به گزارش گروه دیگر رسانههای خبرگزاری فارس، روزنامه ایران گفتوگویی با رضوان حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش انجام داده است که بخشهای مهم آن در ادامه میآید.
آموزش مجازی فرصت رشد اجتماعی را از دانشآموزان گرفته است
– درباره چالشهای آموزش مجازی برای دبستانیها باید گفت که مهمترین آسیب این بوده است که دانشآموزان در دوران تحصیلشان نیاز دارند که درک درستی از محیط مدرسه داشته باشند. آنها باید بتوانند با همسالانشان، معلمان و اولیای مدرسه ارتباط برقرار کنند.
– تقریباً مدرسه اولین جایی است که کودک به شکل رسمی بعد از حضورش در خانواده به آن ورود میکند. از طریق ورود به مدرسه است که زندگی اجتماعی را تمرین میکند و در محیطی بزرگتر از محیط خانه مهارتهای ارتباطی را یاد میگیرد. این یادگیری به رشد اجتماعیاش هم کمک میکند.
– زمانی که کودکان مجبور شدند در فضای مجازی آموزش ببینند تقریباً همه این فرصتها را از دست دادند. دیگر دانشآموزی با دانشآموزی دوست نشد و مفهوم همکلاسی برایشان معنایی ندارد.
مدرسه رفتن فقط یادگیری حساب و ریاضی نیست
– خانوادهها بعد از تجربه سال گذشته و با توجه به چالشهای جدی که در آموزش مجازی داشتند بسیار علاقهمند هستند که فرزندانشان در مدرسه باشند.
– ما هم دستورالعملهایی را تهیه کردیم و تأکید داشتیم مدارس آمادگی لازم داشته باشند. فکر میکنم با واکسیناسیون سراسری برای معلمان و خانوادهها بتوانیم درهای مدارس را باز کنیم.
– با افزایش واکسیناسیون نگرانی خانوادهها هم برای حضور فرزندانشان در مدرسه کم شده است. چرا که خانوادهها متوجه شدند که مدرسه رفتن فقط یادگیری حساب و ریاضی نیست. مدرسه بیشتر از یک آموزش برای کودک اهمیت دارد.
تعطیلی مدارس دانشآموزان را انزواطلب کرده است
– خیلی از خانوادهها اعلام کردند که نظم زندگی فرزندانشان به هم خورده است. صبحها دیر از خواب بیدار میشوند و شبها تا دیروقت سرگرم فضای مجازی هستند. بچهها کمتحرک شدند و افزایش وزن پیدا کردهاند.
– برخی از دانشآموزان انزواطلب شدند. حضور کودکان در مدرسه باعث بهبود روحیه آنها میشود.
– خودم از روز اول مهرماه در جشن شکوفهها شرکت کردم و بعد از آن هم بازدید میدانی داشتم. با دانشآموزان صحبت کردم. علاوه بر کلاس اولیها، کلاس ششمیها هم علاقهمند حضور در مدرسه هستند.
– در اردیبهشت ماه یک پژوهش میدانی انجام دادیم. یکی از مواردی که در این پژوهش به آن پرداخته شده شرایط روحی وروانی دانشآموزان است. آنجا وقتی سؤال میکردیم تا چه اندازهای احساس تنهایی میکردید وقتی مدارس تعطیل بود، درصد بالایی از دانشآموزان اعلام کردند که خیلی زیاد حس تنهایی داشتند.
– سؤال دیگر اشتیاق برای بازگشت به مدرسه و دیدن همکلاسیها بود که اکثریت دانشآموزان به این گزینه جواب دادند که خیلی مشتاق هستند بتوانند به صورت حضوری به مدرسه بیایند.
بیشترین تأثیر کرونا در بخش آموزش روی کلاس اولیها بود
– بیشترین تأثیر کرونا در بخش آموزش روی کلاس اولیها بود. کودکان کلاس اولی شروع تجربه تحصیلیشان به شکل غیرمتعارف و معمولی بوده است.
– ورود به دنیای مدرسه شروع رشد اجتماعی بچهها است و کودکان کلاس اولی این فرصت طلایی را از دست دادند. از طرف دیگر مهارتهایی که باید یاد میگرفتند مثل نظم و انضباط، مدیریت زمان، آداب کلاس و مدرسه را یاد نگرفتند.
طرح جبران یادگیری در دانشآموزان را کلید زدیم
– یک طرح جبران یادگیری در دانشآموزان را کلید زدیم که همه دانشآموزان ابتدایی در دوره اول، درس فارسی و در دوره دوم درس ریاضی، فارسی و علوم را دوباره آموزش ببینند.
– تمام دانشآموزانی که در کارنامه تحصیلیشان نتایج نیازمند تلاش بیشتر و قابل قبول درج شده بود، شناسایی شدند و دستورالعملی به همه مناطق آموزشی دادیم و از آنها خواسته شد که برای آنها کلاسهای جبرانی برگزار کنند.
انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری فارس