معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش فارس گفت: باید کمیته فوریتهای روانی اجتماعی در ادارات آموزش و پرورش سراسر استان به منظور کمک به رفع فشارهای روانی در دانشآموزان تشکیل شود.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش فارس، جهانبخش بانشی در آغاز هفتمین دوره هفته مبارزه با اعتیاد و آسیب های اجتماعی در مدارس فارس اعتیاد را یکی از آفتها و مصیبتهای بزرگ جامعه ما که بسیاری از خانوادهها را درگیر و آسیبهای فراوانی را در جامعه به وجود آورده است، برشمرد و افزود: یکی از وظایف اصلی در آموزش و پرورش، فراهم کردن محیط آموزشی و تربیتی بدور از هرگونه آلودگی و آسیب است.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش فارس گفت: بر کسی پوشیده نیست که نظام تعلیم و تربیت تمام تلاش خود را بکار گرفته است تا مدارس را با اهداف بلندی که در سندتحول پیشبینی شده منطبق کند و محیط آموزشی و پرورشی سالمی را در اختیار دانشآموزان قرار دهد.
بانشی افزود: متاسفانه یکی از عمده نگرانیها این است که فقراعتیاد و آسیبهای اجتماعی که برخی خانوادههای ما درگیر آن هستند به مدارس سرایت کند که نیاز است برای این منظور برنامهریزی و طرحهای مختلفی اجرا شود تا از سرایت آسیبهای اجتماعی موجود در برخی خانوادهها به مدارس پیشگیری کنیم.
وی با اشاره به اینکه اداره آسیبهای اجتماعی ما در طول سال تحصیلی برنامههای متنوعی در این راستا دارد که ابعاد مختلف آسیبهای اجتماعی را در بر میگیرد، گفت: یکی از برنامههای مهم در پیشگیری از اعتیاد و سرایت آن به مدارس اجرای طرح «کانون یاریگران زندگی» است که به صورت ائتلافی با همکاری نهادهای فعال در این زمینه راهاندازی شده است.
بانشی اظهار کرد: کانون یاریگران زندگی چندین ویژگی دارد که یکی از آن تشکیل آن بر پایه و اساس تشکلهای دانشآموزی شامل «سازمان دانشآموزی، هلال احمر، بسیج، شورای دانشآموزی و اتحادیه انجمنهای اسلامی» ایجاد شده است و آموزشهای تولید شده از مجرای این تشکلها به دانشآموزان میرسد و آگاهسازی مورد نیاز انجم میشود.
وی از روسای ادارات خواست تا از ظرفیت «کانون یاریگران زندگی» که یک کانون ائتلافی است و با همکاری نهادهای مختلف شکل گرفته است، فعالیتهای آگاهی بخش و پیشگیری و با بهرهگیری از عنصر خلاقیت استفاده کنند.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش فارس با تاکید بر اینکه اهمیتدادن به هستهها و مراکز مشاوره آموزش و پرورش در سطح استان باید به یکی از اولویتها در ادارات تبدیل شود، ادامه داد: شماره تماس «۱۵۷۰» مربوط به اورژانس اجتماعی به عنوان خط مشاورهای دانشآموزان در نظر گرفته شده و ضروری است تا در معرفی آن به دانشآموزان تلاش شود و این خط تاکنون توانسته کمک بسیاری به دانشآموزان در امر مشاوره کند.
بانشی با اشاره به اینکه بیشتر مدارس ابتدایی و مدارس با جمعیت کم، نیروی انسانی مشاور ندارند، گفت: در همیار مشاور ما میخواهیم شرایطی را داشته باشند که در تمام کلاسهای درس مشاور داشته باشیم.
وی مسوولان مناطق خواست تا با توجه به دوران کرونا و افزایش مشکلات و فشارهای روانی ناشی از دوران قرنطینه و دوری از اجتماع در جامعه، نسبت به فعال کردن «کمیته فوریتهای روانی اجتماعی» در مناطق و شهرستانها اقدام کنند.
بانشی ادامه داد: شکلگیری این کمیته مطمئنا میتواند کارهای بنیادی و اساسی را در راستای کمک به رفع مشکلات و فشارهای روانی در دانشآموزان و خانوادههای آنان کند.
معاون مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی اداره امور تربیتی آموزش و پرورش فارس نیز درا ین جلسه از تمام نهادهای تشکیل دهنده کانون یاریگران زندگی خواست تا از ظرفیتی که در این ائتلاف به وجود آمده استفاده کنند تا شاهد کاهش آسیبهای اجتماعی باشیم.
حشمت وفایی با اعلام اینکه بیش از 50 درصد مدارس فارس کانون یاریگران زندگی را تشکیل دادهاند، گفت: استان فارس با توجه به عملکردی که در این حوزه داشت به عنوان مجری و دبیرخانه دایمی کانون یاریگران زندگی معرفی شده است.