معلم هنرمند بلدهای خواستار تشکیل خانه فرهنگیان هنرمند مازندران شد.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش مازندران؛ “ابراهیم ذوقی” یکی از معلمان هنرمند مازندرانی برگزیده جشنواره معلمان هنرمند کشور است که در ادامه گفتگوی ما را با وی میخوانید:
– خلاصه ای از رزومه کاری و بیوگرافی خودتان را بیان نمائید ؛
+با عرض سلام و احترام ابراهیم ذوقی هستم، متولد یکم خرداد ۱۳۶۱روستای کرسی بخش بلده نور، دوران دانش آموزی مقطع ابتدایی و راهنمایی را در همان روستا گذراندم از خانواده ای ساده روستایی، پدرم دامدار و شبانی میکرد و مادرم خانه دار بود در زمینه تئاتر و نمایش صحنه ای سرود در مدرسه فعالیت میکردم، اجداد و نیاکانمان اهل قرآن ،نیایش ،موذن و مداحی بودند.
تحصیل دانشگاه را در مقطع کارشناسی در رشته ادبیات فارسی فعالیت های هنری را ادامه می دادم .درمدت تحصیل در دانشگاه در نشریات محلی پیام مازندران و پیام آمل به عنوان شورای نویسندگان فعالیت نویسندگی داشتم و در خصوص مسائل اجتماعی و طنز مطلب می نوشتم.پس از شاغل شدن در آموزش و پرورش علاوه بر تدریس در رشته تخصصی ،در فعالیت های هنری نمایشی ،سرود را ادامه داده و برنامه نی نوازی ،پژوهش در ادبیات محلی (فولکور )را هم چنان ادامه می دادم و هم اکنون در برنامه کار خود دارم و به لطف خدا در این جشنواره رتبه دوم مشترک کشوری در تک نوازی نی لبی ( لَلِوا) ساز محلی مازندران را کسب کردم .
-چندساله این کار رو انجام میدهید و آیا هنر بر تدریس،کار و زندگی شما تأثیری داشته؟
+ بیش از ۵سال این کار را انجام می دهم اما از کودکی عاشق موسیقی و نواختن آن در طبیعت بودم بسیار تسکین بخش است .بله تاثیر زیادی در کار و زندگی بنده داشت چون موسیقی خود در ذاتش نظم و آرامش دارد و درک هنر می تواند به روح انسان آرامش بدهد.
-دلیل اینکه به هنر علاقمند شدید چه بود؟
+ طبع و قریحه ذاتی و استعداد خدادادی و سبک زندگی در روستا و کوهستان ها و در دامان طبیعت بزرگ شدن، هرفردی را به سوی هنر و موسیقی می کشاند.
-آیا فعالیتهای هنری شما خارج از فضای آموزش و پرورش هم هست؟
+بله گاهی در برنامه های سنتی وباستانی کهن مازندران مانند تیرماه سیزده شو وشب یلداو…شرکت می کنم.
-پیشنهادی برای استفاده مطلوب از هنر شما در آموزش و پرورش دارید؟
+ آشنایی دانش آموزان با ادبیات بومی و محلی، زبان، آداب و رسوم، آیین های باستانی و محلی به ویژه نغمه ها و سرایش ها و ادبیات فلکور و موسیقی و ساز محلی برای دانش آموزان می تواند در قالب برنامه بوم اثر گذار باشد.به ویژه کاربرد این ساز در جشنهای ملی و میهنی و آیین های سنتی اعیاد مذهبی در مدارس می تواند تاثیر خوبی در دانش آموزان داشته باشد.
-برگزاری این جشنواره ها آیا تأثیرگذار هست؟
+برگزاری این جشنواره ها می تواند منجر به شکل گیری خانه هنرمندان فرهنگی یا کانون فرهنگیان هنرمند شود تا همه فرهنگیانی که دستی در هنر دارند به جامعه شناسانده شده و از ظرفیت آنها استفاده شود.این برگزاری جشنواره کاری بی نظیر در آموزش و پرورش بوده است.
-چه مشکلاتی فراروی کارهای هنری و بویژه موسیقی در منطقه وجود دارد؟
+نبود خانه هنر و کانون فرهنگی وهنری در بلده، نبود جایگاه هنر در آموزش وپرورش، تخصصی نبودن دبیران هنر، محدود بودن زمان درس هنر.پیشنهاد بنده این هست که برای هر منطقه و استان فراخور ویژگی های فرهنگی، هنری و اجتماعی در زمینه آموزش رشته های هنری تخصیص داده شود ،برنامه ریزی شده و بودجه اختصاصی در نظر گرفته شود.جشنواره های هنری تخصصی برای دبیران درس هنر و دانش آموزان در نظر گرفته شودو مشاور هنری در مدارس تخصیص داده شود.
-درصورتی که پیشنهادی از سوی مقامات بالادستی برای همکاری داشته باشید، دوست دارین در چه زمینه ای همکاری کنید؟
+برای اعتلا و رشد فرهنگ غنی بومی و پاسداشت فرهنگ سرزمینمان از هیچ تلاشی فروگذار نیستم و هرنوع همکاری را می پذیرم.
-حرف و سخن پایانی شما؟
از بنیانگذاران این کار ارزشمند تقدیر و تشکر می کنم که این فرصت گرانقدر به جامعه فرهنگیان هنرمند داده شد .