معاون آموزش ابتدایی وزارت از عوامل برون مدرسه ای و درون مدرسه ای به عنوان مهمترین پارامترهای موثر بر یادگیری دانش آموزان یاد کرد.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان به نقل روابط عمومی معاونت ابتدایی حکیم زاده در جلسه ویدئوکنفرانسی با نمایندگان راهبران آموزشی کشور از عوامل برون مدرسه ای و درون مدرسه ای به عنوان مهمترین پارامترهای موثر بر یادگیری دانش آموزان یاد کرد.
به گفته وی عوامل برون مدرسه ای یعنی کودک در بیرون از مدرسه و در خانواده خود درچه شرایطی زندگی می کند. به لحاظ فرهنگی، تعامل خانواده با کودک و حمایت و پیگیری والدین تا چه اندازه است و محیط یادگیری حمایتی در خانواده چقدر مهیاست .
معاون آموزش ابتدایی تصریح کرد: شرایط اقتصادی موثر است اما حرف آخر را نمی زند چنانچه خیلی از افراد که در شرایط اقتصادی مناسبی نبوده اند و توانسته اند ادامه تحصیل داده و یا به گونه ای انسان های موفقی باشند.
وی افزود: شرایط فرهنگی خانواده از شرایط اقتصادی اجتماعی خیلی موثرتر است. شرایط فرهنگی خانواده ها با شاخص سرمایه فرهنگی سنجیده می شود که اولین جزء آن سطح سواد والدین است. جزء دوم کالاهای فرهنگی مانند کتاب ، ابزار فناوری و.. موجود در خانه می باشد و جزء سوم رفتارهای فرهنگی است. اینکه والدین تا چه اندازه در محیط خانواده مطالعه می کنند ، مشوق مطالعه در فرزندان هستند.
بنابراین اهتمام به یادگیری و توجه به وضعیت فرزندان در خانواده از شرایط مطلوب اجتماعی و اقتصادی در آینده فرزندان تاثیرگذارتر است و ما می توانیم با افزایش اهتمام خانواده ها به یادگیری دانش آموزان به ایجاد شرایطی بهتر برای یادگیری آنان کمک کنیم.
حکیم زاده در تشریح عوامل درون مدرسه ای به تدریس معلم و کیفیت بخشی به کار معلم که در حوزه تخصص معلمان است اشاره کرد و گفت: کیفیت تدریس معلم، آگاهی از تاثیر رفتار معلم بر ایجاد انگیزه و علاقه به یادگیری در دانش آموز( عدالت تربیتی)، مدیریت زمان و مهارت های مطالعه ای دانش آموزان و نحوه بازخورد معلم در جریان یادگیری، برقراری محیط یادگیری حمایتی در کلاس از عوامل مهم و تاثیرگذار در یادگیری دانش آموزان هستند.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان