معاون پژوهش، برنامه ریزی و توسعه منابع، حمایت همه جانبه از معلمان پژوهنده را مورد تاکید قرار داد.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش مازندران، «علی سهرابی» در اولین جلسه سه قطب پژوهشی استان با حضور سهرابی معاون پژوهش ، برنامه ریزی و توسعه منابع ، رئیس گروه تحقیق و پژوهش ، معاونین پژوهشی سه قطب پژوهشی (شهرستان های قائمشهر ، بابل ، آمل ) و مشاورین علمی این شهرستانها، گفت: نظام تعلیم وتربیت در کشور ما چندی است که عنایت ویژهای به نقش و اهمیت پژوهش مبذول داشته است. پژوهشگاه به عنوان نهاد اصلی پژوهش در آموزش و پرورش نقش فعال و ویژهای را در توسعه فعالیتهای پژوهشی و گسترش فرهنگ پژوهش میان معلمان به عهده دارد.
این مقام مسئول با اشاره ویژگی اصلی و بارز معلمان پژوهنده، تصریح کرد: معلمان پژوهنده تلاش می کنندکه از طریق پژوهش در کلاس نسبت به شناخت مسائل و بهسازی آموزش و یادگیری کوشا باشند. این امر موجب می شود که آنها در عرصههای گوناگون و مرتبط با آموزش و پرورش اظهار نظر نمایند، شرایط موجود را تحلیل نمایند و در مجموع اندیشهورز مجهز به دانش پژوهش باشند. این فرایند نیاز به آموزش ، مطالعه و عمل دارد.
وی با اشاره به ملزومات مدرسه پژوهنده، خاطرنشان کرد: از جمله مهم ترین ملزومات مدارس پژوهنده، مدیران پژوهنده است، مدیران در این مدارس باید از ویژگی پرسشگری و همچنین حمایت از معلمان پژوهنده را داشته باشند تا زمینه لازم برای امر پژوهش و شناسایی مشکلات فراهم شود؛ همچنین داشتن امکانات لازم از جمله کتابخانه، کارگاه و آزمایشگاه نیز از جمله ابزار مهم در مدرسه پژوهنده است.
سهرابی با اشاره به نقش معلمان پژوهشگر در مدارس پژوهش محور، تصریح کرد: نقش معلمان در تربیت دانشآموزان پرسشگر و پژوهنده بسیار پر رنگ و مهم است، بدین منظور توانمند سازی معلمان پژوهنده میتواند اثرات مطلوبی را بر دانشآموزان داشته باشد.
در پایان آقای سهرابی معاونت محترم پژوهش ضمن جمع بندی دیدگاه ها ، برلزوم حمایت های مادی و اداری از پژوهشگران تاکید نمودند . ایشان ارائه راهکارهایی برای کاربست پژوهش ها و ارتقای جایگاه پژوهش در تصمیم گیری ها و برنامه های آموزش و پرورش را مهم دانستند و پژوهش محوری را ویژگی اصلی فعالیت های آموزشی و تربیتی مدارس دانستند .
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران