معاون سوادآموزی آموزش و پرورش مازندران گفت: آموزش و پرورش در شناسایی افراد بازمانده از تحصیل نیازمند همکاری و مشارکت همه نهادها است.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش مازندران؛ «داود تقی نیا» در جلسه شورای پشتیبانی سوادآموزی شهرستان ساری که در اداره آموزش و پرورش ناحیه یک ساری برگزار شد، تصریح کرد: از آنجایی که بازماندگان از تحصیل به هر نحو، قشر آسیبدیده و آسیب پذیر جامعه هستند، اگر به فکر حمایت از آنها نباشیم به افراد آسیبرسان جامعه تبدیل میشوند.
وی با تأکید بر ضرورت مشارکت تمامی نهادها در شناسایی و جذب افراد بیسواد، خاطرنشان کرد: افراد بازمانده از تحصیل بیش از سایر اقشار جامعه مستعد ورود به موقعیتهای آسیبزا هستند. از اینرو شناسایی، ثبتنام و پیگیری شرکت در کلاس، در مورد این جامعه هدف به دلیل پراکندگی جغرافیایی سکونت در مازندران باید با کمکهای درونسازمانی و برونسازمانی و مشارکت همه نهادها صورت گیرد تا حتی یک نفر از تحصیل و سواد جا نماند.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش مازندران پیشبرد اهداف سوادآموزی را در گرو بهرهمندی از حمایت همهجانبهی سایر نهادها دانسته و تأکید کرد: توجه به شناسایی، جذب و نگهداشت بیسوادان و کمسوادان و تلاش در جهت تحت پوشش قرار دادن مراکزی همچون ندامتگاهها که با مشارکتسایر نهادها انجام میشود امری بسیار مهم است، چرا که کسب سواد راهی بسیار کمهزینه برای مهار آسیبهای اجتماعی و قانونپذیر شدن افراد است.
تقینیا در ادامه با مشخص کردن محدودهی آمار و همکاریهای مطالبه شده از سمت آموزش و پرورش و بیان دقیق و شفافسازی خواستهها جهت فعالیت در زیرمجموعهی جامعه هدف ۱۰ تا ۴۹ سال، پشتیبانی و حضور نهادهای دعوت شده در جلسه را الزامی دانست. او همچنین گفت که فعالیتهای سوادآموزی شامل دو قسمت افراد بیسواد (افرادی که فاقد مدرک سوم ابتدایی هستند) و افراد کمسواد (افرادی که فاقد مدرک پنجم ابتدایی هستند) میشود.
وی از نهادهای شرکتکننده در نشست خواستار همکاری همهجانبه شد و عنوان کرد: افرادی که در قسمت سواد دچار ضعف و نیازمندیاند از همین مردم شریف هستند که شایستهی رشد میباشند. بنابراین فعالیتهای مربوط به حوزه سوادآموزی نباید صرفا جهت رفع تکالیف قانونی باشد، بلکه بابد در راستای عملی بشردوستانه انجام گیرد و باید به خاطر داشته باشیم این رفتار قبل از اینکه الزام قانونی داشته باشد، نوعی الزام اجتماعی است.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش مازندران در ادامه افزود: جهت رفع موانع مربوط به این مشکل اجتماعی جلسات متعددی برگزار شده و خواهد شد منتها در راستای رسیدن به باسوادی صددرصدی نباید از نظارت بر فعالیت نهادها در ارتباط با این امور چشمپوشی کرد. بنابراین پیگیری جدی مصوبات ارائه شده در این جلسات به بهترین شکل ممکن باید در دستور کار قرار گیرد.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران