رئیس گروه تحقیق و پژوهش آموزش و پرورش مازندران از ایجاد سه قطب پژوهشی در سطح شهرستانهای استان خبر داد.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش مازندران؛ «ایمان اوانی» در افتتاحیه بیست و چهارمین بر نامه معلم پژوهنده استان مازندران که صبح امروز در قائمشهر برگزار شده از ایجاد سه قطب پژوهشی در استان خبر داده و گفت: شهرستانهای قائمشهر، آمل و بابل به ترتیب به عنوان قطب های «اقدام پژوهی»، «توانمندسازی» و « مدارس پژوهش محور» در استان انتخاب شدند که برنامه معلم پژوهنده امسال را در مازندران پیگیری می کنند.
وی با اشاره به شعار پژوهشی امسال اموزش و پرورش مازندران با عنوان «هرمدرسه یک پژوهشگاه، هر معلم یک پژوهنده و هر دانشآموز یک پرسشگر» افزود: منظور ما از معلمان پژوهشگر تمام معلمان است و ممکن است عده ای پژوهشگران بهتری باشند اما همه معلمان باید با اصول اولیه پژوهش آشنایی داشته باشند.
رئیس گروه تحقیق و پژوهش آموزش و پرورش مازندران تأکید کرد: وظیفه تاریخی ما حفظ کردن امر پژوهش در این سازمان است تا آموزش و پرورش پویایی خود را از دست ندهد.خوشبختانه در حال حاضر اقدام پژوهی به شکل یک فرهنگ درآمده و بسیاری از معلمان ما توانستند مسئلهشهای کلاس خود را حل کنند.
اوانی ادامه داد: در اجرای برنامه معلم پژوهنده به دنبال برگزاری یک جشنواره صرف و تربیت تعدادی معلم پژوهشگر نیستیم بلکه قصد داریم تا مهارتهای پایه پژوهش را به معلمان و دانشآموزان بیاموزیم.تولید محتوا کنیم و ساختار، فضا، چیدمان کلاسها و روشهای یاددهی و یادگیری را در راستای فعالیتهای پژوهشی انسجام دهیم.
وی با اشاره به تعداد زیادی از پژوهشهای استفاده نشده در آموزش و پرورش اذعان داشت: متأسفانه کاربست پژوهشهای انجام شده در آموزش و پرورش به صورت تمام و کمال انجام نشده و لازمه این کار، استفاده بهینه واحدهای مختلف آموزش و پرورش از پژوهشهای انجام شده و کاربست درست آن است.در آن صورت میتوانیم به آینده، امیدوارانه نگاه کنیم.
این مقام مسئول گفت: پژوهش در حال حاضر به صورت گلخانهای حمایت می شود در صورتی که باید به بحثی عمومی تبدیل شده و گسترش یابد.باید پژوهش را به بطن کلاسها و مدارس وارد کنیم.
اوانی در پایان خاطرنشان کرد: ایجاد یک شبکه حرفهای تعاملات پژوهشی در استان و تأسیس کلینیکهای پژوهشی در شهرستانها از برنامههای آینده ما و در دست اجراست تا بتوانیم گفتگوها و تعاملات حرفهای را درسیستم گسترش دهیم.
در پایان این جلسه نشست تخصصی و هم اندیشی داوران استانی جشنواره اقدام پژوهی جهت ایجاد هماهنگیهای بیشتر برای کم شدن خطای انحراف در داوریها برگزار شد.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران