به گزارش خبرنگار گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، علی رمضانی مدیر کل فرهنگی، هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش در برنامه «صبح و گفتوگو» رادیو گفتوگو با بیان اینکه در دهه 80 کتابدار را از مدارس حذف کردند و بنابراین مدیر حوزه کتاب را از بین بردند، اظهار کرد: ادارهکل فرهنگی و هنری با همراهی وزارت ارشاد با حضور نویسندگان کتاب، کتابهای حوزه کودک و نوجوانان را بررسی کرده و در اختیار مدارس قرار داده است.
وی با بیان اینکه کتابهای غیردرسی در مدارس جایی ندارد، خاطرنشان کرد: از مجلس انتظار میرود تا به آموزش و پرورش کمک کند و بودجه ویژهای بگذارد اما تنها ناشران در کنار آموزش و پرورش هستند.
مدیر کل فرهنگی، هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مشکلات کتاب سال به سال بدتر میشود، گفت: کتابهای غیردرسی در مدارس اصلاً مورد توجه قرار نمیگیرد و تا زمانی که این نگاه باشد به جایی نخواهیم رسید.
وی ضمن اشاره به نیازسنجیها برای ارائه کتاب اذعان کرد: کتابهای قطور درسی فرصت را برای مطالعه کتابهای غیر درسی از بین برده و تا زمانی که سرفصل نظام آموزش بر اساس مهارتهای دانشآموزی طراحی نشود، هیچ وزیر و مدیر فرهنگی موفق نخواهد بود.
رمضانی افزود: خانوادهها برای افزایش مهارت فرزندان خود سرمایهگذاری کنند.
عبدالعظیم فریدون رئیس هیأت مدیره اتحادیه ناشران کودک و نوجوان در این برنامه از بحران مطالعه و کتابخوانی یاد کرد و گفت: تیراژ 60 هزار کتاب در دهه 60 امروز به 500 هزار تیراژ رسیده ولی هیچ مسؤولی در مورد بحران مطالعه فکری نمیکند.
وی با بیان اینکه بحران مطالعه باید از دوران کودکی کنترل شود، خاطرنشان کرد: دهه 70 اوج کارهای کودک بود و از دهه 80 رو به افول گذاشت و بیشتر مشکلات از مدیریت فرهنگی نشأت میگیرد.
ریاست هیأت مدیره اتحادیه ناشران کودک و نوجوان، افزود: احساس نیاز به مطالعه موجب میشود مدیران راجع به آن فکر کنند بنابراین مشکل، گرانی کتابها نیست.
وی ضمن اشاره به شرایط کرونا تصریح کرد: فرزندان در منزل خشمگین شدند و به هم ریختند و سالمسازی آنها در آینده هزینه های زیادی دارد.
انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری فارس