سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی قصد دارد در سلسله گزارشهایی مجلات رشد را معرفی کند که در هفتمین گزارش به معرفی فصلنامهی تخصصی «رشد آموزش فیزیک» از گروه فصلنامههای علوم پایه و فنی رشد میپردازد.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان به نقل از روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی؛ دفتر انتشارات و فناوری آموزشی با وظیفهی اصلی مدیریت و تولید نشریات رشد از دفاتر تابع سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش است. این دفتر در سال 1341 با عنوان مرکز تهیهی خواندنیها برای نوسوادان تأسیس شد و وظیفهی تولید و توزیع نشریات پیک را به عهده گرفت.
تاریخچهی مجلات رشد
نخستین ارگان رسمی وزارت معارف با عنوان اصول تعلیمات بود که در فروردین 1298 در عرصهی فرهنگ این مرز و بوم ظاهر شد. این نشریه در سالهای بعد به تدریج با نامهای مجلهی «تعلیم و تربیت»، «ماهنامهی فرهنگ» و «ماهنامهی آموزشوپرورش» انتشار یافت. در سال 1341 نیز «دفتر انتشارات کمک آموزشی» فعالیت خود را آغاز کرد.
این مرکز، بعد از مدتها مطالعه و تحقیق، از سال 1342 به تدریج به انتشار مجموعه نشریاتی با عنوان اصلی «پیک» و عناوین فرعی «کودک»، «نوآموز»، «نوجوان»، «جوان»، «معلم» و «خانواده» و همچنین «ماهنامه آموزش و پرورش» همت گماشت. اغلب این مجلهها، هر پانزده روز یکبار در طول سال تحصیلی منتشر میشدند و شمارگان آنها در هر شماره، در مجموع سه میلیون نسخه بود که تا حد امکان در شهرها و روستاهای سراسر کشور توزیع میشد. پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی نام مجلات «پیک» به «رشد» تغییر کرد.
نخستین نشریه از گروه نشریات رشد، مجلهی «رشد معلم» بود که در مهرماه 1360 پا به عرصهی مطبوعات کشور گذاشت. سپس رشد «دانشآموز» و پس از آن «رشد نوجوان» منتشر شد. طولی نکشید که علاوه بر هشت عنوان نشریهای که جایگزین نشریات پیک شده بود، چندین نشریهی جدید نیز به جمع این خانواده اضافه شد. از این نشریههای جدید، مجلهی «رشد تکنولوژی آموزشی» بهصورت ماهنامه بود و بقیه بهصورت فصلنامه منتشر میشدند.
در سالهای بعد، علاوه بر افزایش شمارگان مجلات رشد، عنوان نشریات نیز بر اساس نیاز مخاطبان و شرایط اجتماعی ارتقاء یافت.
اکنون عدهی زیادی از پژوهشگران، نویسندگان و کارشناسان مسائل آموزش و پرورش در دفتر انتشارات و فناوری آموزشی در زمینهی تولید مجلات رشد به همکاری و خدمت مشغولاند و برای انتشار و ارائهی هرچه مطلوبتر این مجلات میکوشند.
نگاهی به رشد آموزش فیزیک
از انتشار نخستین شمارهی مجلهی رشد آموزش فیزیک در بهار 1364 تا یکصدوسیامین شمارهی آن در پاییز 1400 بیش از 36 سال میگذرد. دکتر غلامعلی حداد عادل ریاست وقت سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در پایان پیشگفتار نخستین شمارهی این مجله نوشته بود:
همکاران گرامی؛ معلمانی که افسران خط مقدم جبههی مبارزه با جهل و عقبماندگی هستید، رشد آموزش فیزیک دستی است که از سوی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش بهسوی شما دراز شده است. این دست را در دست خویش با گرمی بگیرید و بفشارید.
خوشبختانه مخاطبان این مجله به این درخواست پاسخ مثبت دادهاند. مهمترین مشکل شمارههای نخست مجله، سختی تهیهی مطالب کافی مجله بود؛ بهطوری که تعداد زیادی از شمارههای اولیهی مجله بهصورت دو شماره در یک مجله منتشر میشد. ولی اکنون با مشارکت دبیران محترم فیزیک، اساتید دانشگاه فرهنگیان، محققان عرصهی پژوهش در آموزش فیزیک، متخصصان فلسفه، تاریخ علم و برنامهی درسی، اتحادیهی انجمنهای معلمان فیزیک کشور، کارشناسان دفتر تألیف، دانشجویان تحصیلات تکمیلی آموزش فیزیک دانشگاه شهید رجایی و اساتید آنها و…، این مشکل برطرف شده است و همواره تعداد زیادی از مقالههای علمی، تجربههای آموزشی و…، در اختیار داریم که در نوبت بررسی و چاپ قرار دارند.
اکنون امیدواریم نهالی که به همت گروهی از افراد مشتاق و علاقهمند کاشته شده است، هرچه بیشتر رشد کند و در آینده با نقد و راهنماییهای جامعهی آموزش فیزیک ایران و بهویژه معلمان ارجمند فیزیک بارور شود و بتواند کمبودها و نارساییهای خود را برطرف سازد و برآورندهی نیازهای گسترده جدید و در حال تغییر آنها باشد.
اعضای هیئت تحریریهی این مجله امیدوارند با استفاده از پیشرفتهای محیطهای مجازی، علاوه بر توسعهی محتوای نشریه، از امکانات فضای مجازی مانند درگاههای رمزینهی سریع پاسخ جهت اتصال محتواهای چند رسانهای استفاده نمایند.
اهدف مجلهی رشد آموزش فیزیک
هدف اصلی مجلهی رشد آموزش فیزیک اشاعهی برنامهی درسی و آموزشی فیزیک در دورههای رسمی آموزش فیزیک کشور است که در 9 سال اول آموزش از طریق درس علوم پیگیری میشود. همچنین بررسی محتواهای رسمی آموزشی مانند کتابهای درسی، راهنماهای تدریس (رویکرد و منطق برنامه، اهداف، محتوا و ایدههای کلیدی و مفاهیم اصلی، راهبردهای یاددهی و یادگیری، محیط یادگیری و…)، بررسی کج فهمیها در آموزش مفاهیم مختلف فیزیک، بررسی انواع ارزشیابیها و ارائهی روشهای ارزشیابی در شرایط جدید، گفتوگو با افراد صاحبنظر در زمینههای مختلف مرتبط با آموزش فیزیک و تربیت و یادگیری، تجربههای آموزشی و آزمایشگاهها، استفاده از فناوریهای جدید در آموزش و نرمافزارهای آموزشی خصوصاً در شرایط کرونا، ارائهی خبرهای جدید در حوزهی فیزیک و لبههای این علم، ارائهی جنبههای کاربردی این علم در سطح مخاطبان، ایجاد ارتباط متقابل بین دبیران محترم فیزیک و مؤلفان کتابهای درسی و دفتر تألیف کتابهای درسی، و… از جمله اهدافی است که بهمنظور تقویت و ارتقاء مهارتها و صلاحیتهای حرفهای معلمان فیزیک و علوم در این مجله پیگیری میشود.
یادآوری اهداف کلی علوم تجربی در آموزش عمومی و متوسطهی دوم که حوزهی فیزیک یکی از شاخههای اصلی آن محسوب میشود، میتواند جهتگیریهای اصلی در مجلهی رشد آموزش فیزیک را مشخص نماید. اهداف حوزهی تربیت و یادگیری علوم تجربی، مجموعهای نظاممند از صفات، توانمندیها و مهارتهای فردی و جمعی است که انتظار میرود دانشآموزان پس از اجرای برنامهی درسی علوم (علوم، فیزیک، شیمی، زیستشناسی و زمین شناسی) به آن دست یابند. اهداف کلی در این حوزه عبارتند از:
• شناخت و کشف قانونمندی جهان طبیعت (بخشی از نظام آفرینش) از طریق کشف و تفسیر پدیدهها و رویدادهای طبیعی، درک ایدهها و مفاهیم.
• درک ماهیت سامانهای جهان مادی و ارتباط بین اجزای آن در راستای تکریم و آبادانی طبیعت (به مثابه نعمت و امانت الهی) و استفادهی مسئولانه از منابع و محصولات.
• بهکارگیری مهارتهای تفکر، کاوشگری و فناوری در راستای یادگیری مستقل، مادامالعمر، بهروز و لذتبردن از کشف و بازکشف پدیدههای طبیعی جهان آفرینش.
• کنجکاو، علمدوست و توانمند بودن در علمورزی و به اشتراک گذاشتن ایدهها و تجارب علمی بر اساس اخلاق علمی و اسلامی.
• بهکارگیری خردمندانهی علومتجربی در حل مسائل، تولید محصول و بهینهسازی آن بهمنظور بهبود کیفیت زندگی فردی و جمعی، با توجه به ماهیت علومتجربی.
سردبیران و هیأت تحریریه
این مجله از شمارهی 1 تا 43 تحت نظارت گروه فیزیک دفتر برنامهریزی و تألیف کتابهای درسی طراحی، تألیف و تولید میشد و از شمارهی 44 به بعد به دفتر انتشارات کمک آموزشی منتقل شد.
اصغر لطفی، مسئول وقت گروه فیزیک دفتر برنامهریزی و تألیف کتابهای درسی از شمارهی 1 تا 31 سردبیر مجلهی رشد آموزش فیزیک بود. شمارههای 32 تا 36 زیر نظر هیئت تحریریه، متشکل از: دکتر عزتاله ارضی، دکتر منیژه رهبر، دکتر ابوالقاسم قلمسیاه و غلامعلی محمودزاده بود. محمودزاده مسئول وقت گروه فیزیک دفتر برنامهریزی و تألیف و مؤلف کتابهای درسی، سردبیری شمارههای 36 و 37 را نیز عهدهدار بود.
طولانیترین دورهی سردبیری در این مجله از شمارهی 38 تا 124 بر عهدهی دکتر منیژه رهبر، استاد بازنشستهی دانشگاه تهران بود. سردبیر این مجله از شمارهی 125 تا 130 احمدرضا اعرابی، دبیر فیزیک خوشنام شهر تهران بود و از شمارهی 131 مسئولیت سردبیری به احمد احمدی؛ رئیس گروه حوزهی تربیت و یادگیری علوم تجربی دفتر تألیف و مؤلف کتابهای درسی فیزیک واگذار شده است.
اعضای هیأت تحریریه در این مدت عبارت بودند از: دکتر ابوالقاسم قلمسیاه (32 تا 38)، دکتر عزتاله ارضی (32 تا 38)، دکتر منیژه رهبر (32 تا125)، سیدجعفر مهرداد (32 تا110)، غلامعلی محمودزاده (32 تا 41)، دکتر حسن عزیزی (40 تا 43)، دکتر محمدرضا اجتهادی (40 تا 55)، محمدعلی سعادتبخت (53 تا 56)، احمد احمدی (43 تا130)، روح الله خلیلی بروجنی ( از 53 تا 130)، محمدرضا خوشبین خوشنظر (88 تا 95)، دکتر سیدحجت الحق حسینی (96 تا 115)، آزیتا سیدفدایی (96 تا112)، دکتر حسن قلمی باویل علیایی، دکتر هانیه عالی نژاد، دکتر سید هدایت سجادی، استاد اسفندیار معتمدی و…
لازم به ذکر است علاقهمندان به رشد آموزش فیزیک میتوانند از طریق پست الکترونیکی این مجله به آدرس physics@roshdmag.ir با این مجله در ارتباط باشند. همچنین از تابستان 1400 در سایت مجلات رشد، صفحهای به این مجله اختصاص داده شده است. برای مشاهدهی صفحهی رشد آموزش فیزیک اینجا کلیک کنید.
دستهبندی مجلات رشد
مجلات رشد با زمینهی آموزشی، تحلیلی و اطلاعرسانی تولید و در دو گروه ماهنامهها (دانشآموزی ـ بزرگسال) و فصلنامههای تخصصی (علوم انسانی و علوم پایه و فنی) منتشر میشوند و در چهار دسته قابل طبقهبندی هستند:
الف) مجلات دانشآموزی
• رشد کودک (برای کودکان پیشدبستانی و دانشآموزان پایه اول دبستان)
• رشد نوآموز (برای دانشآموزان پایههای دوم و سوم دبستان)
• رشد دانشآموز (برای دانشآموزان پایههای چهارم، پنجم و ششم دبستان)
• رشد نوجوان (برای دانشآموزان دوره متوسطه اول)
• رشد جوان (برای دانشآموزان دوره متوسطه دوم)
• رشد هنرجو (برای هنرجویان دوره فنیوحرفهای و کاردانش)
• رشد برهان ریاضی متوسطه 1 (برای دانشآموزان دوره آموزش متوسطه اول)
• رشد برهان ریاضی متوسطه 2 (برای دانشآموزان دوره آموزش متوسطه دوم)
ب) مجلات بزرگسال
• رشد معلم
• رشد فناوری آموزشی
• رشد آموزش ابتدایی
• رشد مدرسه فردا
• رشد آموزش مشاور مدرسه
• رشد مدیریت مدرسه
ج) فصلنامههای علوم انسانی
• رشد آموزش قرآن و معارف اسلامی
• رشد آموزش زبان و ادب فارسی
• رشد آموزش علوم اجتماعی
• رشد آموزش تاریخ
• رشد آموزش جغرافیا
• رشد آموزش هنر
• رشد آموزش زبانهای خارجی
• رشد آموزش تربیتبدنی
• رشد آموزش پیشدبستانی
• رشد آموزش خانواده
• رشد جوانه
د) فصلنامههای علوم پایه و فنی
• رشد آموزش علوم زمین
• رشد آموزش فیزیک
• رشد آموزش شیمی
• رشد آموزش ریاضی
• رشد آموزش زیستشناسی
• رشد آموزش فنی و حرفهای و کار دانش
برای آشنایی با دیگر نشریات رشد روی لینکهای زیر بزنید:
معرفی فصلنامهی «رشد آموزش تربیت بدنی و سلامت» از گروه نشریات رشد
نگاهی به ماهنامهی رشد آموزش ابتدایی
با مجلهی رشد کودک بیشتر آشنا شویم
معرفی فصلنامهی «آموزش زیستشناسی»