نشست تخصصی مدرسه خوانا، گفتمان تحول ساز با حضور دکتر حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش، قاسمی مدیرکل آموزش و پرورش و جاویدنسب معاون آموزش ابتدایی استان البرز در بستر شبکه شاد برای مدیران مدارس و معلمان مجری طرح برگزار شد.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان البرز:
در ابتدای این نشست مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز توجه ویژه دکتر حکیم زاده به آموزش ابتدایی را موجب کیفیت بخشی به طرح و برنامه ها دانسته و طرح خوانا را مهمترین طرح از بسته های تحولی نام بردند که پاسخ خیلی از سوالات اساسی معلمان از جمله چرا یادگیری عمیق نیست؟چرا پرسشگر و خلاق نیستیم را با اجرای صحیح آن خواهد داد.
ایشان بسته تحولی خوانا را برای همه سطوح آموزش و پرورش لازم و ضروری دانستند که زمینه ای برای ایجاد گفتگوی همراه با درک و فهم متقابل و با ایجاد احساس مسئولیت درباره تصمیم های اجتماعی و فردی فراهم می کند. دکتر قاسمی گفتگو را زمینه ایجاد همدلی و جلوگیری از آسیب دانسته و اشاره کردند ترکیب این طرح با مهارت های زندگی موجب تقویت مفاهیم دینی، حس مسئولیت پذیری و جلوگیری از آسیب های اجتماعی خواهد شد.
در بخش دیگری از نشست تخصصی، جاویدنسب معاون آموزش ابتدایی استان یکی از ویژگی های برجسته پیامبر اسلام(ص) که منجر به نفوذ در دلها و گسترش اسلام شده را استفاده از بیان و کلام اثربخش دانستند. در نظریه زبان نیز نقش گنجینه لغات در فکر کردن، تصمیم گرفتن و اجرایی کردن آن افکار با توجه کمیت و کیفیت واژه ها به خوبی تبیین شده است.
وی افزود: نقش پژوهش های بنیادی را در توسعه علم و دانش یادآوری کرده و به لزوم توجه به این پژوهش ها در آموزش ابتدایی به عنوان اساس و مبنای تربیت نیروی انسانی اشاره کردند. جاویدنسب طرح و برنامه هایی که دکتر حکیم زاده در چندسال اخیر برای بهبود کیفیت فعالیت های آموزش ابتدایی معرفی کرده اند را فعالیت های بنیادی نام بردند که میتوان به تکالیف مهارت محور، خشونت زدایی از مدارس، طرح بوم، بازی و یادگیری، طرح عید و داستان، حذف آزمون های شرکت ها و موسسات از دوره ابتدایی، عدم ورود کتاب های کمک درسی به مدارس و… اشاره کرد.
معاون آموزش ابتدایی استان، ضمن اشاره به نقش رشد طولی در مدارس که با آمار و ارقام و گذر از پایه ها و کارنامه ها مشخص می شود، یادآور شدند این فعالیت ها منجر به کیفیت بخشی به رشد عرضی فعالیت های آموزش ابتدایی شده و زمینه را برای عمق بخشیدن به یادگیری، علاقه به مدرسه و تربیت نیروی انسانی خلاق، سالم و توانمند فراهم می کنند.
در بخش انتهایی برنامه دکتر حکیم زاده ضمن برشمردن اهمیت آموزش ابتدایی، این سوال را مطرح کردند که اساسا چرا به مدرسه می آییم و درس می خوانیم؟ و دانش آموزان را چگونه تحویل می گیریم و چگونه به جامعه تحویل می دهیم. اصل اول کرامت انسان هست. انسان ها با توجه به فرمایش خدای بزرگ اشرف مخلوقات بوده و صاحب کرامت هستند بنابراین باید این کرامت را ارزش بگذاریم و ارتقا دهیم و کمک کنیم عزت نفس و خودپنداره دانش آموزان افزایش پیدا کند. ایشان ضمن بررسی دلایل توجه به آموزش ابتدایی، استفاده زیاد از آزمون های موسسات، و کتب کمک درسی را موجب ابزار شدن دانش آموزان دانستند که از آن هدف دور می کند. وی ضمن اشاره به نظریه واقعیت درمانی، سبک های نظام آموزشی بیراهه هایی را رفته که موجب ایجاد احساس شکست در دانش آموزان دانستند که رقابت و مسابقه فردی را تشویق می کند و موجب نادیده گرفتن تعداد زیادی از دانش آموزان می شود درحالی که مفاهیم دینی و قرآنی ما بر جمع گرایی و کار گروهی تاکید کرده و موفقیت را یک امر جمعی معرفی می کند. اصل دیگراین است که همه دانش آموزان ظرفیت رشد متناسب باخود را دارند مگر آنکه محیط نشانه هایی خلاف آن را به کودک برگشت دهد. اصل بنیادی سوم نقش الگویی معلم می باشد که ضرورت ترکیب نقش آموزشی و تربیتی را در مدرسه با هم تبیین می کند بنابراین فاصله بین نقش تربیتی معلم و تفکیک آن، آسیب جدی به تربیت و آموزش خواهد زد. چطور می توانیم با وجود تفاوت های جنسیتی، قومی،نژادی، فرهنگی و دینی این پیام را به کودک بدهیم که فرصت رشد برای همه شما وجود دارد.
وی اظهار داشت: ضمن توجه به اهمیت ایجاد فضای امن روانی و پذیرنده در مدرسه، خشونت زدایی از مدارس را از نظر فیزیکی، عاطفی و کلامی موجب ایجاد اعتماد به نفس، پذیرش خویشتن و احساس تعلق عاطفی اجتماعی به مدرسه دانستند.
معاون آموزش ابتدایی وزیر، طرح عید و داستان، تکالیف مهارت محور، بازی و یادگیری، حذف آزمون ها را در همین راستا و برای به رسمیت شناختن حقوق دانش آموزان دانسته و تشریح کردند: طرح خوانا که شامل مهارت های زبانی و مهارت های زندگی می باشد به منظور تقویت سه اصل احساس کرامت، فرصت برابر رشد و نقش الگویی معلم می باشد.
دکتر حکیم زاده در پایان ضمن تشرح اهمیت طرح خوانا برای همه سطوح تحصیلی و جامعه، طرح خوانا را زمینه سازی برای بهبود مهارت های زبانی و زندگی دانسته که کودک از رونویسی و روخوانی به سطوح عالی فکر کردن، فهمیدن و درک مفاهیم و انتقال صحیح مفاهیم به دیگران رسیده و در زندگی فردی و اجتماعی خود می تواند به شکل بهتری ظرفیت های فردی را شکوفا کرده و گسترش دهد.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان البرز