود که وی به آن پرداخت.
در ادامه جلسه رؤسای ادارات دوره اول و دوم آموزش ابتدایی و گروه های آموزشی در سخنانی به تبیین و توجیه طرح ها و برنامه های حوزه خود پرداخته که از مهمترین موضوعات مطرح شده می توان به اجرای صحیح و مطلوب طرح های تکالیف مهارت محور، برنامه ویژه مدرسه، درس پژوهی، فرصتهای یادگیری و پوشش تحصیلی نوآموزان پیش دبستانی، راهبران آموزشی و تربیتی و … اشاره نمود.