سید جواد حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در گفتوگو با خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، اظهار کرد: از کارهایی که برای دانشآموزان استثنایی در شبکه شاد انجام دادیم، سعی بر ایجاد یک پایگاه تولید محتوا بوده است که برای این مسأله ۸۵۰ کانال داریم.
وی با اشاره به محتوایی که برای آموزش و پرورش در نظر گرفته شده است، بیان کرد: محتواهای تولید شده برای گروههای استثنایی و شاخههای بهداشت، مشاوره، توانبخشی و… خدمات ارائه میدهد و همچنین تولید محتوای آموزشی نیز در ۴ هزار و۹۰۰ موضوع درسی هدفگذاری شده است که تولید و ارزیابی میشود.
*نرم افزار گویا ساز برای دانشآموزان نابینا
حسینی در خصوص محتواهای آموزشی که تاکنون در شبکه شاد برای پایههای مختلف بارگذاری شده است، گفت: در پیش دبستانی ۳۱ ویدیو، اول متوسطه ۳۶۸ فیلم و ۳۰۰ فایل صوتی، اول متوسطه حرفهای و پیشحرفهای ۸۷۵ فیلم، مشاوره و مشکلات توانبخشی ویژه۶۳۳ فیلم، پرورشی ۵۵ فیلم، و تربیت بدنی۳۹ فیلم که در مجموع ۲۵۹۱محتوا است در شبکه شاد بارگذاری شده که بچهها از آن استفاده میکنند.
وی با اشاره به اینکه ۷۲ درصد دانشآموزان استثنایی از فضای مجازی استفاده میکنند، درباره برنامهای که برای بچههای نابینا در نظر گرفته شده است، افزود: زمانی که نرمافزار گویاساز نبود، بچههای نابینا نمیتوانستند از محتوای شاد استفاده کنند، در حال حاضر برای این دست از دانشآموزان، نرمافزار گویاساز اضافه شده است و از آن استفاده میکنند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در خصوص چگونگی انتخاب معلمان برای دانشآموزان با نیاز ویژه بیان کرد: برای دانشآموزان استثنایی، دانشگاه فرهنگیان رشته کودکان استثنایی را دارد؛ آنهایی که میخواهند وارد آموزش و پرورش استثنایی شوند، باید در این رشته قبول شوند و بعد هم محل خدمتشان آموزش و پرورش استثنایی میشود.
*جذب معلم از ردیف استثناییها
وی درباره اقداماتی که تاکنون سازمان آموزش و پرورش استثنایی برای جذب معلم انجام داده است، اضافه کرد: قبلا تمامی این معلمها یکجا جذب میشدند و به همین دلیل گاهی از سهمیه دانشآموزان کم میآمد، اولین کاری که امسال کردیم، دریافت مجوز از شورای آموزش و پرورش استثنایی برای ۱۲ هزار نیرویی بود که نیاز داشتیم، تا سالی۱۰ درصد از نیروهایی که وارد آموزش و پرورش میشوند از معلمان استثنایی باشد.
حسینی افزود: دومین اقدام این بود که ردیف بچههای استثنایی مستقل باشد، یعنی از ابتدا کسی که برای آموزش استثنایی شرکت میکند با عنوان استثنایی باشد و در استثنایی هم بتواند درس بخواند و مشغول به خدمت شود که این روش از لحاظ کمی و کیفی به ما کمک میکند؛ هم کمبود نیروهایمان را پاسخ میدهیم و هم میتوانند مخصوص استثناییها آموزش ببینند و وارد آموزش و پرورش استثنایی شوند.
وی ادامه داد: در سازمان آموزش و پرورش استثنایی ۳ هزار نیروی انسانی داریم که خدمات ارائه میدهند اما استاندارد معلم به ازای دانشآموزان استثنایی خیلی پایین تر از دانشآموزان عادی است. ما به ازای هر ۵ و نیم دانشآموز باید یک معلم داشته باشیم و الان به ازای هر ۶ و خوردهای دانشآموز یک معلم داریم یعنی ۱۲ هزار معلم کم داریم که مجوز دریافت این تعداد معلم را هم گرفتهایم.
* ایجاد مراکز جامع تشخیصی، توانبخشی و مشاورهای تا اول مهر
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در خصوص مراکز جامع آموزشی و توانبخشی که تاکنون تأسیس شده است، تأکید کرد: یکسری مراکز به نام مراکز جامع تشخیصی، توانبخشی و مشاورهای تا بحال در کشور نبود که تا کنون ۴ مرکز را راه اندازی کردیم و ۱۰مرکز دیگر هم انشاءالله تا اول مهر سال آینده راهاندازی میشود.
انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری فارس