معاون آموزش ابتدایی وزارت گفت: راهبران آموزشی مهمترین عناصر کیفیت بخش در آموزش و پرورش مناطق محروم هستند.
به گزارش اداره اطلاعرسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان به نقل از روابط عمومی معاونت ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، معاون آموزش ابتدایی وزارت در اولین جلسه شورای مرکزی راهبران آموزشی و تربیتی که امروز چهارشنبه هفتم مهرماه با حضور ویدئو کنفرانسی نماینده راهبران آموزشی کشور و اعضای حوزه ستادی دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر برگزار شد حضور یافت.
وی با ذکر این مهم که راهبران آموزشی مهمترین عناصر کیفیت بخش در آموزش و پرورش مناطق محروم هستند گفت: نتایج پژوهش های میدانی در خصوص بحث اثر بخشی فعالیتهای راهبران نشان دهنده این واقعیت است که اقدامات و عملکرد ارزشمند راهبران عزیز نتایج بسیار خوبی دربر داشته است.
حکیم زاده با اشاره به اینکه ابعاد تاثیر راهبری آموزشی و تربیتی در سه جزء کیفیت آموزش معلم، ارتقاء تربیت و بهبود یادگیری دانش آموزان باید پیگیری شود افزود: به عبارت دیگر همه اقداماتی که ما انجام می دهیم باید در این سه زمینه منجر به بهبود وضعیت شود.
معاون آموزش ابتدایی وزیر بحث «عدالت آموزشی، برابری یا تساوی» را مطرح نمود و افزود: اگر ما امکانات یکسان و برابر را برای افراد در شرایط مختلف ایجاد کنیم، لزوما در مسیر برقراری عدالت نیستیم. بلکه برای برقراری عدالت مهم آن است که درک درستی از موقعیت افراد داشته باشیم و به این بیاندیشیم که برای هر کدام از مخاطبینمان چطور شرایط بهتری را می توانیم فراهم کنیم و برای کاهش فاصله ها باید به مناطق کمتر برخوردار توجه بیشتری داشته باشیم.
وی با یادآوری اینکه رصد نتایج نظام تحصیلی ما بیانگر آن است که در خصوص ایجاد عدالت آموزشی به معنای برابری و برخورداری از فرصت های دسترسی و یادگیری شرایط مطلوبی نداریم گفت: در این فضا وجود عزیزانی که بتوانند شرایط موجود را بهبود ببخشند معنادار است و باید عملکرد راهبران آموزشی در این جهت ارزیابی شود.
حکیم زاده یکی از مراتب عدالت آموزشی را برابری در دسترسی آموزشی دانست و اینکه ما بدون تبعیض و در نظر گرفتن جنسیت، قومیت، طبقه اجتماعی و اقتصادی و.. بتوانیم فرصت دسترسی یکسان را برای همه ایجاد نماییم که خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه دستاوردهای خوبی داشته است.
وی با بیان اینکه در نگاه وسیعتر به مقوله ی عدالت آموزشی، ابعاد برابری از بسیار فراتر از صرف دسترسی است؛ تاکید کرد: برابری در راستای فراهم نمودن فرصت دسترسی به آموزش به عنوان اولین شاخص عملکردی در نیل به عدالت آموزشی است و در این راستا گام های موثری برداشته شده است. بسیاری از جاماندگان از تحصیل به کمک تلاش های ارزشمند راهبران آموزشی و تربیتی به مدارس بازگردانده شده اند و این فرصت فراهم شده که برای دختران و پسرانمان از جهت ثبت نام در مدارس زمینه های برابری را فراهم کنیم. هرچند هنوز دختران بیشتر از پسران در معرض عدم دسترسی قرار دارند که بیشتر به دلایل اجتماعی فرهنگی در برخی مناطق محروم مرتبط است.
وی افزود: خوشبختانه در سال های اخیر ، در راستای پوشش پیش دبستانی که به اعتقاد من کلید عدالت آموزشی است؛ اقدامات خوبی انجام شده است.
وی در ادامه به تبیین سایر ابعاد نابرابری، اعلام کرد که خوشبختانه امسال از نظر ثبت نام کلاس اولی ها شرایط بهتری از سال گذشته داریم و البته مصمم هستیم با حمایت سرپرست محترم وزارت آموزش و پرورش برنامه شناسایی بازماندگان احتمالی را در همین مهر ماه شروع کنیم.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان