مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان گفت: تصمیم گیری معطوف به هدف و عمل در دستگاه تعلیم و تربیت، بالندگی سازمانی را به دنبال دارد.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان، محمد پورداود در نشست مشترک شورای معاونین استان و روسای شهرستان ها، نواحی و مناطق با اشاره به اهمیت تصمیم گیری سازمانی، اظهار کرد: تصمیم گیری مقوله ای است که همگی در امور روزمره و برنامه ریزی مختلف با آن سر و کار داریم و گاه یک تصمیم می تواند ما را به اوج بالندگی سازمانی و یا برعکس به حضیض سازمانی رهنمون شود.
پورداود با بیان این که مدیران به ویژه در دستگاه پهنپیکر آموزش و پرورش هیچ وقت زمان، منابع کافی و کارکنان در اختیار ندارند، افزود: این عناصر مدیران را ناگزیر می کند که در بین گزینه های در اختیار تصمیم گیری معطوف به هدف و عمل را اتخاذ کنند.
وی تصریح کرد: تصمیم گیری یکی از وظایف مدیران به شمار می رود که 5 وظیفه اصلی مدیران یعنی برنامه ریزی، سازماندهی، کارگزینی، هدایت و کنترل را تحت تأثیر قرار می دهد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان با اشاره به مراحل تصمیم گیری معقول و منطقی، گفت: این مراحل شامل کشف مشکل، تشخیص مشکل، ضوابط و معیارهای تصمیم، بررسی راه حل ها، انتخاب بهترین راه حل یا همان بهترین گزینه، اجرای تصمیم و ارزیابی تصمیم است.
پورداود با بیان این که در کشف مشکل غالبا تصمیمات از دو دلیل عمده یعنی نیاز به حل مشکل و آرمان برای بهره برداری از یک فرصت نوین تشکیل شده است، خاطرنشان کرد: مشکلات موقعیت هایی هستند که در آنها یک کوتاهی برای ایجاد یک هدف به وجود آمده است و این مشکلات می توانند درون سازمانی یا برون سازمانی باشند.
وی اضطراب به وسیله عوامل غیر قابل پیش بینی، کاهش عملکرد، انحراف از طرح و برنامه ها، تهدیدات رقابت آمیز (جابجایی ها)، فرصت ها و تغییرات نوین و مرحله تشخیص مشکل را عوامل اصلی این مشکلات ذکر کرد و افزود: زمانی که می خواهیم مشکلی را تشخیص دهیم در ابتدا بایستی تعریف طبیعت و ذات آن مشکل را برای خود داشته باشیم.
پورداود با اشاره به این که برخی اوقات یک مشکل به صورت خیلی سطحی تشخیص داده می شود و تصمیمی که برای آن گرفته می شود بیشتر به نشانه ها و علامت آن مسأله ارتباط دارد تا دلیل اصلی آن، تصریح کرد: ساده ترین روش برای رسیدن به تشخیص یک مشکل پرسیدن است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان با اشاره به معیار ها و ضوابط یک تصمیم، گفت: برپایی معیار های یک تصمیم خوب باید قسمت اصلی یک نمونه از تشخیص مسأله باشد.
پورداود افزود: اکثر افراد محک های تصمیم خود را افزایش نمی دهند تا راهکارهای مناسب را بیابند چه بسا این محک تصمیم با مساعدت و یاری یکی از روش ها به جای فکر کردن به شکل منطقی درگیر آن شود.
وی در خصوص بررسی و توسعه راه حل ها گفت: اغلب مدیران اولین راه حل ممکن را که قابل دسترس است، قبول می کنند و نام این مورد را رضایت مندی می گذارند که بسیار هم رایج است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان با بیان این که رضایتمندی مفهوم پذیرش راه حلی است که کمترین امکانات را احتیاج داشته باشد، افزود: رضایتمندی متضاد کلمه خوش بینی است و به مفهوم راه حلی است که بهترین پاسخ ممکن را فراهم می کند.
پورداود با اشاره به این که برابر پژوهش های سازمانی انجام گرفته اکثر مدیران رضایتمندی را بیشتر از خوش بینی قبول دارند، تصریح کرد: ما باید از طریق مهارت های خاصی نظیر به کاربردن نقشه پیشنهادی با خلق نظریه جدید، رواج و به جریان انداختن یک هدف جدید و طوفان فکری به دنبال خوش بینی باشیم.
وی پنجمین روش تصمیم گیری را شامل جمع آوری و تطبیق اطلاعات موجود دانست و خاطرنشان کرد: در این روش مسائلی چون درستی درونداد ها، ارزیابی کیفیت و انطباق هدف با برنامه مورد ارزیابی قرار می گیرد تا در صورت انحراف به دنبال جایگزین تصمیم گیری باشیم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان با بیان این که اولین مرحله برای اجرایی شدن تصمیم ارتباط با آنهایی است که می خواهند این تصمیم را به کار ببرند، افزود: اگر افراد مشارکت کننده همکاری در تصمیم گیری داشته باشند، این روش بسیار آسان می شود و باید مسوولیت انجام تصمیم را تا آخر به عهده بگیریم.
پورداود با تأکید بر اهمیت ارزیابی تصمیم، گفت: روند اجرایی باید به شکلی بررسی شود که نتیجه تصمیم مشخص گردد و اغلب نحوه تصمیم گیری و شیوه آن باید بررسی و یا خود تصمیم بعضا ارزیابی شود.
وی با بیان این که بعد از این مراحل به سراغ انواع تصمیم گیری می رویم که به صورت تصمیم گیری برنامه ریزی شده است، تصریح کرد: به طور کلی افراد آگاه و با هوش تصمیمات بهتر و سریع تری می گیرند.