مدیر آموزش و پرورش کلیبر بر توجه به مشکلات و چالشهای اجرایی پیش روی آموزش و پرورش تاکید کرده و خواستار توجه بیشتر به نحوه جذب معلمان و تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد شد.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی؛ میرکلام سیدی در حاشیه سی و پنجمین اجلاس روسا و مدیران دستگاه تعلیم و تربیت کشور گفت: مقام معظم رهبری دراجلاس سال گذشته، از معلمان بعنوان،” افسران سپاه پیشرفت کشور” یاد کردند و موضوع جذب و تربیت معلم را بسیار مهم برشمردند و با اشاره به نقش و جایگاه دو دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی، خاطرنشان کردند: «باید به گونهای برنامهریزی و ظرفیتسازی شود که معلمان سراسر کشور، فقط از مسیر این دو دانشگاه وارد آموزش و پرورش شوند و مجلس شورای اسلامی نیز باید در تصویب طرحها به گونهای عمل کند که خارج از مسیر این دو دانشگاه، ورودی به آموزش و پرورش وجود نداشته باشد.»
مدیر آموزش و پرورش کلیبر ادامه داد: یکی از مهم ترین چالش های اساسی وبنیادی آموزش وپرورش در همه ی زمان ها بحث تربیت نیروی انسانی شایسته، متخصص،مسئولیت پذیر، آشنا بااطلاعات وفناورهای روزدنیا و… می باشد و درشرایط فعلی که ویروس کرونا همه گیر شده وباعث تعطیلی اجباری مدارس وآموزش های حضوری شده است بدون شک آماده سازی خانواده ها ودانش آموزان به آموزش مجازی وآنلاین وآشنایی معلمان به روش کار درفضای مجازی و…درسایه مشکلات ناشی ازکرونا وهمچنین با توجه به ضرورت تغییرو تحولات جهانی وپیشرفت فناوری ، همه این موارد بستگی به توانایی ومهارت نیروی انسانی دارد که نقش نیروی انسانی در اولویت اول قراردارد.
وی به چالش دوم یعنی حفظ و ارتقای شان و منزلت وجایگاه معلم در جامعه اشاره کرد و افزود: مقام معظم رهبری در اجلاس سال گذشته،برای حفظ وارتقای شان و جایگاه معلم در جامعه،به سه عامل اصلی واساسی تاکید کردند: اول : نگاه معلم به جایگاه خود،دوم: نگاه مسئولان به آموزش و پرورش و سوم: فرهنگسازی برای ترویج احترام و اکرام معلمان .
وی در خصوص چالش سوم و چهارم عنوان کرد : بایدکاری شود که معلمان به جای دغدغه حقوق و مزایا، به فکر افزایش سطح دانش ومهارت های حرفه ای خودشان باشند وعدم همخوانی یادگیری دانش آموزان با درصد های پیشرفت تحصیلی اززمانی که توانایی واستعدادهای دانش آموزان نادیده گرفته شد ودرصدهای قبولی معیار پیشرفت تحصیلی دانش آموزان قرار گرفت از آن زمان به بعد جایگاه آموزش وپرورش وبیسوادی مدرن در جامعه (مدرک گرایی)افزایش یافت.
سیدی ادامه داد: تضاد تربیتی درشرایط فعلی جامعه مخصوصا اززمان شیوع کرونا هم در آموزش وپرورش وهم درجامعه وخانواده ها ،تناقض های تربیتی زیاد شده واین موضوع باعث سستی درمسائل تعلیم وتربیت شده است.مثلا تا زمانی که کرونا نیامده بود استفاده ازگوشی تلفن همراه ،تبلت واینترنت برای دانش آموزان محدودیت داشت ومسئولین زیادی به جایی آموزش استفاده اصولی از این ابزارها بعنوان سخنران آسیب های اجتماعی درمدارس حاضروفضای مجازی را تهدید جدی برای جامعه می دانستند ولی زمانی که کرونا آمد یک شًبه ،فضای مجازی وارد زندگی ها شد وجزءضرورت های جامعه شد.
سیدی در ادامه به مهمترین کارهایی که همیشه پیگیر هستند و در جلسات نیز به همکاران تاکید می کنند اشاره نمود و گفت: بحث رسیدگی به وضعیت آموزشی دانش آموزان، که “نیاز به تلاش بیشتر” ویا “قابل قبول ” می باشد.
وی پیگیری وضعیت دانش آموزان بازمانده از تحصیل ، بحث توسعه رشته های تحصیلی کاردانش وفنی حرفه ای براساس علاقه دانش آموزان و بازارکار این رشته ها برای سال جدید، بحث آموزش مهارت های حرفه ای همکاران، برنامه ریزی برای شاداب سازی فضاهای آموزشی و استفاده از ظرفیت خیرین عزیز،سازماندهی نیروی انسانی را از اقدامان مهم منطقه دانست.
وی به اقدامات صورت گرفته در سالتحصیلی جدید برای این منطقه اشاره کرد و افزود: درهمه شاخص ها آموزشی وپرورشی رشد چشمگیری دارد.درتولید محتوا های آموزشی و پرورشی، درصد قبولی امتحانات نهایی،جذب خیرین مدرسه ساز،برگزاری کارگاههای آموزشی برای مدیران با استفاده ازکارشناسان استانی، برگزاری کلاسهای مهارت آموزی حرفه ای برای همکاران،تجهیزوتعمیر مدارس، دریافت امکانات از نوسازی مدارس واداره کل، سازماندهی فضا های آموزشی واخذ نزدیک 30سند برای املاک آموزش وپرورش، ساماندهی زمین های اهدای خیرین واقدام به اخذ سند، تمهید مقدمات احداث اردوگاه دانش آموزی در حد اردوگاه استانی، که در حال طی فرآیند کارهای اداری می باشد.
مدیر آموزش و پرورش کلیبر در مورد نحوه تعامل مدیران آموزش و پرورش با فرهنگیان نیز اضافه کرد: بنده همواره خود را همکار وخادم آنان می دانم نه مدیر،برخورد ها خیلی راحت،دوستانه وصمیمی می باشد وبنده زمانی احساس راحتی ومفید بودن می کنم که همکارانم درمجموعه ای که در آن مسئولیت دارم در کنار همدیگر احساس راحتی،صمیمیت و آرامش داشته باشند ودر آرامش کامل مشغول انجام وظیفه خود باشند و بنده در طول خدمتم هیچ وقت خود را از همکاران جدا ندیده ام ونخواهم دید وهمیشه در خدمتشان هستم.انشاالله.
وی در مورد برنامه درسی مناسب برای بوم اظهار کرد :با توجه به اینکه طرح بوم درراستای راهکار5-5سند تحول بنیادین و 2-13برنامه درسی ملی براساس رویکرد فرهنگی تربیتی می باشد واجرای برنامه درسی،باید براساس نیازسنجی و پاسخگویی به نیازهای منطقه ای و محلی( ناشی از تفاوت های محیط زندگی شهری، روستایی، عشایری، فرهنگی، جغرافیایی،جنسیتی و فردی دانش آموزان وبا بهره گیری از امکانات و فضاهای آموزشی مدرسه و ایجاد فضایی شاداب، پرنشاط و لذت بخش برای دانش آموزان) باشد به همین دلیل به طور کلی می توان گفت که موضوع ها ومهارت آموزشی وپرورشی (فعالیت ها) که در رشد دانش آموزان در ساحت های شش گانه رشد و تربیت یعنی رشد اعتقادی و دینی و اخلاقی، رشد علمی و فناورانه، رشد سیاسی و اجتماعی، رشد هنری و زیبایی شناسی، رشد زیستی و بدن و رشد اقتصادی و حرفه ای و معیشتی دانش آموزان مؤثر باشدو امکان ورود به برنامه ویژه مدرسه را دارد براساس نیازها وعلایق دانش آموزان،خانواده ها وفرهنگ منطقه تدوین واجرا شود.
سیدی در انتهای سخنان خود به برنامه های کوتاه مدت برای تبدیل آموزش و پرورش به یک گفت و گوی اجتماعی اشاره کرد و گفت : امروزه دامنه فعالیت نهاد آموزش وپرورش بسیاروسیع وپیچیده شده است ودیگر نمی توان تنها بایک رویکردبه آن نگریست ،باید برای آن برنامه ریزی کرد ومشکلات وموانع آن رااز میان برداشت تا جامعه بتواند به پیشرفت وتوسعه پایدار نائل آید.وگفتگوی اجتماعی معنا و مفهوم بسیار گستردهای دارد که در سادهترین شکل میتوان آن را نوعی توانمندسازی و مشارکت افراد جامعه در فرایندهای تصمیمسازی دانست باتوجه به اینکه آموزش وپرورش یک نهاد اجتماعی است به همین دلیل باید همه شرکای تعلیم تربیت در آن مشارکت کنند .
کانال آموزش و پرورش در سروش
http://instagram.com/ap.azar_shargi کانال آموزش و پرورش در اینستاگرام
https://www.aparat.com/andishe.ash کانال آموزش و پرورش استان در آپارات
https://shad.ir/azarbaijansharghistudents کانال آموزش و پرورش استان در شبکه شاد
30008624 سامانه پیامکی آموزش و پرورش استان