مدیرکل دفتر آموزشهای فنی و حرفه ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش در وبینار مدیران هنرستانهای فنی و حرفه ای و کاردانش استان مازندران گفت: تأکید تمامی اسناد فرادستی، حمایت از آموزشهای مهارتی است.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش مازندران؛ «سید مصطفی اذرکیش» در وبینار مدیران هنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش استان مازندران که بصورت آنلاین و در فضای اسکای روم برگزار شد ضمن تبریک ولادت امام حسن عسگری (ع) اظهار داشت: انشالله به میمنت این روز عزیز بتوانیم شاهد اتفاقات اثربخشی هم در حوزه سلامت و هم در حوزه آموزش باشیم.
وی از تلاش های مدیران هنرستان های استان مازندران قدردانی نموده و گفت: باعث افتخار من است که در حال حاضر میهمان مدیرانی هستم که از ظرفیت و هوش مدیریتی بالایی در اداره نمودن فعالیت های هنرستان ها هستند.مدیرانی که رکن اصلی و بی واسطه ایجاد ارتباط بین مدرسه، جامعه و حاکمیت هستند.
مدیرکل دفتر آموزشهای فنی و حرفه ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: امروزه کلیه اسناد فرادستی کشور تاکید نمودهاند که باید از آموزش های مهارتی حمایت کنیم. در این قوانین اهدافی مشخص شده که تولید ثروت و افزایش بهره وری منابع انسانی را از آموزش و پرورش خواستار شده اند. برخی از مدیران جدیدالورود هنوز بطور کامل نسبت به این قوانین اشراف کامل و اطلاعات کافی از آنها ندارند. در حالیکه مدیران مسئول اصلی در قبال کیفیت و اثربخشی در مدارس هستند. از این رو توجه به تحولات محیطی، شرایط و نیازهای حال و آینده دانش آموزان و جامعه ضروری است.
آذر کیش اضافه کرد: مدیران می توانند با فراهم نمودن بسترهای لازم و بهبود شرایط کاری عوامل دخیل در آموزش هنرستان و اهمیت دادن به نظرات معلمان ضمن افزایش روحیه آنها کیفیت عملکرد معلمان و سرپرستان را ارتقاء دهند.چراکه معلمان با انگیزه هم خلاق تر هستند و هم نوآورتر.
وی ادامه داد: یکی از وظایف کارشناسان و مدیران، ایجاد فرصتهای دانش افزایی در مدارس است. زیرا کتب درسی تغییر کرده است.اینک ما در مرحله چهارم از انقلاب صنعتی هستیم و سرعت رشد علوم و تخصص ها به حدی است که چاپ و نشر کتب آموزشی از آن عقب مانده است.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: امروزه ما استفاده از روش های تدریس جدید، شیوه های نوین ارزشیابی و ظهور مدارس هوشمند را شاهد هستیم. در هر حال همه اینها امواج متلاطمی هستند که در سال های اخیر باعث شده تا سیستم جدید آموزشی محقق گردد.
سید مصطفی آذرکیش در ادامه گفت: آیین نامه اجرایی جدید مدارس دارای 8 فصل میباشد که 5 فصل آن تغییرات کلی کرده و به نوعی جدید است. از مهمترین اهداف مندرج در این آیین نامه تمرکز زدایی و کاهش وابستگی مدارس به ادارات و افزایش انعطاف پذیری و بهبود ارتباطات درون مدرسه ای و توسعه مشارکت جویی و مشارکت پذیری عوامل سهیم و موثر برای افزایش بهره وری مدرسه می باشد.
مدیرکل دفتر آموزشهای فنی و حرفه ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش در خصوص کمبود نیروی انسانی متخصص در هنرستان ها اظهار داشت: در سال تحصیلی جاری 7500 هنرآموز و استادکار جدید وارد هنرستان های کشور شده و 7100 نیروی متخصص دیگر در سال آتی وارد مجموعه خواهد شد. در حوزه تجهیزات نیز از محل بند ب ماده 65 قانون تنظیم بخشی از مقررات دولت از محل درآمدهای 2درصد فروش گاز اعتباراتی جذب شده که نویدبخش سالی خوب برای هنرستانهاست.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران