علیرضا آلامین مدرس دانشگاه فرهنگیان در گفتوگو با خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس با بیان اینکه به نوسازی در وزات آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان نیازمندیم، اظهار کرد: بیانیه گام دوم در آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان عملیاتی نمیشود مگر اینکه برنامهها و تفکر مدیریتی حاکم بر این دو مجموعه بزرگ نوسازی شود.
وی با بیان اینکه در آینده با مدارس دیجیتال مواجه خواهیم شد، افزود: برنامه آموزش و پرورش باید در این راستا باشد؛ چرا که دیگر با تفکر قدیمی و خسته نمیشود نسلهای آینده را تربیت کرد.
* باید نخبگان جوان و مدیران خلاق را به آموزش و پرورش تزریق کرد
آلآمین تصریح کرد: باید نخبگان جوان، مدیران خلاق و جوان تازه نفس را به سیستم وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان تزریق کرد تا بتوان با روشهای نوین در راستای بیانیه گام دوم حرکت کرد.
وی افزود: در ادوار مختلف، نگاه دولتها به آموزش و پرورش، رویکرد سیاسی و یا اقتصادی بوده و هیچ کدام به صورت جدی، رویکرد تربیتی به این نهاد نداشتهاند و همین مسأله موجب شده است تا آموزش و پرورش به عنوان یک دستگاه دست چندمی و هزینهای تلقی و بالتبع از انجام اقدامات بنیادی در این نهاد غفلت شود.
* نقش صندوق ذخیره فرهنگیان برای رفاه معلمان چیست؟
این مدرس دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: متأسفانه دولت مستقر هم نگاه هزینهای و البته سودجویانه به آموزش پرورش دارد و به وعدههای خود در ارتباط با این مجموعه ارزشمند عمل نکرده و همچنان تلاش دارد تا سطح مطالبات معلمان را به موضوعی چون رتبهبندی تنزل ببخشد؛ حال آنکه شأن و جایگاه معلم فراتر از این مسأله است.
وی ادامه داد: دولت اعلام کند نقش صندوق ذخیره فرهنگیان در ایجاد زیر ساخت رفاهیات برای معلمان کجاست؟
*نمیشود با نگاه دهههای گذشته به آموزش و پرورش نگاه کرد
آلامین تصریح کرد: امروز با حاکم شدن نگاه تجاری، کرامت معلم و دانشآموز دچار خدشه جدی شده و در نتیجه محصول این سیستم نمیتواند برای تعالی و توسعه کشور گامهای جدی بردارد لذا باید در دولت آینده اهتمام جدی داشت تا این مشکلات و نارساییها برطرف شود و این شدنی نیست مگر اینکه از نیروهای نخبه کارآمد و جوان استفاده کرد.
وی اضافه کرد: نمیشود با نگاه دهههای گذشته به آموزش و پرورش نگاه کرد؛ تحول و نوسازی با نگاه عدالت آموزشی و عدالت خواهانه باید اولویت اول دستگاه تعلیم و تربیت باشد و امیدواریم به اولویت دولت و به عنوان یک گفتمان در جامعه تبدیل شود.
*باید تلاش کرد تا معلم در این کشور به شغل خود افتخار کند
این مدرس دانشگاه فرهنگیان گفت: رئیسجمهور موفق در دولت آینده کسی است که دیدگاه حاکم در ادوار دولتها به نظام آموزش و پرورش را تغییر داده و عزت و کرامت را به معلم برگرداند؛ باید تلاش کرد تا معلم در این کشور به شغل خود افتخار کند و هیچ دغدغهای به غیر از تمرکز در انجام مسؤولیت نسبت به آموزش و تربیت دانشآموز با هدف ساخت ایران قوی نداشته باشد.
وی افزود: به نظر می رسد برخی نامزدهای انتخابات همچنان نگاه شعاری و سطحینگر به مقوله فرهنگیان دارند و لذا جامعه فرهنگی در این مقطع از زمان به خوبی می داند که کدام برنامه میتواند به طور اساسی مشکلات نظام آموزشی را برطرف سازد و لذا اقبال به سمت کسی خواهد بود که اصل را بر عدالت و شفافیت و مبارزه با فساد بنا نهاده باشد.
* عدالت محوری و جوانگرایی جزو اولویتهای آموزش و پرورش دولت آینده باشد
آلامین با بیان اینکه فرهنگیان و دانشجومعلمان در این 8 سال متحمل سختیها و مشقات فراوان در زندگی شدند، اظهار کرد: فاصله طبقاتی به طور بیسابقه افزایش یافت؛ به دلیل حاکمیت سیاستهای غلط در این دولت، نظام آموزشی هم دچار مشکلات و نارساییهای عمیقی شد و معلمان بیش از گذشته به دلیل تبعیضهای ناروا دلخور هستند.
وی افزود: بنابراین عدالتمحوری، قانونگرایی، شفافسازی مدیریتی، فسادستیزی و برقراری انضباط مالی و اداری و جوانسازی و جوانگرایی باید جزو اولویتهای آموزش و پرورش در دولت آینده باشد تا این سیستم ترمیم یابد.
* باید از تبعیض میان دریافتی معلمان با سایر کارکنان دولت ممانعت شود
این مدرس دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: «ایران قوی» و مقتدر مستلزم وجود نظام آموزشی با برنامه و تربیت و آموزش افراد توانمند برای اداره کشور است؛ بنابراین در دولت آینده باید برای این منظور به طور جدی، نظام پرداخت اصلاح و از تبعیض میان دریافتی معلمان با سایر کارکنان دولت ممانعت شود و قانون مداری و رعایت قانون نیز در سیستم دستگاه تعلیم و تربیت رواج پیدا کند.
وی با بیان اینکه مناطق محروم باید با تخصیص منابع مالی مناسب از معلم و فضای آموزشی مطلوب بهرهمند شود، ادامه داد: باید سهم بودجه آموزش و پرورش از بودجه عمومی افزایش یابد و نباید هیچ دانشآموزی به دلیل محرومیتهای مالی از آموزش باکیفیت محروم شود.
* کیفیت خدمات آموزشی و پرورشی در مدارس دولتی افزایش یابد
آلآمین بیان کرد: باید کیفیت خدمات آموزشی و پرورشی در مدارس دولتی افزایش یابد و این موضوع شدنی نیست مگر با نوسازی کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان؛ باید به دانشگاه فرهنگیان در تراز یک دانشگاه مادر نگاه کرد.
وی با بیان اینکه اساتید دانشگاه فرهنگیان باید آماده باشند با دیگر دانشگاههای مطرح کشور و خارج در زمینه نوآوری رقابت کنند، گفت: این موضوع مستلزم تزریق و تشویق نیروهای جوان و خلاق به مجموعه دانشگاه است که امیدواریم این خواسته در دولت سیزدهم عملیاتی شود.
*باید توسعه مدارس غیردولتی بنگاهی و سودجو متوقف شود
این مدرس دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: باید توسعه مدارس غیردولتی بنگاهی و سودجو متوقف شود تا بستر عدالت آموزشی با روشهای مجازی فراهم شود.
# انتخابات 1400
انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری فارس