آیین افتتاحیه اولین دوره آموزشی استانی معلم کلاس درس تربیت بدنی با حضور مدیر کل دفتر تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی برگزار شد.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عموی اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران، محمد جعفری مدیر کل دفتر تربیت و فعالیت های ورزشی وزارت آموزش و پرورش در آیین افتتاحیه ضمن قدردانی از تلاشهای معاونت تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران در راستای اجرای این طرح و افتتاحیههای متعدد فضاها ، کلاسهای درس تربیت بدنی و مدارس پویا به ارزش و اهمیت این طرح اشاره کرد و گفت؛ در شرایطی که فضاها و سرانه های ورزشی دانش آموزان کم است با استفاده از این فضاها و آموزش ها تعداد دانش آموز بیشتری موفق به استفاده از لوازم و تجهیزات ورزشی در مدارس می شوند.
جعفری در ادامه گفت: قبل از اینکه بیماری کویید ۱۹ در کشور شروع پیدا کنند و همه آحاد مردم و خانوادهها را درگیر سازد در حوزه معاونت تربیت بدنی و سلامت دغدغههای بسیاری داشتیم از این نظر که با یک و نیم ساعت کلاس تربیت بدنی در مدارس، اگر همه منابع را در دست داشتیم، منابعی مانند نیروی انسانی، منابع علمی، کاربردی، و فضای ورزشی مناسبت هیچ وقت جوابگوی فعالیتهای حرکتی و اینکه بتواند کمکی به ارتقای سرانه فعالیتهای حرکتی دانشآموزان در کشور داشته باشد نیست و دغدغه این بود که تلاش کنیم به سمت بحث مصوبه قوانین، تسهیل قوانین برویم تا ساعت درس تربیت بدنی را بسازیم و اگر آنجا موفق نبودیم، تلاش کردیم مدل برنامه را تغییر بدهیم و با اضافه کردن فوق برنامه و با کمک همکاران توانمند در سراسر کشور و همه عوامل سهیم و موثر در مدرسه فعالیت های مختلفی را طراحی کنیم و یک نگاه و یک نگرش مثبتی داشته باشیم که دانشآموز حتی در اوقات فراغت خودش، در زنگ استراحت حتی در شیفتهای بعد از مدرسه و خانه ها با فعالیتهای ورزشی، المپیاد های ورزشی درون مدرسه ای، کانونها، نرمش صبحگاهی و دیگر موارد این سرانه ورزشی ارتقاء دهی.
وی گفت؛ با اینکه این دغدغه ها را داشتیم ناگهان وارد یک زیست بوم جدید شدیم که شرایط حوزه ما به عنوان یک معلم تربیت بدنی نسبت به دیگر معلمان در مدارس تغییر کرد ، دغدغه های ما بیشتر شد چرا که اهمیت اجرای درس تربیت بدنی دارای شرایط بسیار متفاوتی است، در شرایط قبل دانش آموزان در مدرسه حضور فیزیکی داشتند فعالیت داشتند در فعالیتها شرکت می کردند دارای حرکت بودند و در زنگ تربیت بدنی شاداب و با نشاط بودند و درس یاد می گرفتند و اینکه محتواهای ما سخت بود و والدین در فعالیت های ما هیچ نقشی نداشتند و اگر هم بود کم رنگ بود، آموزش ها بیشتر معلم محور بود، تا اینکه با شیوع کرونا ویروس شرایط فرق کرد مکان آموزش از مدارس به سمت منازل رفت و شیوه های آموزش دچار تغییراتی شد و سرانه ورزش دانش آموزان کم بود و کمتر شد.
جعفری با اشاره به کاسپین که در سال۹۵ یک پیمایشی را بین ۱۲ هزار دانش آموز انجام داد و ۲۱ درصد دانش آموزان دارای اضافه وزن بودند و در سال ۹۷_۹۶ که معاونت تربیت بدنی و سلامت جمعیت آماری کاسپین را مقایسه کرد و ۲۷ درصد دانش آموزان دارای اضافه وزن شده بودند گفت : در پروژه بسیار عظیمی که با وجود شرایط کرونا ویروس انجام شد ۱۳ میلیون و ۲۹۷ هزار و ۷۲۰ دانش آموز در کل کشور تحت پوشش غربالگری قرار گرفتند که ۳۰/۰۱ درصد دارای اضافه وزن بودند، این در شرایطی بود که سرانه ورزشی ما کم بود و با شیوع کرونا ویروس کمتر شد و دغدغه ما بیشتر، که تمام این مسائل موجب نشد تا قطار تربیت بدنی بایستد، تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی نه تنها جایگاه خود از دست نداد بلکه با نگاه و عملکرد خوب ارتقاء پیدا کرد و موجب شد تمام خانواده ها ، مدیران مدارس، مناطق، مدیران کل استانها به بحث سلامت و آمادگی جسمانی فرزندان خودشان به عنوان یک اصل یک پایه و یک مسئله بسیار مهم توجه کنند، که اسناد بالادستی خیلی خوب به این نکته توجه کردند بطوری که اگر به سند تحول نگاه کنید و وارد زیر نظام ها، ساختار تربیتی، راهبردها، راهکارها و اهداف عملیاتی شوید مشاهده می کنید در هدف عملیاتی هدف شماره یک دقیقا سلامت و آمادگی جسمانی فرزندانمان است که بسیار مهم است و می بایست برنامه ها، فعالیت ها و سیاست های خودمان را بر اساس این اهداف برنامه ریزی کنیم.
در ادامه جعفری به اشاره به سه شاخص مهم منابع انسانی، منابع محتوایی و علمی و منابع کاربردی مانند فضا و تجهیزات ورزشی و وابستگی این سه شاخص در تحقق اهداف عملیاتی گفت ؛ اگر نیروی علمی، توانمند و تخصصی داشته باشیم ولی برنامه نداشته باشیم، فضای مناسب و ابزاری در اختیار نداشته باشیم و نتوانیم استفاده کنیم، طبیعتا فعالیتی که باعث بشه سواد بدنی، سواد حرکتی و جسمانی در دانش آموزان ایجاد شود مطمعنا چنین اتفاقی نخواهد افتاد.
محمد جعفری در خصوص سرانه ورزشی کشور عنوان کرد؛ سرانه ورزشی وزارت آموزش و پرورش در کل کشور ۳۴ صدم متر مربع است که بسیار پایین است.
وی گفت؛ اگر فضای مناسبی در مدارس در اختیار معلم تربیت بدنی قرار گیرد تا با تسلط بیشتری بتواند فعالیت داشته باشد و تعداد دانش آموز بیشنری تحت پوشش قرار می دهتد و دانش آموزان بیشتری می توانند از لوازم و تجهیزات ورزشی استفاده کنند و سواد حرکتی خودشان را ارتقاء دهند، به همین منظور ایجاد کلاس درس تربیت بدنی استارت خورد و اولین کلاس درس بصورت الگو و نمونه در مدرسه اکبری راد ناحیه دو شهر ری با اولویت مدارس ابتدایی خصوصا دختران که فضای کمتری برای حرکت و فعالیت دارند افتتاح شد و توسط معاونین تربیت بدنی و سلامت استانها مورد بازدید قرار گرفت و تاکید بر این شد تا فضاها و مکان های بلا استفاده را شناسایی و برای راه اندازی کلاس درس تربیت بدنی معرفی کنند.
جعفری در ادامه گفت؛ برای تحقق این امر با استفاده از ظرفیت های برون سازمانی و نهاد های مربوط و کمک مدیران مدارس و رایزنیهایی انجام گرفته با سازمان نوسازی مدارس اتفاقات خوبی افتادکه سه تیپ کلاس درس تربیت بدنی توسط مهندسین امر مورد تایید قرار گرفت و به سازمان نوسازی های کشور ابلاغ شد که با توجه به نشریه ۶۹۷ در نقشه مدارس جدیدالاحداث کلاس درس تربیت بدنی طراحی و ساخته شود.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران