حکیم زاده؛ معاون آموزش ابتدایی تصریح کرد: مهمترین جزء عدالت تربیتی، تعامل منصفانه و بدون تبعیض و پذیرش همه دانش آموزان است.
به گزارش اداره اطلاعرسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان به نقل از روابط عمومی معاونت ابتدایی معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در جلسه ویدئوکنفرانس با نمایندگان راهبران آموزشی و تربیتی کشور ضمن تاکید بر اهمیت تحقق عدالت تربیتی و مغفول ماندن آن در نظام آموزشی گفت: اگر دانش آموزان وارد مدرسه شوند و امکانات خوبی هم داشته باشند؛ اما ما به عنوان معلم، مدیرو مربی تعامل منصفانه و بدون تبعیضی با همه دانش آموزان نداشته باشیم عدالت تربیتی محقق نخواهد شد.
وی افزود: ادراک دانش آموزان از جو مدرسه بسیار مهم است. اینکه دانش آموزان تا چه اندازه جو مدرسه را حمایتی می دانند و علی رغم شرایط متفاوتی که دارند چه مقدار مورد پذیرش معلم واقع می شوند. نظام آموزش ما در این زمینه یک غفلت طولانی داشته است و توجه ما به عنوان معلم و مدیر بیشتر معطوف دانش آموزان قوی و به اصطلاح شاگرد اول، دوم، سوم ها است که شاید این دسته از دانش آموزان به دلیل شرایط خانوادگی مناسب یا انگیزه های شخصی نیاز چندانی هم به حمایت مدیر یا معلم نداشته باشند در حالیکه دانش آموزان ضعیف تر نیاز به حمایت و توجه بیشتری دارند.
وی تصریح کرد: اینگونه فاصله گذاری ها نه تنها عامل محرک برای سایر دانش آموزان نیست بلکه امید، خودباوری و خود پنداره ی مثبت را از دانش آموزان زیادی می گیرد و ما اگر به هر دانش آموز عادی خودباوری بالا ببخشیم و خودپنداره ی مثبتی در رابطه با توان یادگیری در او شکل دهیم قطعا می توانیم شاهد نتایج بهتری باشیم.
حکیم زاده با بیان مفهوم تعامل منصفانه، ایجاد تعلق به مدرسه در همه دانش آموزان و ایجاد جو حمایتی یادگیری در کلاس درس را از نشانه های تعامل و پذیرش همه دانش آموزان عنوان کرد و افزود: به دلیل تاثیر بالای جو روانی، عاطفی و اجتماعی فضای مدرسه و کلاس درس در ایجاد تعلق در دانش آموزان و افزایش انگیزه برای یادگیری در آزمون های مهم تیمز و پرلز، پرسشنامه مربوط به احساس تعلق که در مدرسه نیز اجرا می شود. موثر است.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان