علی رجبی مقدم : یکی از مهمترین چالش ها در دوره متوسطه دوم را ناهماهنگی سئوالات کنکور با مواد کتب درسی دانش آموزان می دانم .
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان و به نقل از روابط عمومی اداره آموزش و پرورش منطقه امامزاده در بیستمین روز از آبان ماه 1400، علی رجبی مقدم مدیر دبیرستان باقرالعلوم شهر بادرود، در گفتگو با کارشناس روابط عمومی آموزش و پرورش امامزاده گفت : بنده دارای 25 سال سابقه کار در آموزش و پرورش هستم که 11 سال سابقه معاونت مدارس و 3 سال سابقه مدیریت مجتمع آموزشی را در کارنامه خود دارم و اولین سال است که مدیریت این دبیرستان را بر عهده دارم .
وی افزود: در این دبیرستان 246 دانش آموز در 12 کلاس درس و درسه رشته ریاضی فیزیک ، علوم تجربی و علوم انسانی مشغول به تحصیل می باشند و تعداد 35 نفر عوامل اجرایی و آموزشی در این آموزشگاه مشغول به فعالیت می باشند.
رجبی اظهار داشت : عمده مشکلاتی که الان دبیرستانها با آن درگیرهستند و چالش بزرگی شده است، ناهماهنگی کنکور با مواد درسی دانش آموزان است ، همچنین جذب دانش آموز توسط موسسات برگزاری آزمونهای کنکور آزمایشی می باشد که این گروهها باعث شده که دانش آموزان از مواد درسی فاصله بگیرند و بیشتر به دنبال کلاسهای کنکور باشند که متاسفانه در چند سال اخیر مشخص شده که دانش آموزانی که از کتاب دوری کردند و گرایش بیشتری به کلاسهای کنکور داشتند موفقیتهای کمتری داشته و موفقیت با کسانی بوده که به کتابهای درسی، بیشتر توجه کردند و به طور منظم در کلاس درس دبیران، شرکت کردند.همچنین از چالشهای دیگردر این مقطع، حضور مشاوران سازمان نیافته و دوره ندیده است که برنامه های مشاوران با برنامه های مدرسه تناسب ندارد .
مدیر دبیرستان باقرالعلوم امامزاده در مورد آموزش مجازی تصریح کرد: به نظر بنده آموزشهای مجازی، کیفیتی که می بایست دراین دو سال اخیر داشته باشد را نداشته است و دانش آموزا ن با افت تحصیلی بسیار شدیدی روبرو هستند.چون در یکماهه اخیر که مدرسه ها به صورت نیمه حضوری بازگشایی شده، می بینیم که بسیاری از دانش آموزان مواد درسی پایه قبلی یا دو سال قبل، را یاد نگرفته و برای یادگیری مطالبهای جدید، دچار مشکلات بسیار زیادی هستند و این روند می طلبد مدارس، آموزشهای حضوری را پیگیری کنند و کلاسهای فوق برنامه برای تقویت علمی دروس پایه دانش آموزان، برگزارکنند تا مشکلات دانش آموزان در آینده برطرف گردد، در صورتی که این مشکلات برطرف نشود، مطمئنا در چند سال آینده ما با چالشهای افت تحصیلی، عدم قبولی دانش آموزان در کنکور و تجدیدی بسیار زیاد دانش آموزان در امتحان نهایی، روبرو می شویم.
وی ادامه داد: از همه همکارانم بالاخص مدیران بزرگوار می خواهم همه توان خود را برای حضوری کردن مدارس بگذارند و به اولیای دانش آموزان القاء کنند که آموزشهای مجازی نمی تواند گره گشای مشکلات دانش آموزان در آینده باشد و از جانبی به طور کلی در کشور و به خصوص شهرهای کم جمعیت، ساختارهای آموزش مجازی وجود نداشته و بسیار ضعیف بوده و همچنین همکاران فرهنگی، بخصوص در دروس پایه مثل فیزیک، شیمی و ریاضی نتوانستند مفاهیم را برای دانش آموزان در آموزش مجازی ارائه کنند و مشکلات آنان را برطرف کنند، و به علت اینکه امتحانات و کلاسهای مجازی، معمولا به صورت یکطرفه دنبال می شود و تعامل و پرسش و پاسخ چهره به چهره بین دبیر و دانش آمور نیست، مشکلات دانش آموزان مرتفع نمی شود .
وی در پایان صحبتهای خود گفت: همه مدیران مدارس باید همت خود را بگذارند تا تمام کلاسها به صورت حضوری برگزار شود و دانش آموزان به صورت منظم در کلاس درس، حضور پیدا کرده و شرکت کنند، چون در دوسال اخیر که آموزشها به صورت مجازی دنبال شده، خیلی از مهارتها که دانش آموزان می بایست یاد بگیرند را یاد نگرفتند و خیلی از دانش آموزان ما به خاطر تحرک بسیار کم، اضافه وزن پیدا کرده و به دنبال آن، آسیبهای جسمانی و روانی زیادی ایجاد می گردد. دانش آموز باید نشاط، آرامش و شادابی داشته باشد که با حضور دانش آموز در محیط مدرسه و شرکت در فعالیتهای جمعی و گروهی، مراسم مذهبی و ملی مدارس، می توان شادابی برای آنها ایجاد کرد و دانش آموزان را بیشتر و بهتر برای یادگیری درسها، آماده کرد.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان