لیلا سادات ابطحی: کودکان ما کودکان گذشته نیستند و آنچه معلمان انجام میدهند در دست کسانی قرار میگیرد که نگرش آنها نسبت به آینده تغییر کرده و معلمان به این موضوع آگاهاند.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان به نقل از ایسنا؛ مجتمع آموزشی مدارس دانشگاه اصفهان جشنوارهای با نام «تجارب اثربخش تدریس در فضای مجازی» برگزار کرد که این جشنواره با معرفی ۶ طرح برگزیده در دو مقطع ابتدایی و متوسطه به کار خود پایان داد.
تجربه آموزش غیرحضوری و ابزارهای مربوط به فناوری اطلاعات برای تدریس دانشآموزان یکی از اهداف آموزشی است که در ایام کرونا نقش مؤثری را ایفا کرده است و میتوان گفت پس از گذشت حدود دو سال از زمان شیوع ویروس کرونا، آموزش الکترونیکی مهمترین وجه آموزشی در شرایط کنونی بهحساب آمد و در این دوران تجربیات بسیاری از این شیوه آموزشی کسب شد.
به گفته کارشناسان آموزشی کشور، رویآوردن به آموزش غیرحضوری که بهعنوان تهدید ایجاد شده در پی همهگیری کرونا محسوب میشود را باید به فال نیک گرفت و از آن بهمثابه فرصت بهره جست؛ دراینبین استفاده از تجارب اثربخش تدریس در فضای مجازی در دوران پساکرونا کاربردی است و نباید از آن غفلت کرد.
مجتمع آموزشی مدارس دانشگاه اصفهان جشنوارهای با نام «تجارب اثربخش تدریس در فضای مجازی» برگزار کرد. این جشنواره که از بهمنماه سال ۱۳۹۹ آغاز به کارکرد، در نهایت امروز (پنجشنبه -۲۰ آبانماه) با معرفی ۶ طرح برگزیده در دو مقطع ابتدایی و متوسطه با حضور، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان، معاونان آموزش ابتدایی و متوسطه آموزشوپرورش استان اصفهان، رئیس آموزشوپرورش ناحیه ۳ اصفهان و معلمان و کارکنان مجتمع مدارس دانشگاه اصفهان به کار خود پایان داد.
لیلا سادات ابطحی معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزشوپرورش استان اصفهان در این برنامه با بیان اینکه نباید فرصت طلایی آموزش مجازی را از دست بدهیم، اظهار کرد: معلمان در شرایط خاص کرونا نشان دادند که همیشه حرف اول و آخر را معلم میزند.
وی با بیان اینکه اکنون در شرایط تغییر نحوه آموزش و تغییر امکانات مخاطبان روبرو هستیم، گفت: کودکان ما کودکان گذشته نیستند و آنچه معلمان انجام میدهند در دست کسانی قرار میگیرد که نگرش آنها نسبت به آینده تغییر کرده و معلمان به این موضوع آگاهاند.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزشوپرورش استان اصفهان تاکید کرد: ورود به فضای چندرسانهای ما را در تعاملات جدید قرار میدهد که البته کشورهای پیشرفته از سالهای گذشته به این فضا ورود کردهاند.
ابطحی با بیان اینکه فضا از ما جدا نخواهد شد، تصریح کرد: معلمان پرچمدارانی هستند که علاوه بر داشتن تجارب بسیار، ارتقای خود را نیز در نظر دارند. این تغییر فضا سبب تغییر نگاه معلمان شد و این تغییر رشد را به همراه دارد.
به گفته وی، جوهره معلم ایستایی و سکون ندارد و برگزاری این دست جشنوارهها صحنه هنرمندی معلمان است.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزشوپرورش استان اصفهان با اشاره به نتایج تحقیقات جدید در این حوزه از رابطه مثبت و معنادار بین مهارت، تعهد و پیشرفت فراگیر خبر داد و گفت: اینکه معلمان حمایت سازمانی ببینند در تغییر نگرش آنها نقش دارد. زمانی که معلم احساس کند فعالیتهای هدفمندش دیده میشود بهتر گام برمیدارد و جشنوارههای تدریس این فضا را بیشتر ایجاد خواهد کرد.
ابطحی تاکید کرد: مسئولین از این فضا غفلت نکنند و حمایت داشته باشند چراکه در این جشنوارهها فرصت مشاهده، ترویج و ظهور خلاقیت فراهم است.
به گفته وی، معلمان باید بدانند در روشهای نوین تدریس در دنیا چه اتفاقی افتاده و با بومیسازی آنها در جهت موفقیت گام بردارند.