محمدرضا ناظم زاده : سرنوشت دانش آموز، در پایه نهم رقم می خورد و اگر هدایت تحصیلی با بررسی استعدادهای دانش آموز در مدرسه صورت نگیرد و خانواده و دانش آموز اشتباه انتخاب کنند سرنوشت دانش آموز در آینده تغییر پیدا میکند .
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان و به نقل از روابط عمومی مدیریت آموزش و پرورش شهرستان خمینی شهر در بیست و پنجمین روز از مهرماه ۱۴۰۰ جلسه حضوری هم اندیشی مدیران مقطع متوسطه اول و دوم و مدارس فنی و حرفه ای و کار و دانش خمینی شهر با رعایت کامل دستورالعملهای بهداشتی با حضور محمدرضا ناظم زاده معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان و مدیر و اعضای شورای معاونین مدیریت آموزش و پرورش شهرستان خمینی شهر و ریاست و معاونین دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر در سالن اجتماعات شهید آوینی دانشگاه آزاد این شهرستان برگزار شد.
در این جلسه محمد رضا ناظم زاده معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان ضمن تبریک اعیاد و آرزوی گسترش نشاط و شادابی در جامعه و آرزوی اینکه با واکسیناسیون جامعه شرایط به گونهای پیش برود که با تمهیدات مسئولین بهداشتی خروج از پاندمی را داشته باشیم تا بتوانیم جلسات و کلاسها را به صورت حضوری برگزار کنیم و تقدیر و تشکر از مدیریت و معاونین آموزش و پرورش و مدیران شهرستان خاطرنشان کرد: کمبود نیروی انسانی برتمامی ارکان در آموزش و پرورش سایه انداخته و ما نگران منابع انسانی هستیم و تمامی مواردی که پیرامون این موضوع می باشد با دغدغهمندی به وزارتخانه مطرح و مطالبه کرده ایم.
وی افزود: باتوجه به مسائل موجود ما مسئول و متولی آموزش و پرورش هستیم و قبول کردیم که آموزش را در استان و در منطقه و در مدرسه رهبری کنیم، بنابراین از همین امکانات موجود باید استفادهی بهینه را ببریم و شرایط آموزش را به گونهای رهبری کنیم که دانش آموزان ما بتوانند بهترین استفاده را ببرند.
ناظم زاده تصریح کرد: در دوران کرونا به شدت آموزش تحت تاثیر قرار گرفته و با وجودی که زحمات همکار ما مضاعف شده اما بازدهی آموزش پایین آمده و همه ما اذعان داریم که آموزش مجازی نمیتواند جای آموزش حضوری را بگیرد پس باید تلاش کنیم که آموزش حضوری را شروع کنیم و این تدبیر شما را می طلبد تا با گام های تدریجی، با اقناع سازی، با فرهنگ سازی و اطمینان بخشی به اولیا جهت واکسیناسیون دانش آموزان و جامعه و رعایت تمامی مسائل بهداشتی در مدرسه، آموزش را به سمت حضوری ببریم.
معاون آموزش متوسطه تاکید نمود: درست است که واکسیناسیون اجباری نیست اما طبق مصوبه ستاد ملی کرونا اگر دانشآموزی بخواهد در کلاس درس حضور پیدا کند و واکسن نزده باشد، جهت حضور درکلاس باید هفته ای یکبار تست کرونا بدهد.
وی اضافه نمود : واکسیناسیون یک امر علمی و ثابت شده است و نشان داده که توانسته بیماری را تا حد زیادی کنترل کند و استثنا پذیر هم هست اما آن که در اکثریت جامعه اتفاق افتاده میزان مرگ و میر و ابتلا و درگیری ریهها کمتر شده است باید جامعه رابه سوی واکسینه شدن عمومی ترغیب نمود.
ناظم زاده با تاکید پیرامون آموزش پایه دوازدهم خاطرنشان کرد: با در نظر گرفتن برنامه های خاص و ایجاد کلاسهای حضوری از متضرر شدن دانش آموزان این پایه جلوگیری کنید و سعی کنید در مکانهای بزرگتری جهت ایجاد کلاسهای حضوری برای پایه دوازدهم اقدام نمایید.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان درارتباط با آموزش متوسطه اول نسبت به مسئله هدایت تحصیلی و تعیین رشته ها تاکید نمود و گفت: سرنوشت دانش آموز، در پایه نهم رقم می خورد و اگر هدایت تحصیلی با بررسی استعدادهای دانش آموز در مدرسه صورت نگیرد و خانواده و دانش آموز اشتباه انتخاب کنند سرنوشت دانش آموز در آینده تغییر پیدا میکند .
ناظم زاده اذعان نمود: یکی از برنامههای ویژه ما توسعه هنرستانهاست. ما باید مسئله توسعه هنرستانها و توسعه آموزشهای مهارت های فنی را در دستور کار قرار دهیم با کمک جامعه خیرین، توسعه هنرستان را با کیفیت افزایش دهیم و هنرستانها را با وسایل روز و امکاناتی که دانشآموزان برای آموزش احتیاج دارد تجهیز کنیم. با جذب خیرین برای هنرستان سازی و هنرستان یاری و تجهیز هنرستانها اقدام نمائیم تا بتوانیم شرایط بهتری را مهیا کنیم و در جهت آموزش نیروی کار ماهر، تربیت تکنسین و رشته های کاردانی مهارتی اقدام نماییم.
وی اظهار داشت: توسعه هنرستان ها خیلی مهم است و تاکید بر این که انشاالله با سرعت و با دقت مسئله آموزش کارگاه ها پیگیری شود و این فرصتی که جهت حضوری شدن فعلی مدارس پیش آمده برای تکمیل دروس کارگاهی به نحو احسن استفاده شود و با تمام ظرفیت جبران کمبودهای سال گذشته را داشته باشیم و حتما قبل ازشروع دروس سال تحصیلی جدید، یک آزمون آغازین داشته باشیم که اگر کمبود و نقصانی است جبران شود.
نکته دیگری که معاون اموزش متوسطه اداره کل استان اصفهان مطرح نمود: شرکت دانش آموزان در جشنوارههای مختلف از جمله: جشنواره خوارزمی، جشنواره نوجوان خوارزمی، مسابقات علمی و پژوهشی پژوهش سراها و تشویق دانشآموزان به آموزشهای پژوهش محور بود. وی پژوهش سراهای دانش آموزی را پتانسیل خوبی برای اینکه دانشآموزان با کارهای پژوهشی و خلاقانه آشنا شوند دانست و اضافه نمود دانش آموزان در این محیط می توانند کارهای پژوهشی بهتری را انجام دهند و پیشرفت کنند.
ناظم زاده در پایان به نکات حائز اهمیت در آیین نامه اجرایی مدارس اذعان داشت: این آیین نامه با محوریت مدرسه و نگاه مدرسه محوری نگاشته شده و می بایست ضمن مطالعه دقیق مفاد آن در جهت اجرای برنامههای مدرسه استفاده شود.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان