به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی و به نقل از خبرگزاری ایسنا؛ با شیوع کرونا و مجازی شدن آموزشها، دانش آموزان از حضور در مدارس بازماندند و با مدارس بیگانه شدند، این بیگانگی نوعی نگرانی برای معلمها و والدین ایجاد کرده است و خواستار اجرای طرح بازگشایی ترکیبی مدارس هستند تا دانش آموزان ازنظر درسی بیش از این افت نکنند.
با نزدیک شدن به مهرماه و آغاز سال تحصیلی، و مشخص نبودن نوع آموزش در سال جدید، خانوادهها و معلمان مدارس به نوعی هنوز سردرگم هستند. لذا ضروری است تکلیف این مساله هرچه سریعتر مشخص شود.
حال معلمان؛ مدیران و والدین دانش آموزان ترجیح میدهند که مدارس بهصورت ترکیبی بازگشایی شود تا بخشی از آسیبهایی که سال گذشته وجود داشت به سمت اصلاح پیش برود.
مدارس حتماً بهصورت ترکیبی بازگشایی شود
شهلا شمس، مدیر یک مدرسه دوره متوسطه در قزوین در این خصوص میگوید: با توجه به واکسیناسیون صورت گرفته، موافق بازگشایی مدارس هستم چراکه در حوزه آموزش مجازی با مشکلاتی از قبیل قطع و وصل شدن اینترنت، نداشتن تلفن همراه دانش آموزان و بالا بودن هزینه اینترنت روبهرو هستیم.
وی ادامه میدهد: با توجه به اینکه در هنرستان فعالیت دارم، معتقد هستم در این نوع مدارس آموزش بهصورت مجازی صرف کافی نیست، در رشتههای هنرستان نیاز است که آموزش بهصورت ترکیبی باشد و برخی از درسها نیاز به حضور دانش آموزان دارد، انتقال دانش صرفاً از طریق فضای مجازی مقدور نیست.
این مدیر مدرسه تأکید میکند: امیدوارم در سال آموزشی جدید شرایط طوری باشد که بتوانیم آموزش ترکیبی را داشته باشیم و دانش آموزان در کارگاه حضور داشته باشند، دانش آموزان متوسطه دوم میتوانند پروتکلهای بهداشتی را رعایت کنند و در کنار هم درس بخوانند، از طرفی تمام کلاسها ضدعفونی میشود، همه موارد لازم از طرف مدارس نیز رعایت میشود و جای نگرانی وجود ندارد.
وی یادآور میشود: با برگزاری غیرحضوری مدارس به جد مخالف هستم، چراکه مشخص نیست بیماری کرونا چه زمانی پایان یابد و واکسیناسیون عمومی تا چه زمانی بهصورت کامل انجام شود، بنابراین باید خودمان را با شرایط فعلی وفق دهیم.
بازگشایی مدارس همراه با رعایت پروتکلهای بهداشتی مشکلی ایجاد نمیکند
فرشته رحمانی مدیر یکی از مدارس خرمدشت از توابع استان قزوین نیز که معتقد است باید مدارس بهصورت حضوری یا ترکیبی بازگشایی شود، به ایسنا تأکید میکند: بازگشایی مدارس با رعایت پروتکلهای بهداشتی مشکلی ایجاد نمیکند؛ وقتی مدارس حضوری باشد رابطه عاطفی بین معلم و دانشآموزان ایجاد میشود که در یادگیری دانش آموزان مؤثر است، این رابطه بهسختی در فضای مجازی شکل میگیرد.
وی ادامه میدهد: تأکید داریم که مدارس حتماً بهصورت ترکیبی بازگشایی شود، حضور دانشآموزان در مدارس حتی در ساعتهای کم به همراه رعایت پروتکلهای بهداشتی انگیزه دانش آموزان را افزایش خواهد داد، آموزشوپرورش نیز امکانات و تجهیزات بهداشتی را در اختیار ما قرار داده است و در این خصوص نگرانی وجود ندارد و صرفاً نیاز است که دانش آموزان با ما همکاری کنند.
رحمانی بیان میکند: در سال تحصیلی گذشته که آموزش بهصورت مجازی ادامه پیدا کرد خانوادههای زیادی ضربه خوردند، اغلب مادران درگیر تدریس شدند و سختی کار معلمها را بیشتر درک کردند، خانوادهها نیز تمایل دارند که فرزندانشان در فضای مدرسه به تحصیل بپردازند و در این میان بهترین کار، بازگشایی ترکیبی مدارس است.
بازگشایی مدارس بهصورت ترکیبی طرح خوبی است
مرجان معادی، معلم دوره متوسطه دوم که سال گذشته در مقطع ابتدایی تدریس کرده است، به ایسنا میگوید: نهتنها من بلکه همه همکاران موافق بازگشایی مدارس هستیم اما با این شرط که همه واکسن زده باشند و تمام پروتکلهای بهداشتی رعایت شود.
وی ادامه میدهد: آموزش در فضای مجازی سختیهای خودش را دارد، آموزش مجازی شنیداری و دیداری بود درحالیکه آموزش زمانی کامل است که دانش آموزان برخی از آموزشها را از نزدیک لمس کنند برای مثال وقتی آزمایشی انجام میشود دانش آموزان باید بدانند که چگونه انجامشده و چه اتفاقی افتاده است.
این معلم اظهار میکند: بازگشایی مدارس بهصورت ترکیبی طرح خوبی است، در واقع دانش آموزان در ساعت تعیینشده در مدارس حضور پیدا میکنند و تعداد آنها با توجه به ظرفیت کلاس در نظر گرفته میشود، این ظرفیت باید در مدارس ابتدایی و متوسطه متفاوت باشد.
وی یادآور شد: بازگشایی ترکیبی در متوسطه کار راحت و قابلکنترلی است، اما در دوران ابتدایی کار کمی سختتر است چراکه دانشآموزان بازیگوشی بیشتری دارند، بااینحال اگر شرایط حضور ایمن فراهم شود آموزش ترکیبی تأثیرگذاری بیشتری در یادگیری دارد و توان یادگیری را افزایش میدهد و از طرفی روحیه معلم و دانشآموز بهتر میشود.
معادی اظهار کرد: آموزش از راه فضای مجازی کار مشکلی است درحالیکه اغلب فکر میکنند شیوع کرونا به نفع معلمان شده است درحالیکه شرایط کار سختتر شده است و نیاز است که زمان بیشتری را صرف آموزش کنیم.
بازگشایی ترکیبی باید دانش آموزان را ملزم به حضور کند
محتشم نادری معلم کلاس ششم است، وی نیز معتقد است اگر آموزش مجازی درست استفاده شود میتواند جایگزین مناسبی برای آموزش حضوری باشد.
وی بیان میکند: در حال حاضر ظرفیت مناسبی برای آموزش مجازی وجود ندارد و آنطور که باید آموزش مجازی بهدرستی اجرا نمیشود، درواقع با تولید محتوای ساده و ارسال تعدادی صوت و تصویر، آموزش ناقصی صورت میگیرد که از نظر ارزشیابی و آموزشی ضعف ایجاد میکند، به همین دلیل ترجیح میدهم که کلاسها بهصورت حضوری برگزار شود.
این معلم یادآور شد: از طرفی شیوع کرونا نگرانکننده است و بازگشایی مدارس در پیک کرونایی چیزی جز ضرر و زیان ندارد، تا زمانی که آمار کرونا بالاست و شاهد مرگ هموطنانمان هستیم بهتر است که از آموزش مجازی استفاده کنیم.
وی تأکید میکند: کنترل دانش آموزان ابتدایی بسیار سخت است و رعایت پروتکلها در این شرایط سختتر است، طرح ترکیبی بازگشایی مدارس سال گذشته اجرا و مدارس از ۱۵ شهریور بازگشایی شد، قرار بود بخشی از آموزش مجازی و بخشی دیگر حضوری باشد اما متأسفانه والدین استقبال نکردند و از ۳۰ نفر صرفاً ۱۰ دانشآموز به مدرسه آمدند.
نادری بیان کرد: این باعث میشد که کار من معلم چند برابر شود، در مدرسه آموزش حضوری داشتم و در ساعتی خارج از مدرسه به دانشآموزانی که به کلاس نمیآمدند مجازی آموزش میدادم، اگر مدارس طوری بازگشایی شود که مورد استقبال خانوادهها قرار بگیرد و پروتکلها رعایت شود این آموزش در کنار آموزش مجازی به پیشرفت دانش آموزان کمک میکند.
وی اظهار کرد: بازگشایی ترکیبی باید والدین را ملزم کند که در ساعت مشخصشده دانش آموزان را به مدرسه بیاورند. اگر بازگشایی اختیاری باشد دانشآموز و معلم ضرر میکنند، ما باید زیرساختهای آموزش مجازی را تقویت کنیم و کلاسها بهصورت تصویری برگزار شود، در بستر شاد نمیتوان تشخیص داد که دانشآموز سر کلاس است یا والدین در کلاس حاضر شدند.
این معلم تأکید کرد: دانش آموزان دوره متوسطه اول و دوم راحتتر پروتکلها را رعایت میکنند اما دانشآموزان پیشدبستانی و دبستانی توجیهپذیری کمتری دارند و هیجانی رفتار میکنند، میشود در دوره متوسطه بازگشایی ترکیبی را بدون نگرانی اجرا کرد اما در دوره ابتدایی این کار سخت است.
دانش آموزان، آموزش مجازی را جدی نمیگیرند
پرستو موقر مادر ۲ دانشآموز کلاس دوم و هفتم نیز در این خصوص به ایسنا میگوید: موافق بازگشایی مدرسه بهصورت حضوری هستم چراکه دانش آموزان با حضور در مدرسه درک مطلب بیشتری دارند، زمانی که آموزش از طریق مجازی باشد دانش آموزان درس خواندن را جدی نمیگیرند.
وی ادامه میدهد: سال گذشته دخترم کلاس اول ابتدایی بود و به خاطر نرفتن به مدرسه شرایط سختی را پشت سر گذاشتیم، چراکه برداشتی از مدرسه نداشت و نمیدانست چطور باید درس بخواند، اینکه توسط یک گوشی تلفن باید پاسخگو باشد کار را سخت کرده بود و بار زیادی را به ما تحمیل کرد.
این مادر اظهار میکند: دانش آموزان آموزش مجازی را جدی نمیگیرند و ارتباط برقرار نمیکنند، نیاز است که در مدرسه حضور پیدا کنند، از طرفی نگران شیوع کرونا هستیم و این استرس وجود دارد که فرزندمان در محیط آلوده قرار بگیرد و دچار مشکلاتی شود.
وی خاطرنشان میکند: اینکه مدارس بهصورت ترکیبی بازگشایی شود ایده خوبی است و از آموزش مجازی بهتر است، امیدواریم آموزشوپرورش شرایط را بهگونهای فراهم کند که با اطمینان خاطر فرزندانمان را به مدرسه بفرستیم بدون اینکه نگران حال آنها باشیم، این موضوع در مدارس غیرانتفاعی رعایت میشود اما نگرانی اصلی خانوادهها مدارس دولتی است که درصد زیادی از دانش آموزان را در برمیگیرد.
در مدارس مختلف به اقتضای شرایط منطقهای عمل میکنیم
حسنعلی اصغری، مدیرکل آموزشوپرورش استان قزوین نیز در این خصوص میگوید: در شرایط گسترش ویروس کرونا باید تصمیمات مسئولانه و واقعبینانه گرفته شود، بنابراین در مدارس مختلف به اقتضای شرایط منطقهای عمل میکنیم، سال تحصیلی جدید ترکیبی از آموزشهای مجازی و حضوری را در برمیگیرد و بازگشایی حضوری کلاسها بهصورت تدریجی، هوشمندانه و با روشهای متفاوتتر خواهد بود.
وی ادامه میدهد: در حال حاضر ۱۳۰ روستای استان قزوین فاقد پوشش اینترنت هستند و همین امر آموزش مجازی در این روستاها را با مشکل روبهرو کرده است، از همین رو درسنامههایی آمادهشده که توزیع و به دست تمام دانش آموزان در مناطق کم برخوردار میرسد، همچنین ۱۳۲ مدرسه در استان کمتر از ۱۰ دانشآموز و ۵۴۸ مدرسه کمتر از ۵۰ دانش آموزان دارد، با توجه به تراکم کمجمعیت، آموزشهای حضوری در این مدارس با رعایت پروتکلهای بهداشتی انجام میشود.
مدیرکل آموزشوپرورش استان قزوین اظهار میکند: نحوه برگزاری کلاسهای درس با نوبتدهی توسط مدیریت مدرسه تدریجی نیز از آبان ماه اجرایی میشود، اما در شهرستانها و مناطقی که شیوع ویروس کرونا بیشتر است کلاسها مجازی و در شبکه «شاد» برگزار میشود.
وی یادآور میشود: تجارب سال گذشته باعث شده تا نظارت بر جامعه آماری را امسال دقیقتر و جامعتر داشته باشیم، باید تمام تلاش خود را برای رفع نگرانی خانوادهها انجام دهیم.
با توجه به شرایط موجود، بازگشایی مدارس به روش ترکیبی ایده مناسبی است، اما لازم است که آموزشوپرورش زیرساختهای لازم برای رعایت پروتکلهای بهداشتی را ایجاد کند و تعداد کمی از دانشآموزان در هر کلاس قرار بگیرند تا خانوادهها با آرامش خاطر دانش آموزان را در ساعتهای مشخصشده به مدرسه بفرستند.